GILA GAJET II


Terkini dari relevan Sokmo

Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Jumaat, 31 Julai 2009

Kecoh dalam berbahasa Inggeris

Ada benda yang kawan rasa pelik dengan orang Melayu kita ni.. Cuba kita tinjau,ramai tak tau berbahasa Inggeris..sebab itu bahasa penjajah..ada yang kata tak perlu nak berlajar beriya iya..

Bagi kawan yang rasa peliknya..Anak orang putih kecil kecil lagi dah pandai berbahasa Inggeris..Ada jugak orang Melayu kita dah tua tua pun tak pandai lagi dan tak reti reti lagi bercakap dalam bahasa Inggeris..

* Ada yang nak kena lotor ni *

Read more...

Selasa, 28 Julai 2009

Motorsekel ( edisi terhad )

Mulai tahun hadapan en Amirul tak nak dah naik bas sekolah lagi..Dia bagi tau aboh dia suruh belikan dia motorsekel untuk berulang ke sekolah..Dia dah besor katanya..misai bulu pahat dah mula tumbuh.

Ada ka dia suruh aboh dia belikan motorsekel yang berkelas..tempat duduk tonggek hendal tinggi..bergaya..

Sedang aboh dia duk belek belek email lalu ternampak lah gambar motor sebijik..

' Ni ar en amirul aboh belikan kan motorsekel yang macam ni nok ke?' kata aboh en Amirul..



' Aboh koi ni kalu nak gurau biar lah kena gaya' kata en Amirul dalam hati..

Read more...

Isnin, 27 Julai 2009

Kenaikan harga Taugeh

Harap maklum bahawa harga taugeh selepas cuci akan dinaikan harga sebanyak 30 sen sekilo mulai 01hb ogos 2009.

Harga tersebut terpaksa dinaikan oleh kerana kos kos produksi dan bahan bahan mentah semakin meningkat .. ( Sumber ini dari ruang iklan dalam sebuah akhbar ternama di Malaysia menurut pengeluar pengeluar taugeh )

Arhhh..sudah taugeh dah nak naik harga..kawan gemor ngat makan taugeh ni..sedap ..nak pula bila makan popia taugeh..Taugeh juga sedap digorang sama bilis dan juga boleh dibuat sup taugeh ( makanan alternatif di tengah bulan jika berlaku kesesakan ) ..Kiranya taugeh ni kategori sayuran yang boleh tahan juga harga nya..tapi boleh dibeli dengan kiraan 30 sen 50 sen maupun 1 ringgit..mengikut kadar timbangan..

Hakikat nya harga taugeh akan dinaikan juga dan mungkin juga memberi kesan kepada harga popia taugeh..

Terbeban kah kita dengan kenaikan harga taugeh nanti?..Bagi kawan terbeban ke tidak pokok taugeh tetap dan pasti tidak boleh dipanjat..

* ihsan gambar dari blog ( Cheryna ) *

Read more...

Sabtu, 25 Julai 2009

Termengandung ( Isu serabut kepala )

Al kisah di pusat temuduga untuk jawatan pembantu Zoo negeri Pulau Pasir Durian Semangka.

Temuduga dihadiri oleh hampir 30 orang calun.Hanya seorang sahaja yang menjawab dengan tepat soalan yang diajukan oleh panel penemuduga.

Soalan nya.. Ada seorang pemburu telah menembak burung,kebetulan burung itu mengandung..Adakah anak dalam perut burung itu mati sama ditembak?..

Apakah jawapan anda….?

Read more...

Khamis, 23 Julai 2009

Sepagi bersama bahasa yang lorat

Satu ketika dahulu sekitar tahun 1976..Lokasi di Jalan Belengu Halt..

‘Apek berapa orang kita nak naik kereta ke Pekan Sehari ni?’ kata Mail Ponjot kepada Apek kereta sapu

‘Empat orang lah Mail..nanti ramai ramai jadi sardin’ jawab Apek..

‘Yerr lah Empat orang.. tapi sapa’? soal Mail Ponjot

'Lu Gua Mak Lu Bini Gua' kata Apek selamba

Dengan tangkas Mail Ponjot mencekak baju Apek dan berkata dengan marah nya..

‘Hoiii!!! Apek bila pulok Mok koi jadi bini aok’?!!..

‘Aiyaaaa’……jawab Apek

Read more...

Isnin, 20 Julai 2009

Getah sekerap

Getah sekerap juga di kenali sebagai getah lantun,getah buku,getah beku..lain negeri mungkin ada nama lain tentang getah ini..

Masa harga getah sekerap mencecah 5RM sekilogram dulu kawan selalu juga balik kampung sebelah petang buat part time menoreh ni..Tika itu penoreh penoreh amatur atau pun yang pro lambat lepa..kala hujan pagi toreh waktu petang..


Proses mengeluarkan Getah Sekerap dari mangkuk nya



Kawan pun amik kesempatan juga..lepas kerja jam 3 petang terus masuk kebun aboh kawan..aboh kawan tak larat nak ngabiskan 7 ekar sorang..Memang cukap loeded masa te..harga mahal minyak pun mahal ..enam tolak enam juga..



Tak kira lah bau getah sekerap ni menusuk ya amat..tapi kawan berkenan tak kisah dengan bau nya..Kira seronok jadi penoreh ni..ikut hati mau jadi penoreh sepenuh masa jer..pagi bangun lepas subuh noreh..tak payah dah nak mikir mikir dengan kerja yang penuh dengan stress nye..

* Tapi aboh kawan ada berpesan..buat lah kerja lain..batang getah tak kemana melainkan harga kayu getah tinggi melambung.. ( ehsan gambar dari en Amirul )

Read more...

Khamis, 16 Julai 2009

Night of the ScareCrow

Ada semalam te kawan layan cerita wayang seram tajuk Night of the ScareCrow di channel 412 ( max ) Stesen televisyen berbayar..Memang seram juga cerita ni..kisah sumpahan hantu kebun jagung..cerita lama seangkatan dengan filem filem seram seperti Warlock,Night of the Demon,friday13,live undead dan banyk lagi..

Musim ni terlalu banyak sangat dah cerita wayang seram maupun drama drama seram kat stesen televisyen berbayar dan tak berbayar..Tajuk nya pun buat kawan sengih..Jangan pandang belakang,e toyol.com,keliwon,anok kerak dan macam macam lagi..

Samada cerita gini masuk akal atau tidak semua diatas pekiraan penonton.Stesen televisyen cuma hendakkan rating tertinggi pada yang menonton.

Kala dulu cerita filem atau drama macam ni tak berapa boleh nak dimainkan di televisyen kerana melibatkan akidah..Tapi sekarang stesen televisyen berlumba lumba menayangkan filem dan drama demikian..

Ada sekali te anak kawan tanya kawan..
''Aboh naper orang tu perasap mangkuk?..dia buh apa dalam mangkuk tu?..magic ke aboh?..Anak kawan yang nama en Amirul tu lagi sedap tanya kawan..
''Aboh kita bela je TOYOL sekor senang dapat duit''....

Kawan sengih lagi..dalam hati en Amirul ni kang nak makan penampo..tapi malam te malam jumaat mak amirul duk jeling jeling jer kat kawan..

Read more...

Rabu, 15 Julai 2009

Beperahu mudik

Al kisah dua orang sahabat karib yang rabun ayam berasal dari Kampung Pisang..Takkala musim buah berangan keduanya berniaga buah berangan..begitu jua bila tiba musim buah durian beniaga durian lah adanya..

Satu hari kedua sahabat ini pergi meraih buah berangan di Kampung Seberang..bermudik perahulah keduanya sahabat tersebut selepas waktu senja..

Setelah lama mengayuh berkatalah sahabat pertama apabila mendengar ayam berkokok..

''Dah nak sampai kita yak'' kata sahabat pertama tadi..
''A'ah la..penat yak kita'' sahut sahabat dikemudi..

Ditebing sungai turun seorang Hamba Allah untuk mengambil wudu lantas berkata kepada kedua sahabat tersebut..

''Lor yak..knape aok berdua mengayuh perahu bertambat?''..

Maka kedengaran lah suara kedua dua sahabat itu dengan aneka tuduh menuduh dan jua mencari kesilapan masing masing kerana tali perahu tidak dilepaskan..

Read more...

Isnin, 13 Julai 2009

Air koloh tujuh masjid

Dengan tak semena mena malam tadi kawan terima panggilan dari aboh kawan..dia datang dari Jengka bersama kawan kawan nya..Ngajok kawan keluar malam makan ..kawan ingat amende hal yang nampok macam penting jer..

Rupa rupa nya dia suruh kawan cuti untuk mengambil air koloh tujuh masjid bagi tujuan perubatan..ah sudahhh..

Read more...

Khamis, 9 Julai 2009

Program 3r di Skb Jerantut

Pada 08hb June 2009 ( Rabu ) kawan dan kawan kawan sekerja kawan telah menghadiri program kita semula anjuran Syarikat tempat kawan bekerja di sebuah sekolah rendah dalam daerah kawan ni..Kawan membantu unit yang didatangkan khas dari HQ syarikat bagi membeli barangan kitar semula serta menerang kan program ini..
APA ITU KITAR SEMULA

Proses memperolehi atau menjadikan sebahagian atau semua bahan daripada sampah untuk di guna semula.
Kami ingin berkongsi dengan rakyat Malaysia tentang kepentingan kitar semula dalam kehidupan kita. Mempelajari tentang kitar semula dan mempraktikkanya adalah dua perkara yang berbeza. Oleh itu, kami ingin menggesa seluruh rakyat Malaysia supaya mengamalkan kitar semula dalam kehidupan seharian kerana masa depan terletak di tangan kita sendiri ... sila layari ( sini )

Cik NurulHajar dengan soalah kuiz

Cik Nurul Hajar Sedang bertungkus lumus menerangkan apa itu kitar semula kepada murid murid pada board pameran

Lakukan kitar semula jika tidak ibarat anda buang RM dalam tong sampah

En Kama yang kepenatan sedang dipapah oleh anggota bulan sabit merah SKBJ

Cik Nurul Hajar sempat lagi berposing dengan salah seorang murid SKBJ

Soalan kuiz sedang dibuka oleh pengacara sensasi

Unit beruniform sekolah tidak melepaskan peluang ini

Murid murid SKBJ bersama Ketua Murid tua sekolah tersebut..

En Shaari sedang memberi ucapan atau pun berkara oke..?

Ramai nya murid murid
Selepas tamat majlis kawan sempat juga menjual suratkhabar lama dan tin serta basikal buruk kepada unit en Kama ini..dapat juga sen..lepas untuk megetea pada keesokan harinya..

Read more...

Isnin, 6 Julai 2009

Bicara Rimau dan Kura

Di sebuah hutan maka berselisih lah seekor Harimau dan seekor Kura kura..

HARIMAU : - ‘’Kenapa pala aok te keluar masuk jer?”..
KURA KURA : - ‘’Koi malu sebab pala koi botok’’..
HARIMAU : - ‘’Kenapa pala aok te jadi botok’’?..
KURA KURA : - ‘’Pala koi jadi botok sebab koi sakit’’..
HARIMAU : - ‘’Lor?..kalu sakit naper aok tak mati ajer’’
KURA KURA : - ‘’Koi tak mati sebab adik kakok koi ramai ngubat’’..

KURA KURA : - ‘’Aok te pulok nyombong ngat naper?’’..
HARIMAU : - ‘’Mesti lah tu tanda koi berani’’..
KURA KURA : - ‘’Kalu berani naper aok jalan nyimpang bila selisih dengan koi?’’..
HARIMAU : - ‘’Koi nyimpang sebab selisih dengan aok te..sebab koi berakal’’..
KURA KURA : - ‘’Lor?..kalu aok berakal naper mulut aok busuk?’’..
HARIMAU : - ‘’Hishhhh…aok ni jangan cakap kuat ngat..koi mulut busuk sebab koi
makan bangkai’’..

Kura Kura tersengih dan Harimau berlalu pergi..
( Cerita ini di adaptasi daripada cerita dongeng haiwan haiwan dulukala ) ..Terima kaSih untuk aboh kawan..

Read more...

Nengok konsert Ria @ PahangFM di Sg Tekam Getah

Malam ahad 04hb June 2009..Kawan nengok konsert kat Sg Tekam Getah..Konsert Ria @ PahangFM sempena program ''Moh Lah WeHhh"..Dapat lah kawan jumpa dengan krew krew dan Juruhebah Radio PahangFM..Dapat juga nengok artis artis jemputan..kira seronok lah juga..

Akak dan Sh0ows

En Hud`s

Sh0ows dan kak Wan Azizah

Jebat dan Cemara`sepi

Kawan di sponsor penuh untuk ke sg Tekam Getah ni oleh en Karim bin Jasmy ( wartawan BERNAMA ) ..Minum2, makan2 dan minyak..sempat juga orang rumoh kawan bisik kat telinga kawan.."Aok ni yak kalu nak g nengok konsert bukan main berambatnya..kala nak dengor Ceramah Ugama bukan main liatnya.. ( Adeh..adeh.. pedih2 )

Read more...

Jumaat, 3 Julai 2009

Tali pinggang kawan putus

Entoh guane diam nya tiba tiba tali pinggang kawan putus..Kawan kena juga gunakan tali pinggang kawan yang telah terputus itu..sebab nya kala kawan tak pakai tali pinggang seluar yang kawan pakai akan terlondeh..

Sebagai alternatif kawan suruh anok kawan en Amirul modifaid tali pinggang kawan yang telah putus..Dia bijak dengan kerja kerja membaiki ni..bahan bahan yang diperlukan adalah paku dan skrew serta nat..Usaha nak mencari ganti tali pinggang baru untuk kawan bukan nya senang..Jadi untuk sementara kawan gunakan juga tali pinggang hasil daripada baik pulih oleh anak kawan ni..

Memang bijok anak kawan ni..dia dapat menyambungkan semula tali pinggang kawan..dengan hanya mengunakan skrew dan nat..Dapat lah kawan gunakan lagi sehingga sekarang..

Paleh kawan ni yak..

Read more...

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

Google+ Followers

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP