GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Khamis, 31 Januari 2013

Udara Segar kini dijual dalam tin minuman ?


Pengusaha China, milioner Chen Guangbiao, dengan udara segar dalam tin minuman

BEIJING - Pengusaha China, Chen Guangbiao, menjual udara segar dalam tin minuman ringan, mirip air botol, ketika China bahagian utara kembali tercekik asap beracun.

Kepekatan zarah pencemaran udara terkecil dan mematikan, yang secara ilmiah disebut PM2.5, melonjak di grafik, Selasa (29/1/2013) awal hari. Lonjakan itu merupakan yang kedua bulan ini, berdasarkan data pengukur pencemaran di Kedutaan Besar Amerika di Beijing. Indeks Kualiti Udara, yang direka Lembaga Perlindungan Alam Sekitar AS, tidak boleh menjangkau level yang melebihi 500 mikrogram per kubik meter, yang merupakan 20 kali ganda dari standard kualiti udara yang ditetapkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). Pengukur pencemaran kedutaan AS telah melonjak di kisaran "berbahaya", iaitu 300-500 mikrogram sejak Jumaat lalu, lapor Sydney Morning Herald.

Mengikut acuan WHO, angka rata-rata kepekatan zarah pencemaran terkecil (PM2.5) tidak boleh melebihi ambang 25 mikrogram per kubik meter agar udara tetap boleh dinyatakan dalam untuk manusia. Udara sudah dinyatakan berbahaya dihirup bila angkanya melebihi 100 mikrogram. Kalau angka tersebut mencapai 300, anak-anak dan lansia diwajibkan berdiam di dalam rumah.

Chen Guangbiao, yang kekayaannya menurut Hurun Report bernilai 740 juta dolar AS (Rp 7,1 triliun), menjual udara kalengnya seharga lima yuan (Rp 7.700) satu tin. Udara segar itu didakwa punya rasa atmosfera, termasuk pristine Tibet, post-industrial Taiwan, dan revolutionary Yan'an, wilayah basis awal Parti Komunis China.

Chen mengatakan kepada Fairfax Media, dirinya ingin membuat titik bahawa udara China telah berubah menjadi begitu buruk sehingga idea udara segar dalam botol bukan lagi sesuatu yang aneh. "Jika kita tidak mula merawat persekitaran maka setelah 20 atau 30 tahun anak-anak dan cucu kita mungkin mengenakan topeng gas dan membawa tabung oksigen," kata Chen.

Awal bulan ini kepekatan zarah pencemaran 2.5 PM di Beijing dan bandar-bandar lain mencapai tahap tertinggi sejak pengukuran bermula, iaitu setara dengan yang dirakam selama "London Fog" yang terkenal itu. Kejadian itu bahkan mendominasi media-media yang dikawal negara. Rumah sakit-rumah sakit melaporkan kenaikan tajam jumlah pesakit dengan kes berkaitan pernafasan. Para pemimpin politik pun mengambil langkah-langkah kecemasan bagi pengurangan pencemaran dan bersumpah untuk mengatasi masalah asas itu.

Sejak saat itu langit Beijing sebahagian besar tetap suram. Jarak pandang secara konsisten menurun hingga hanya 200 meter yang berlaku beberapa kali dalam beberapa hari terakhir. Gambar-gambar satelit NASA menunjukkan asap tebal berwarna abu-abu menyelimuti dataran padat penduduk China utara.

Chen dikenali kerana aksi sosial dan sikap nasionalistis yang terungkap secara luas, termasuk menyumbang buat para mangsa gempa dengan wang 100 yuan dan beriklan satu laman penuh di New York Times yang menyamakan tuntutan teritorial Jepun atas Kepulauan Senkaku (yang di China dikenali sebagai Diaoyu) dengan Jepun mendakwa Hawaii.

Chen mengatakan kepada Fairfax Media, ia tidak terganggu oleh seringnya reaksi sinis netizens China, yang menuduh dia menggunakan aksi amal untuk meningkatkan profil perniagaan. "Orang-orang bilang saya high profile atau suka mementaskan sebuah persembahan, tapi saya tidak berfikir mereka yang mencari 'kestabilan' dan low profile dapat berbuat banyak untuk kemajuan sosial," kata Chen. "Saya yakin tentang apa yang saya lakukan dan saya berani meletakkan itu di bawah sinar matahari," katanya.

Chen berkata, banyak pengusaha China yang "mengorbankan keturunan mereka" demi keuntungan jangka pendek. Walau dunia tidak kiamat pada 21 Disember lalu, hari terakhir dalam kalendar Maya, ia berkata, bukti-bukti menunjukkan bahawa kiamat mungkin tidak terlalu lama lagi. "Saya bekerja di industri perlindungan alam sekitar selama satu dekad ... dan saya menyaksikan fakta bahawa pencemaran semakin buruk dan kian buruk," kata Chen.

"Semakin banyak bencana berlaku setiap tahun," katanya. "2012 tidak menjadi akhir dari dunia, tetapi jika manusia terus mengambil sumber daya, terus mencemarkan alam sekitar, saya fikir kiamat akan tiba."

* Sumber kompas.com


1 Merujuk kepada perkara diatas :

Unknown 12 Februari 2013 pada 2:01 PTG  

mmg betul2 ambil peluang.ketika org perlukan sgt dia jual mcm tu.isk3

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP