GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Khamis, 30 Oktober 2014

'Orang Mati' Dihukum Penjara 30 Tahun Kerana Menipu Pelabur

Dua penampilan berbeza Price, iaitu ketika menjadi pengurus bank (kiri) dan ketika ditahan (kanan) pada Disember tahun lalu.

Bekas penasihat pelaburan dihukum penjara 30 tahun kerana menipu sehingga menyebabkan sebuah bank muflis, pelabur mengalami kerugian dan mengelirukan mahkamah sehingga membolehkan dia diisytihar mati.

Aubrey Lee Price, 48, kembali ke Mahkamah Daerah Statesboro pada Selasa untuk mendengar penghakiman hukuman ke atasnya selepas dia mengaku salah atas tuduhan menipu bank dan syarikat pelaburan Jun lalu.

Dia kehilangan AS$40 juta (RM131 juta) yang dikumpul daripada 115 pelanggan syarikat pelaburan persendiriannnya.

Pendakwa berkata, Price juga secara salah membelanjakan wang dan menyebabkan Bank Montgomery kerugian AS$21 juta (RM68.8 juta) ketika bertugas sebagai pengarah bank.

Price menghilangkan diri pada Jun 2012, beberapa minggu sebelum bank berkenaan menutup operasinya dengan semua aset dan simpanan habis tergadai.

Sebelum melarikan diri, Price meninggalkan surat mendakwa dia bercadang terjun dari bot untuk membunuh diri.

Pada Disember 2013, setahun selepas seorang hakim di Florida mengisytiharkan Price mati berdasarkan permohonan isterinya, dia ditangkap dalam pemeriksaan polis trafik berhampiran Brunswick, Georgia.

Menyedari tembelangnya pecah, Price membuat perjanjian dengan pendakwa dengan bersetuju mengaku salah atas tiga tuduhan menipu dan menerima hukuman penjara 30 tahun.

Price juga bersetuju membayar semula puluhan juta dolar duit bank dan pelabur yang dihanguskannya selepas berjaya meyakinkan mahkamah supaya melantik peguam bela bagi pihaknya kerana dia pokai.

Ketika diberi peluang bercakap di mahkamah, Price mengaku bersalah tetapi turut menuding jari kepada pegurus lain di bank terbabit kerana menyumbang kepada penutupan institusi kewangan berkenaan.

Dia kemudian berjanji untuk mengumpul semula wang berkenaan.

"Kepada semua pelanggan yang ada di sini atau di luar sana, adalah penting untuk mereka memahami bahawa saya mencuba sedaya upaya mendapatkan semula wang mereka," katanya.

Dalam perbicaraannya pada 5 Jun lalu, Price memberitahu dia menipu pelanggannya dengan memberikan mereka penyata kewangan palsu untuk menutup kerugian dialami hasil aktiviti perdagangan spekulatif dan pelaburan berisiko tinggi.
mStar Online

0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP