GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Rabu, 27 Februari 2013

Video,Lori Pick up guna bahan api dari Kopi ?


Durham - Seorang lelaki berasal dari Inggeris membuat sebuah Ford P100 pikap menjadi pemegang rekod sebagai kenderaan bertenaga kopi terpantas di dunia. Benarkah?

Lelaki itu bernama Martin Bacon, ia dan pasukannya sebenarnya membuat dua model kereta bertenaga kopi lain lewat kereta VW Scirocco MK2 dan Rover SD1.

Namun Ford P100 bertenaga kopi yang digelar sebagai 'The Bean Machine' itu adalah pemegang rekod kelajuan rasmi dengan kelajuan tertingginya mencapai 105 km / jam.

Menurut Bacon, kereta ini dijalankan dengan butiran pellet yang diperbuat daripada sisa kopi, demikian yang dilaporkan Jalopnik.

Butiran tersebut lalu dipanaskan di atas api arang di bahagian pikap Ford yang mengubah kopi menjadi bahan karbon monoksida dan hidrogen, sehingga hidrogen dapat memberikan tenaga yang diperlukan pada mesin untuk menjalankan kereta.

Bacon memaparkan bahawa lebih dari 100 ribu kenderaan di England menggunakan teknik gasifikasi sama selama Perang Dunia II termasuk kereta dan bas. Ia juga mengatakan bahawa teknologi ini boleh digunakan untuk jenis kenderaan apapun.

Di tengah situasi industri otomotif dunia yang sedang berlumba-lumba mencipta kenderaan dengan pelbagai teknologi demi menjimatkan bahan bakar namun tetap mengekalkan prestasi, sepertinya teknologi ini perlu dicetuskan dan dibangunkan semula sebagai bahan bakar alternatif yang lain.

Anda boleh mengetahui lebih jauh tentang pembangunan teknologi ini di laman web rasminya atau melihat videonya dibawah ini.

* Sumber inilah.com

0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP