GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Khamis, 31 Januari 2013

Pembantu rumah lelaki jadi pilihan


* imej
Singapura: Sebuah agensi pembantu rumah bercadang membawa sekumpulan 30 pekerja domestik lelaki yang dilatih dengan penjagaan dari Myanmar hujung bulan depan.
Homekeeper, satu daripada agensi terbesar di republik ini berkata, terdapat permintaan tinggi untuk pembantu lelaki bagi menjaga warga emas lelaki yang sukar diuruskan pembantu wanita. Agensi itu turut meningkatkan pengambilan kira-kira 60 pekerja domestik lelaki dari Myanmar pada Jun dan akan membawa lebih ramai jika permintaan menggalakkan. Ini kali pertama sebuah agensi membawa pekerja domestik lelaki warga asing secara tetap. Hanya segelintir agensi mengambil kaum lelaki atas dasar penyelesaian sementara ekoran permintaan pelanggan sejak dua tahun lalu.
Agensi menganggarkan terdapat kurang daripada 20 pekerja domestik warga asing di Singapura. Kebanyakan mereka adalah rakyat Filipina yang diupah untuk menjaga warga tua lelaki.
Ketika ini, terdapat 208,400 pembantu rumah warga asing.
Agensi berkata, Kementerian Tenaga Buruh membenarkan majikan membawa masuk pekerja domestik lelaki jika mereka mempunyai alasan kukuh untuk melakukan demikian. Majikan perlu menghantar surat kepada kementerian menjelaskan situasi mereka.
Pengarah Urusan Homekeeper, Carene Chin berkata, kebanyakan pelanggan menyatakan pembantu rumah mereka mengalami masalah untuk mengangkat bapa mereka yang berkerusi roda atau yang terbaring sakit di katil. Majikan juga mendapati bapa mereka berasa lebih selesa jika penjaga mereka adalah lelaki.
“Pelanggan merasakan bapa mereka akan lebih selesa mempunyai seseorang daripada jantina sama untuk membantu mereka mandi dan menukar pakaian,” katanya. Carene berkata, mengambil pekerja domestik warga asing yang mempunyai kemahiran penjagaan membolehkan lebih ramai majikan Singapura mengelak daripada menghantar ibu bapa mereka ke pusat jagaan orang tua yang semakin sesak. -AsiaOne
* Sumber myMetro 

2 Merujuk kepada perkara diatas :

Tanpa Nama ,  31 Januari 2013 pada 3:25 PTG  

apa lagi anwar ibrahim mesti meronta-ronta nak ambik pembantu rumah lelaki ni kannn??? hahahaha

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP