GILA GAJET II


Terkini dari relevan Sokmo

Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Sabtu, 31 Oktober 2009

Audit

Kerja kawan ni terlibat juga dengan urusan stor..iaitu stor barang barang peralatan kerja..seperti sarung tangan,cakar,cangkul,penggali,pongkis dan berbagai lagi..

Ada sekali dulu juruaudit dalamam Syarikat nak periksa stok..gelabah juga kawan akibat sarung tangan hilang sebelah..barang barang yang lain ok..setelah berhempas pulas kawan disiasat maka adjust sana sini sampai berpeluh jantan dahi kawan..nasib terlepas disebabkan sebelah daripada sarung tangan itu kesilapan daripada pihak Vendor hardware Syarikat..

Itu baru sarung tangan hilang sebelah dan hanya melibatkan perkakasan kerja yang menimpa kawan nyaris kawan tak dapat surat tunjuk sebab dan dibuang kerja..tapi akhir akhir ini kita dengar macam mana harga sebuah laptop mencecah puluhan ribu RM..dan juga harga minyak petrol 300RM seliter..macammana dia orang nak adjust..dan pada peringkat awal pengeluaran invois maupun nota hantaran boleh terlepas..pelik tapi itu lah kebenarannya..

Read more...

Jumaat, 30 Oktober 2009

Satu kisah sedih


Kawasan kediaman yang diduduki oleh En Ali seriing dilawati oleh pegawai pegawai dari Jabatan Kesihatan yang menjalankan pemeriksaan tempat tempat pembiakan nyamuk aedes.Pada suatu hari terdapat tempat pembiakan nyamuk aedes dirumah Encik Ali iaitu didalam kolah dan alas pasu bunga.Akibatnya Encik Ali dikenakan kompaun kerana kesalahan itu..

Pegawai dari Jabatan Kesihatan telah memberikan nasihat kepada Encik Ali supaya sentiasa membersihkan kawasan rumah dan membuat pemeriksaan seminggu sekali dipersekitaran rumah supaya tiada bekas bekas yang boleh menakung air dan seterusnya menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes.Namun nasihat dari Pegawai Jabatan Kesihatan tidak diendahkan.Sehinggalah pada satu hari anak Encik Ali yang berumur 6 tahun mengadu sakit sakit sendi mendapat demam mengejut dengan suhu yang tinggi.Encik Ali yang memang mengambil berat akan anak anaknya segera ke Farmasi untuk membeli ubat disamping berubat kampung.Selepas 3 hari,demam anaknya itu masih belum kebah malah menjadi semakin teruk.Keesokannya muncul pula bintik bintik merah pada badan serta gusinya mengeluarkan darah.Anaknya juga meracau racau dan kekejangan..

Melihat keadaan anaknya yang semakin serius itu Encik Ali membawa anaknya ke hospital.Serentak itu juga,doktor yang merawat anaknya terus memasukkan ke wad Unit Rawatan Rapi ( ICU ) dan disahkan mengalami Demam Denggi Berdarah.Menurut doktor, peluang untuk sembuh agak tipis kerana lambat mendapatkan rawatan.Setelah 2 hari berada di hospital,dengan penuh linangan air mata iaitu di suatu subuh yang hening anak Encik Ali menghembuskan nafasnya yang terakhir..

Kisah sedih Encik Ali ini adalah sebagai satu teladan supaya kita tidak membiarkan rumah kita menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes segeralah kita ke hospital jika ada ahli keluarga yang demam.Jangan bertangguh lagi kerana sesaat sesalnya tak sudah..

HAPUSKAN TEMPAT PEMBIAKAN NYAMUK AEDES
Pesanan daripada Jabatan Kesihatan
** Cerpen sedih ini kawan cedok dari satu risalah yang dihantar dari rumah ke rumah oleh Pegawai Jabatan Kesihatan yang bertungkus lumus dalam kempen membenteras nyamuk aedes dan demam denggi yang sentiasa akan menular jika kita kurang berkeperihatinan tentang gejala wabak ini..**

Read more...

Khamis, 29 Oktober 2009

Sehdeiy ngat

Pagi ini terasa badan suam suam kuku..selok dompet duit..ada 6rm lagi boleh lagi beli suratkhabar..oleh kerana akak tak sempat nak siapkan sarapan pagi..kawan terpaksa mgetea di warung saja..

Kat warung awek koner belakang pejabat pos ni ramai orang..pekerja pos dah tentu minum disitu...kawan order tea 'o sama koe tiow goreng bubuh sambal ikan bilis..

Sambil minum sambil mikir..bila lah nak kaya raya ni..tetiba datang rodong lama kawan yang telah 4 tahun bersara dengan Mercedes lampu belalang nye.. ''Siap lah ni karang..kot mboh dia membayor air dan makanan kawan ni..'' ..

'' Weih inCas..aok minum mender koi bayor ke oak ni..''kata rodong kawan setelah selesai minum..meski pun kome duduk berlainan kerusi dan meja..

'' Tea 'o dan koe tiow goreng jer '' jawab kawan..

'' Loh sehdeiy je aok makan yak ''..kata rodong kawan sambil terus membayar dan berlalu..

Minum air tea o' dan makan koe tiow dia kata sehdeiy?..Mentang dah jadi orang kaya ..dan kawan senyum dengan senang hati kerana 6rm kawan tak luak lagi lantas terus membeli suratkhabar baru 1.50rm saja..

** Untuk pengetahuan rodong kawan yang pakai Mercedes mata belalang tu..telah disara awalkan oleh majikan kerana menyalah guna kuasa dalam kerjanye.. ( ada ke buat kerja kontrak dalam waktu kerja dengan Syarikat ).. sehdeiy je..

( Sehdeiy membawa maksud dengan mengambil mudah..boleh juga diklasfikasikan sebagai Ledeiy dalam ertikata bermaksud senang )

Read more...

Rabu, 28 Oktober 2009

100

Banyak benda yang akan membabitkan dengan angka yang ke 100 ini.. bagi suri rumah yang lepas bersalin sanggup berpantang 100 hari..cuma si suami mungkin tidak akan sanggup menghadapi situasi demikian..

Begitu juga dalam masyarakat melayu lama kita akan membuat kenduri arwah kepada simati pada hari yang ke 3 ke 7 ke 40 dan ke 100 ( ada yang kata nak buat kenduri arwah buat jer lah..tak payoh lah nak mengira hari )..

Selalu kanak kanak bermain nyorok nyorok pun akan mengira sampai 100 baru boleh buka mata untuk mencari rodong lain yang menyorok..begitu juga jika menuntut ilmu kebal kena bertapa 100 hari juga dengan memakan bertih beras sehari sebiji hingga ke 100 biji.. ( ye ke? )

Ngapa hal nya kawan duk melalut dengan angka 100 ni.. Lor rupa rupanye entri ( publish p0st ) kawan dah mencapai angka yang ke seratus..

Tahniah kepada komputer dan internet pejabat kawan yang kawan pinjam..dan juga c.c mie cyber .. untuk Echam.com aok nanti kita jumpa dekat dangdut Bandar Inderpura sebelah Kopitiam kita celebrate buat yang ke 100 kali ni..

Read more...

Selasa, 27 Oktober 2009

Sapa kata dulu kawan tak rempit



Kawan terjumpa gambar ini terselit celah almari dapur rumah kawan..gambar kenangan ini sewaktu zaman kawan tengah mengganas..kawan abadikan gambar ini sewaktu selepas menuang minyak di sebuah stesen simpang 3 Jalan Temerloh - Mentakab..tahun tidak dapat dipastikan..yang kawan tau umur kawan masa te sekitar 24 tahun lebih kurang..

Motor ini telah dijual secara timbang kilo oleh anok sedara kawan..kira nye memang gempak time ni..zaman kemuculan motor Gpang serta RXS dan RXK yang pickup nye memang digilai waktu itu..

Zaman kegemilangan kawan ni tidak lah macam sekarang..rempit sana sini..wheelie serta weekang tak tentu arah serta usung anak dara orang kehulu hilir..Dulu dulu dia orang tak panggil Mat Rempit..gelaran cuma sekadar Mat Motor Clutch saja..Kome dulu ada team bernama R2 ( Road Runner )..cukup berdisiplin..bila berkonvoi jer pasti ada permit..

Ada juga ketika kawan nyaris di baling parang sewaktu test power pickup tepi jalan masuk Masjid ketika waktu maghrib..( patut pun )

Read more...

Protokol

Kawan sibuk dengan rondaan kawasan hari ini..memastikan setiap laluan terutama jalan jalan protokol berada dalam keadaan bersih..

Kawan pusing memasuki lorong belakang dikawasan bandar lama..ramai orang berkerumun disitu..ada yang berbaris mengikut aturan dengan penuh disiplin..ada yang tua yang muda yang jalan bertongkat...datang bermotor berkereta dan juga berjalan kaki..

Hampas..rupa rupa nya hari ini ada cabutan nombor ( Special draw )...

Read more...

Isnin, 26 Oktober 2009

Sembang Pemandu dan krew

Pagi tadi kawan kerja pusing pusing dengan Lori membuat pemantauan kawasan..sempat lah juga amik gambar sekeping dua buat tatapan..kawan pelik juga kenapa jalan jalan sekitar bandar tempat kawan ni lengang..ada masalah ke..




Rodong kawan pun pelik juga..kenapa kurang kenderaan berada diatas jalanraya disekitar bandar?..Kawan tengok jam..lor patut pun baru pukul 0730 pagi..kita masuk kerja pukul 0700 maka kenderaan kurang lagi berada diatas jalan raya..

'' Ce lalu kat kawasan sekoloh ke pasar ke..tentu rekok dengan orang dan kereta ''..kata rodong kawan tadi..

'' Ingat lima ke enam tahun lagi bandar daerah kita ni akan pesat membangun mengikut arus perdana ''..kata rodong kawan sambil memulas stering lori memasuki simpang..

'' Dan yang pastinye segala jenis maksiat akan bertambah tambah banyaknye dibandar daerah kita ni..'' kata pula krew lori disebelah..

Kawan hanya tersengih mendengar rodong pekerja setempat kawan ni bersembang..hebat juga sembang dia orang ni..

** Rekok adalah sama makna dengan banyak atau ramai ( menurut kamus bahasa kampung kawan )..

Read more...

Pay Day

Terasa hari ini macam hari gaji..tapi rupa rupanya gaji sudah dibayar sebelum perayaan deepavali tempohari..rupanya kawan terlupa sebab selalunya pada 26hb gaji akan keluar..

Kena tunggu 26hb November la pulak..adoi..kumpul kertas kumpul botol kumpul tin aluminium kumpul kotak kotak untuk cover..

Read more...

Ahad, 25 Oktober 2009

Sepohon Pokok yang pelik


Begitu banyak kejadian yang pelik pelik berlaku sekarang ini..terkini ditempat kawan pula ada sepohon pokok telah berbuahkan bekas sos cili/tomato dan juga kicap..

Pokok yang pelik ini adalah disebabkan oleh pemilik restoran yang berdekatan telah mengayutkan bekas bekas kosong tersebut.. Tindakan pemilik restoran itu terpuji kerana telah berjaya didalam pengurusan kitar semula bekas bekas kosong..

Tapi melampor lah..mencacatkan pemandangan dan tidak mesra alam terhadap pokok itu..

Read more...

Sabtu, 24 Oktober 2009

'' Tengkorok aok ''

Kerap kita menonton dimana mana saluran stesen tv yang berbayor maupun yang tak berbayor..menyiarkan drama mau pun filem baru atau pun filem melayu lama antara skrip berbunyi dengan sumpah seranah perkataan '' Tengkorok aok '' di sebut dengan sewenang dan senang hati..

Malah dalam sitcom lawak pun ada menyebut '' Tengkorok aok ''..kita yang menonton pula akan bergelak dengan senang hati..

'' Tengkorok aok '' juga boleh disebut sebagai '' Kepala otok aok '' atau '' Otok kamu '' dan juga '' korok mu ''..

** Bagi kawan seranahan begini tidak lah berapa sesuai untuk disiarkan..mungkin ia akan menjadi pengikis budaya orang kita yang semakin hari semakin merosot adap kesopanannya..

Read more...

Jumaat, 23 Oktober 2009

Belanjawan

Tahun 1985 kawan memulakan hidup dengan bekerja sebagai penjawat awam biasa di sebuah jabatan pihak berkuasa tempatan..

'' Kapok bila dapat gaji pertama nanti jangan lupa belanja Wan yak..kata Wan kawan ( Kapok adalah nama glamer kawan dikampong ketika itu )

'' Baiklah Wan dapat gaji nanti kawan belanja lah Wan ''..jawab kawan..

Kawan bangga dan terharu dengan gaji pertama yang kawan dapat membelanja Wan kawan..

Kini Wan kawan telah lama pergi..AlFatihah untuk Wan kawan..

** Wan adalah gelaran sepertimana Tok Wan..Nenek dan Uwek bagi sebutan disegelintir daerah Negeri Pahang..

Read more...

Khamis, 22 Oktober 2009

Suami curang harus disebat

Ini kisah dari bandar Seri Begawan Brunei..memetik sebuah berita daripada sebuah akhbar ternama di Malaysia..

Kebanyakan rakyat Brunei mahukan suami yang curang dikenakan sebatan,menurut tinjauan terbaru dinegara majoriti penduduk islam ini..

Tinjauan oleh laman web brudirect ( www.brudirect.com ) mendapati 76 peratus daripada responden berpendapat suami yang mempunyai hubungan sulit disebat..sementara hanya 55 peratus berpendapat kaum isteri juga perlu dikenakan hukuman yang sama..

'' Dan kawan mula mengambil langkah berhati hati..langkah yang pertama ialah handphone agar ia tidak terlalu terdedah kepada akak ''...aiyaaaaaaaaa :)

Read more...

Rabu, 21 Oktober 2009

Pay 0ff

Ikut hati mau tukar jer dengan yang baru..tapi kena tanggung hutang 9 tahun lagi.. yang ini pun ok lagi..bermula 20hb Sept 2002 menanggung hutang hinggalah 20hb Okt 2009 maka langsai lah..hati teringin juga dengan yang baru..tapi buat masa ini kawan tak berapa larat lagi...


Kelihatan en Amirul tersengih gumbira kerana berjaya membawa kereta ini merentasi kebun..

Usia baru 7 tahun tak banyak kerenah lagi..banyak dah berjasa kepada yang empunya..tu yang terasa sayang untuk dilepaskan.. ''Aok jangan nak mengada ngada nak tuko kereta baru..nanti makin tak kehala aok te..ingat seket aok te dah tua..pakai hok ni pun dah jenuh dibawoknye''..tiba tiba Akak mencelah...


Read more...

Selasa, 20 Oktober 2009

16 September

16 September diisytiharkan cuti umum..bertujuan mengajak rakyat mengingati sejarah penubuhan Malaysia.. kata PM

Kawan menyokong penuh kerana bertambah lagi sehari elaun kerja lebih masa kawan..Syarikat terpaksa membayar 3 x gaji pada hari tersebut..Syukur dengan pertambahan rezeki..

Read more...

Isnin, 19 Oktober 2009

Hari ini hari Isnin

Hari ini hari isnin.. ..lemoh jer nak pergi kerja..mungkin kawan banyak makan muruku..

Teringat kawan dengan satu Falsampah " SEMANGAT YANG LEMAH LEBIH MISKIN DARI POKET YANG KOSONG TAPI KALAU POKET SELALU KOSONG AKAN BERTAMBAH LEMAH LAH SEMANGAT ''..

Read more...

Sabtu, 17 Oktober 2009

Untuk renungkan bersama….( fwd dari email )

Tiga Cahaya Di Hari Kiamat

Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :
* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :
"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang
ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan
mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.

Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air
sembahyang sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari.
Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam mas jid sebelum azan lagi."

Kala Jengking Neraka

Di hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang
bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking.
Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat.. Panjangnya pula seperti
jarak langit dan bumi.
Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa
yang kau cari?"
Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima orang.
Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam mas jid..
Kelima, orang yang suka minum arak."
Simpanlah baik2 amanat ini dan sebagai peringatan kita setiap hari.
Sampaikan kepada sekelian muslimin/muslimat yang lain semoga
menjadi pedoman hidup hingga keakhir hayat , Insya'Allah

Alangkah berbahagianya anda semua yang mempunyai anak lelaki dan dididik
pula melaungkan azan di mas jid2 maupun disurau2..Amin. Wasallam.

Semoga Allah merahmati kita semua dan mengampuni segala dosa2 kita yang
lalu dan hari ini. Azan adalah dakwah yang paling utama sekali kerana
ianya mengajak kita membuat kebaikan dan mengingati Allah swt. Secara
tidak sedar kita sentiasa didakwah sebanyak 5 X sehari. Cubalah hayati
setiap perkataan dan jawaplah seperti yang disarankan. Bagi orang yang
melaungkan azan pula jika dia berniat untuk seluruh alam (spt yang
disarankan olih Allah kepada Nabi Ibrahim alaihisallam) muazin itu akan
mendapat pahala umat islam seluruh alam yang bersolat pada hari itu.
begitulah kelebihannya yang Allah beri. Wassallam.

ADAB MENDENGAR AZAN

Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita
ketahui.Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yang nazak, hampir ajal
tidak dapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, k era s dan hanya mimik
mukanya yang menahan kesakitan ' sakaratul maut' . Diriwayatkan sebuah
hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika
tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya.."

Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan
berkata apa-apa pun se mas a azan berkumandang . Sebagai orang beragama
Islam kita wajib
menghormati azan Banyak fadhilatnya . Jika lagu kebangsaan kita diajar
agar berdiri tegak dan diamkan diri.

Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang
berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak . Kita
takut dengan kelunya lidah kita se mas a ajal hampir tiba maka kita
tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah. ." yang mana sesiapa yang
dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn
izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama
menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu
semasa nyawa kitasedang dicabut.

"Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik
lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah. .."
semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin.. amin.. amin
Yarobbala'lamin..."

*** Jika terdapat persamaan entri ini dalam blog kawan kawan blogger yang lain..pihak admin relevansokmo memohon maaf..tiada lah bertujuan untuk menciplak dalam menerbitkan...melainkan Untuk renungkan bersama kerana kita manusia biasa sering alpa dengan nikmat nikmat duniawi.. :) ***

Read more...

Jumaat, 16 Oktober 2009

Rendang Deepavali

Deepavali punya time kawan mau pergi kerumah mr Nadarajan a/l Subbiah kerana dia ada menu makanan tradisi yang orang Melayu buat untuk menyambut perayaan Hari Raya..

Mr Nadarajan ada order Lemang 15 batang dan rendang ayam 4 ekor..Tiap tahun kawan dan famili tak mis berdeepavali dirumah beliau..

Dia mau belajar buat rendang dari kawan tapi kawan tak bagi..kalau dia dah pandai habis lah bisnes akak kat rumah tu.. he he..

'' Encik Syed nanti mari rumah petang sikit lama sikit boleh mabuk mabuk''..pelawa en Nadarajan..

'' Wokeh2 nanti petang datang ''..jawab kawan..

'' Ler aok ni nak mabuk mabuk ke kat rumoh Nadarajan te '' sampuk akak..

'' Lorr..tak lah saja je melayan cakap dia ''...jawab kawan..

Dan kawan mula senyum sampai ketelinga kerana dapat lah jumpa anak en Nadarajan yang bekerja sebagai guru di daerah kawan ni..muka ada iras iras Rani Mukerhjee..

Read more...

Khamis, 15 Oktober 2009

Jumpa kartunis aZa


Pagi tadi kawan jumpa kartunis aZa..nama yang besar diarena kartun..kawan juga diantara salah seorang pelukis kartun disekitar tahun 1982 - 1988 tapi tak begitu menyerlah..hanya sekadar kartunis tempelan tapi boleh lah..sempat juga lah kawan merasa duit ganjaran melukis daripada majalah Gila gila..Gelihati..Batu Api..Kreko..begitu juga diantara akhbar akhbar tabloid seperti Mingguan wanita sedikit masa dulu..

Sambil mengetea kawan borak panjang lebar dengan kartunis aZa ni..macam mana dia meningkat naik..banyak cabaran yang terpaksa beliau tempohi..bukan senang nak capai tahap seperti dia sekarang ini..macam mana beliau bertatih nak mendapat tempat terbaik..

''Bro lu boleh aktif semula dalam bidang ni..pasti lu tak ilang lagi lu punya skill..'' kata aZa..

''Payah..kawan kena bertapa semula lah aZa..kalu nak aktif ''jawab kawan...

''Lu jangan fed up ..yang penting idea berkarya mesti mau baik ''..pintas aZa semula..

''Nanti lah kawan pikirkan'' ...jawab kawan..

Dan kawan mula memasang angan angan..andai kawan aktif semula ..kawan kene bermula dari bawah..dan bersaing dengan kartunis kartunis baru yang ternama..banyak saing kawan seperti kartunis Bor..Yusna..Aman..Whitesnake..Cabai..sekadar beberapa nama yang masih aktif..

Setelah selesai mengetea..kawan senyum sampai ketelinga..sebab dapat berjumpa dengan kartunis aZa yang kawan minat sejak dulu lagi..

Read more...

Rabu, 14 Oktober 2009

Bila online kat c.c


Tak puas hati betul kawan dengan satu cyber cafe didaerah kawan ni..mboh ngat problem loading page..ikut hati mau kawan hempok hempok dan gigit gigit jer tetikus..

Dah la desk top kawan rosak..masuk air akibat hujan lebat malam tadi..Ini membuatkan kawan terpaksa pergi ke cyber cafe yang nampak saja kemas dengan komputer yang terkini..

Dah tu budak budak macam masih bersekolah lagi duduk memekak sambil mendownload lagu..mau jer kawan sepak sorang sorang..

Nasib jer kawan pergi bersama akak..kalau tau mau nya kawan cucuh jer komputer tu satu persatu.. ** ( yang sebenornye mau nye kawan ngorat budak jaga kaunter cyber cafe tersebut yang manis menawan tu )..

Read more...

Selasa, 13 Oktober 2009

Beberapa perkara aneh pasti akan berlaku diJamuan Mega Hari raya

Beberapa perkara yang aneh pasti akan berlaku bila mana Jamuan Mega hari raya diadakan..diambil kira juga upacara Majlis belum lagi dirasmikan tapi orang ramai telah merasmikan upacara makan makan telebih dahulu..begitu juga yang tapau menapau.. dibawah ini petikan beberapa gambar yang dirasakan aneh juga untuk ditayangkan..

1. Orang ramai mundar mandir akan memilih gerai yang mana satukah untuk dituju..dengan harapan gerai yang terpilih dengan menu menu yang terhebat..
2. Terpaksa melupakan diet seimbang pada hari tersebut..
3. Makan sambil berdiri..

4. Hiasan dalaman diambil kira sehingga terpaksa mendirikan sebuah pondok kecil di celah celah tray..
5. Kira sempat dimana sahaja untuk membawa makanan..
6. Peningkatan sisa buangan 'polisterin' meningkat daripada kadar biasa..

7. Tong Sampah menjadi senak..
Mengikut kajian kawan masih ada banyak lagi perkara perkara pelik dengan isu diatas..Apa pun dengan Jamuan sebegini dapat meningkatkan lagi hubungan setia kawan mau pun setia kaum..


Read more...

Isnin, 12 Oktober 2009

Program tempat kerja bebas dadah

En Zulkifli bin Saad pembantu anti dadah AADK daerah Jerantut sedang memberi taklimat
Satu ceramah program tempat kerja bebas dadah di Syarikat tempat kawan bekerja telah diadakan oleh Agensi antidadah kebangsaan daerah Jerantut..

Banyak taklimat berguna dan tayangan slide serta video berkenaan dadah telah ditayangkan..

FAEDAH PROGRAM TEMPAT KERJA BEBAS DADAH

* Penurunan dalam kadar ketidakhadiran
* Penurunan dalam kadar kemalangan/kecederaan dan kecurian
* Produktiviti meningkat/kualiti barang lebih bermutu
* Penurunan dalam pemecatan pekerja
* Semangat atau moral pekerja meningkat
* Masalah disiplin menurun
* Imej syarikat atau organisasi
* Penurunan rekrut pekerja baru dan latihan kepada mereka
* Perhubungan interpersonal pekerja bertambah baik
* Mengamalkan budaya hidup yang lebih sihat
* Perhubungan kekeluargaan yang baik

Kawan tidak melepaskan peluang untuk menyertai Program rakan antidadah ( RADA ).. bertujuan untuk menyalurkan maklumat tentang aktiviti aktiviti menghisap dadah di kawasan setempat..

Read more...

Ahad, 11 Oktober 2009

Milik siapakah N31 si Bagan pinang

( Gambar sebagai rujukan )

Penentuan sekejap lagi..setelah janaan kiraan undian diputuskan maka tau lah kita siapa yang memiliki Bagan pinang..Biru atau hijau..


Bagi kawan biru atau hijau semua ada kelebihan atau kekurangan masing masing..Perancangan pembangunan adalah perlu..pemimpin yang berwibawa diutamakan..

Jangan semasa kempen begitu berapi dan semangat jitu dengan janji janji..tapi setelah bergelar juara semuanya menjadi hambar..Maka hamba rakyat yang tersiksa..

Rakyat sekarang mahukan pemimpin yang kuat bekerja..bukan nya pemimpin yang suka berbelanja..

Read more...

Sabtu, 10 Oktober 2009

Discaj

Setelah 3 hari 2 malam kawan melalui detik detik pahit dan manis diwad 4 maka kawan dibolehkan keluar daripada wad.. ( detik pahit ketika makan ubat..detik manis ketika kawan dapat tengok wajah Siti Rohaya jururawat pelatih ) pertama kali dia membuka mask yang dipakai untuk bersembang dengan kawan..

'' Esok en Syed kena datang Hospital lagi untuk ambil darah periksa kadar gula dan kolestrol...en Syed datang sebagai pesakit luar..malam ni kena kena berpuasa mula jam 10..ambil darah 3 kali tiap 1 jam satu kali ''.. kata Doktor yang bernama Renugah..doktor India..

'' Arhh..sudah tak habis lagi ''..kata kawan dalam hati..

Jam sudah pukul 2.30 ptg kawan mula mengemas untuk meninggalkan wad..setelah bersalaman dengan rodong rodong pesakityang lain..kawan melangkah ke unit Hasil untuk membuat bayaran..dengan ditemani akak..

'' en Syed.. ada barang tertinggal ni ''..teriak seorang jururawat pelatih..

''A'a..Siti Rohaya rupanya ''...kata kawan dalam hati..

Setelah selesai berurusan di unit Hasil..akak cubit pinggang kawan '' Tadi tu aok kawan nampok abang te bukan main ralit lagi tengok budak jururawat tu..ada menda menda ke?..dah sakit sakit macam ni nak mengatei lagi?..kata isteri kawan..

Kawan pandang ke langit..

Dan pada keesokan harinya kawan ditemani akak untuk membuat pemeriksaan darah..Tak ada chance dah nak jumpa Siti Rohaya..

Alhamdullilah result darah dan kolestrol kawan terkawal..bila berselisih jer dangan tiap jururawat pelatih kawan kerling kerling juga..mana tau salah seorang tu Siti Rohaya..

Read more...

Jumaat, 9 Oktober 2009

Bunga wad 4

Setelah pendaftaran dan diseparuh bogelkan untuk di x ray kawan terus dibawa ke wad 4.. Kawan ditempatkan di sebuah bilik bernama budiman 2..kiranya bilik ini ok juga ada peti talivisyen dan punya penghawa dingin..dan bermulalah agenda agenda yang amat mengerunkan kawan..

Segala perkakasan yang digunakan untuk merawat pesakit termasuk jarum kawan pandang dengan sepintas lalu..Dalam kepala kawan dah mula befikir '' bila kawan nak discaj ni ''..Ler baru masuk tak sampai 1 jam dah nak discaj '' jawab pula hati kawan..

'' Encik Syed baring dan berehat lah dikatil ni..duduk lah selama mungkin..kami akan merawat en Syed '' kata jururawat pelatih yang mengiring kawan ke bilik..kawan kerling name tag..Siti Rohaya nama nya..'' Ishkk..tak nampak muka lagi..bila lah H1N1 akan reda ni ''..bisik kawan..Tengok kerlingan matanya tentu manis orang nya..''...

Kawan terpaksa makan apa yang disediakan oleh pihak Hospital demi menjaga kestabilan tekanan darah kawan.. Checklist tekanan darah kawan dibuat pada setiap jam..maka setiap jam juga lah jururawat akan memegang lengan kawan..termasuk lah jururawat pelatih bernama Siti Rohaya...

Read more...

Khamis, 8 Oktober 2009

Menuju wad kecemasan


Pagi 05hb Okt.2009 kawan terasa sengal dibahagian buku lali..sakit yang teramat sangat hingga memaksa kawan memandu terus ke wad kecemasan Hospital Jerantut..

Dengan berjalan terhencot hencot kawan gagahi juga terus kekatil didalam wad tersebut..tanpa mengira apa dah..seorang pembantu Hospital berlari mendapatkan kawan..

" Sakit ni sakit tang sini ..kena inject ni '' kata kawan..

Ada tiga orang jururawat pelatih turut membantu pembantu hospital itu..sempat lagi kawan berkata dalam hati..'' lor knapa adik adik jururawat pelatih ni pakai mask..ishkk tak nampak lah muka..''

Setelah memeriksa tekanan darah..doktor suruh kawan berehat..selama hampir dua jam kawan baring tapi tekanan darah masih tinggi tak mau turun turun lagi..

'' Encik kena masuk wad hari ini ''..kata doktor tersebut dengan senyum..

Sudahh..ini lah pengalaman pertama kawan masuk wad..macam macam anggapan ngeri mula terbayang dikepala kawan bila berada didalam wad..

** Semua doktor dan petugas pertugas diwad kecemasan Hospital Jerantut memuaskan hati kawan..begitu juga buat adik adik jururawat pelatih.. he he..Kawan pelik juga ada yang tidak berpuas hati ( agak nya time dia orang masuk tu tak ada jururawat pelatih )...**

Read more...

Rabu, 7 Oktober 2009

Jalan pulang

Setelah 3 hari 2 malam kwn berada diwad 4 Hospital Jerantut..akhirnya kwn berjaya meloloskan diri dengan pulang kerumah..

Kesakitan yang kawan alami telah pulih seperti sekala..rindu kawan kepada teh tarik kian terasa..kepulangan kawan disambut ceria oleh anak anak dan isteri kawan...

Ini pun termasuk dalam katogeri bz juga..untuk rodong rodong blogger semua kawan akan menceriakan semula dunia memblog ini selagi termampu..

Untuk JaiJezz..kawan akan menghubungi anda secepat mungkin..

Read more...

Ahad, 4 Oktober 2009

Hari ahad yang bz

Lepas subuh..kwn bz dengan tidor lagi..mula jam 8 pagi kawan bz pula dengan menonton tv..tengah hari pula bz lagi untuk makan tengahari..lepas tu kawan bz semula dengan menonton tv sampai petang..hingga sekarang ni pun kawan bz lagi untuk makan malam..begitu lah kawan bz.. selalu nya pada hari ahad..

Read more...

Sabtu, 3 Oktober 2009

Signal awal di Bagan Pinang

1. Otai yang pernah buat hal dipilih semula untuk dijadikan calun..

2. Dengan serta merta bandar Port Dickson di isytiharkan sebangai bandar tentera darat..

3. Hampir 70 peratus pengundi adalah pengundi pos..

4. Seorang calun parti terkenal telah membebaskan diri untuk mendapatkan tiket bertanding..

5. Bayaran pencen untuk pesara awam mula dibayar pada hari isnin bagi menyambut perayaan Deepavali..

** Macam biasa yang telah menjadi juara akan mempertahankan kejuaraannya..yang bakal menjadi juara pula mula menabur harapan kepada para pengundi..

Read more...

Jumaat, 2 Oktober 2009

Sereban

Sereban mempunyai banyak maksud yang sebutan hampir sama..

Contoh ayat :-

1. Kain lilitan kepala kaum lelaki sikh dinamakan sereban..

2. Akibat kaki yang sereban tentu nya kita kan berjalan bertinjat dan terhencot hencot..

3. Habis ayam sereban dikerjakan oleh seekor Musang kaloi..

4. Kanak kanak suka bermain batu sereban untuk memenuhkan masa lapang..

5. Ibu negeri Sembilan adalah sereban..


Read more...

Khamis, 1 Oktober 2009

Penat bercuti

Esok kawan MC setelah penat bercuti..

Read more...

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

Google+ Followers

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP