GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Sabtu, 29 Jun 2013

Topi Keledar Kelapa lebih kukuh


Topi keledar yang diubah suai menggunakan tempurung sedia untuk dijual di Purwokerto, Jawa Tengah. - AGENSI


PURWOKERTO, Jawa Tengah - Seorang belia di sini menemukan cara untuk menghasilkan topi keledar yang lebih kuat berbanding produk sama di pasaran.

Pemuda tersebut, Kartam, 30, yang dibantu sekumpulan belia, hanya menggunakan serpihan tempurung kelapa untuk ditampal pada bahagian luar topi keledar lama.

Kartam berkata, proses menghasilkan topi keledar itu melibatkan penggunaan bahan kayu, cat dan serpihan tempurung kelapa yang halus.

"Tempoh menghasilkan sebuah topi keledar mengambil masa dua hari dan memberi pulangan sehingga 300,000 rupiah (RM96.00) sebuah.

"Topi keledar yang telah diubahsuai ini lebih kuat berbanding produk keluaran tempatan," jelasnya kepada detik.com.

Hasil kreativiti Kartam itu mendapat sambutan meluas sehingga di wilayah Jakarta, Bandung, Kudus, Bali dan beberapa daerah lain di Jawa Tengah.

Selain memperbaiki dan menghasilkan topi keledar yang diperbuat daripada kelapa, Kartam turut menghasilkan meja, gelas, kotak pensil, kotak tisu dan beberapa produk lain daripada bahan yang sama dan dijual pada harga antara 5,000 rupiah (RM1.60) sehingga sejuta rupiah (RM320).

Kartam kini giat mempromosikan produknya melalui pameran dan mengedar risalah di beberapa bandar tumpuan.

 - AGENSI (Utusan)


0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP