GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Selasa, 24 Jun 2014

BOLA SEPAK PIALA DUNIA FIFA 2014,Bekas pekerja lombong kini wira kebanggaan Chile

Alexis Sanchez 

Siapa sangka, pemain bola sepak Chile yang juga bintang Barcelona, Alexis Sanchez dahulunya hidup dalam serba kepayahan sebelum menjadi pemain profesional.

Alexis Alejandro Sanchez dilahirkan pada 19 Disember, 1998, di Tocopila, Chile. Pertama kali bermain bola sepak secara serius bersama pasukan remaja Cobreloa pada 2004, dan diserap masuk dalam skuad utama pada 2005.

Beliau kemudian berpindah ke kelab Itali, Udinese pada 2006 dan mula mencuri tumpuan sejak itu. Dengan kebolehan memecah benteng pertahanan lawan, Sanchez merekodkan 21 gol dalam 95 penampilan bersama kelab itu. Pada 2011, bakatnya berjaya memikat Barcelona dan berpindah ke kelab itu dengan yuran €26 juta.

Sekaligus, Sanchez menjadi pemain Chile pertama beraksi bersama kelab Catalan itu.

Alexis Sanchez menempuh zaman kanak-kanak yang sukar. Semasa kecil, bapanya meninggalkan keluarganya. Kemiskinannya menyebabkan Sanchez tidak mampu untuk membeli but bola bagi kejohanan bawah 14 yang disertainya, memaksanya meminjam daripada rakan sepasukan.

Bagaimanapun selepas menjaringkan 8 gol dalam setiap perlawanan, dia dihadiahkan sepasang but bola oleh Datuk Bandar Tocopila. kepayahan hidup yang terpaksa ditempuh Sanchez memberikan kesan mendalam terhadap karier bola sepaknya.

Sanchez pernah bekerja di lombong sebelum bergelar pemain bola sepak profesional
Sanchez pernah bekerja di lombong sebelum bergelar pemain bola sepak profesional. - trollfootball.me

“Saya pernah mencuci kereta untuk mendapatkan wang yang cukup buat saya beli but bola. Keluarga saya cukup miskin dan saya menganggap bola sepak satu-satunya cara untuk membawa kami keluar dari kemiskinan. Sejak kecil lagi saya memberitahu ibu saya, ‘Jangan risau, saya akan jadi seorang pemain bola sepak dan kita tak akan bersusah lagi’. Sekiranya saya gagal, saya mungkin akan bekerja 15 jam sehari di kawasan pembinaan dan masih tidak memperoleh cukup wang untuk hidup. Bola sepak menyelamatkan saya”.

Kini, Alexis Sanchez menjadi antara watak penting Barcelona dalam memburu kejuaraan berprestij di peringkat tempatan dan Eropah. Dalam kempen Piala Dunia FIFA 2014 Brazil, dia memainkan peranan penting dalam membantu negaranya mara ke pusingan kalah mati selepas membenam Australia dan penyandang juara, Sepanyol.

Sumber aStro Awani


0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP