GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Ahad, 25 September 2011

Periuk selamatkan nenek daripada bah


PANGRIO: Terdesak menyelamatkan neneknya, Rasti Bibi daripada banjir yang melanda selatan Pakistan, Ali Ahmed dan tiga lagi saudaranya meletakkan wanita itu dalam periuk besar dan menariknya ke tempat selamat dengan mengharungi air separas leher.

Mereka juga terpaksa berenang beberapa jam tanpa henti kerana air terlalu dalam bagi menyelamatkan warga tua yang berusia lebih 100 tahun itu..

Ia adalah pengalaman paling berharga dalam hidup dan saya tidak akan melupakannya, kata Ahmed ketika ditemui di luar pekan Pangrio, satu-satunya kawasan yang kering.Menurut Ahmed, mereka sekeluarga berpindah ke kawasan selamat tiga minggu lalu tetapi 300 penduduk kampung Suleman Hamadani cuma diselamatkan beberapa hari lalu oleh tentera.

Penyelamat membawa nenek ke hospital di Pangrio untuk dirawat kerana mengalami cirit-birit teruk, katanya. Bandar itu, seperti kebanyakan kawasan di selatan Sindh, ditenggelami air. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) merayu sumbangan AS$357 juta (RM1.1 bilion) untuk membekalkan makanan, air, kebersihan, kesihatan dan bantuan kecemasan kepada mangsa banjir.

Bagaimanapun, objektif mengumpul sekurang-kurangnya AS$2 bilion (RM6.3 bilion) untuk mangsa banjir sejak tahun lalu sukar.

Kami mengharapkan penderma bermurah hati membantu kami memenuhi keperluan mangsa berikutan bencana terbaru ini, sambil memastikan keadaan mereka yang terjejas tahun lalu tidak diabaikan, kata Pemangku

Pengarah Program Makanan Sedunia PBB di Pakistan, Dominique Frankefort. Pihak berkuasa Pakistan tidak pasti berapa ramai masih terperangkap dalam banjir yang mula melanda negara itu Ogos lalu berikutan hujan luar biasa dan menjejaskan sekurang-kurangnya 5.4 juta penduduk.

Di SINDH, PBB memaklumkan banjir mengorbankan lebih 220 orang, memusnahkan 665,000 rumah yang menyebabkan lebih 1.8 juta penduduk kehilangan tempat tinggal. Agensi

* Sumber



0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP