GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Khamis, 31 Mei 2012

Angelina Jolie bantu perangi keganasan seks


ANGELINA JOLIE berjabat tangan dengan Setiausaha Luar Britain, William Hague di London kelmarin.
LONDON - Bintang Hollywood dan utusan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Angelina Jolie akan berganding bahu dengan Menteri Luar Britain untuk melancarkan sebuah pasukan Britain bagi memerangi dan menghalang keganasan seksual di peringkat antarabangsa.
Majlis pelancaran tersebut yang dijadualkan semalam turut diiringi dengan tayangan filem arahan Jolie, In The Land Of Blood and Honey.
Setiausaha Luar Britain, William Hague memberitahu, inisiatif itu akan disusuli kempen diplomatik selama setahun berhubung isu tersebut.
"Keganasan seksual wujud paling banyak hingga sukar untuk kita bayangkan apabila berlaku peperangan dan konflik," jelas teks ucapan Hague.
Pasukan Britain tersebut katanya, akan melibatkan doktor, peguam, polis, pakar psikologi dan forensik selain pakar dalam menjaga serta melindungi mangsa dan saksi keganasan seksual.
Kumpulan itu yang boleh dikerahkan segera ke seberang laut akan mengumpul bukti dan keterangan untuk digunakan dalam pendakwaan, di samping menyokong misi PBB serta melatih pihak berkuasa di negara lain.
Kementerian Luar Britain menyatakan bahawa 20,000 hingga 50,000 wanita telah dirogol di Bosnia dan Herzegovina antara tahun 1992 hingga 1995. Sebanyak 50,000 hingga 64,000 orang pula dirogol Sierra Leone yang berdepan perang saudara dari 1991 hingga 2002.
Jolie yang kini merupakan utusan khas Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Orang Pelarian (UNHCR), pernah melawat beberapa zon konflik termasuk Iraq, Darfur di Sudan dan Libya semasa era konflik pada tahun 2011.
Filem In The Land Of Blood and Honey menyorot keganasan seks yang dilakukan oleh tentera Serb. - AFP
* Sumber



0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP