GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Selasa, 30 Julai 2013

Wanita dipaksa Menikah dan diperkosa sebagai Hukuman untuk saudaranya yang telah kawin Lari

Tunjuk perasaan warga India yang protes terhadap kes pemerkosaan - AP






Seorang perempuan India berusia 24 tahun dipaksa berkahwin dan diperkosa beramai-ramai sebagai hukuman "kehormatan" brutal setelah saudaranya kawin lari dengan teman lelakinya, lapor Daily Mail, Senin (29/7/2013). Pacar saudaranya itu ternyata telah bersuami.

Perempuan itu, yang tidak disebut namanya demi keselamatannya sendiri, diberi tahu bahawa ia akan menikahi suami dari pacar baru saudaranya sebagai "balas dendam" atas perzinaan kakak laki-lakinya dengan teman lelakinya.

Dan dalam beberapa jam selepas mengikat tali perkahwinan dengan pasangannya itu, perempuan tersebut diserang dan diperkosa "tanpa ampun" oleh beberapa saudara dari suaminya itu.

Gilanya, seram mengerikan itu diduga bahkan diluluskan oleh para sesepuh desa di perdesaan di Uttar Pradesh, India utara, yang menyatakan bahawa "mata ganti mata merupakan keadilan yang sesungguhnya."

"Saya setuju dengan keputusan (mereka) kerana saya tahu akan ada pertumpahan darah di desa jika saya menolak untuk berkahwin dengannya," kata perempuan itu kepada polis. "Saudara-saudara ipar saya memerkosa saya tanpa ampun pada hari saya berkahwin. Ini menjadi sebuah rutin. Ayah mertua saya mendakwa bahawa ia telah meluluskan perkahwinan saya kerana dia ingin membalas dendam (pada keluarga saya) dengan cara seperti itu."

Insiden brutal itu terungkap ketika korban meraih keberanian untuk mengadukan tragedi itu kepada polis.

Panchayat, atau dewan desa, dilaporkan telah memaksa perempuan itu untuk melakukan pernikahan tersebut pada 15 Februari lalu. Sidang panchayat, yang diadakan kira-kira sepuluh hari selepas saudara perempuan itu dan teman lelakinya melarikan diri, menuntut pernikahan itu dilakukan. Selain itu, dewan desa itu juga meminta ibu bapa perempuan itu untuk membayar 75,000 Rs sebagai pampasan kepada mertua barunya. Panchayat itu kemudian bersetuju situasi mengerikan itu.

Perempuan itu entah bagaimana berjaya melarikan diri cengkaman para suspek pada 21 Julai pagi, dan mengadukan apa yang dialaminya kepada polis di Muzaffarnagar pada 27 Julai. Pemeriksa Senior Polis Manzil Saini mengatakan, "Korban telah bertemu saya. Sebuah kes telah berdaftar. Para suspek akan segera ditangkap."

Ketua Panchayat mengesahkan keputusannya kepada Mail Today. Dia mengaku telah meminta mereka untuk mencapai penyelesaian damai.

Kes itu merupakan yang terbaru dari siri kes rogol mengerikan yang telah menggoncang India dalam beberapa bulan terakhir, yang menimbulkan pertanyaan di masyarakat antarabangsa atas perlakuan terhadap wanita di negara itu.

Sumber kompas.com


0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP