GILA GAJET II


Terkini dari relevan Sokmo

Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Khamis, 31 Disember 2009

31hb Disember 2009 ( Hari terakhir bersama Siti Rohaya )

Hari ini kawan ke Hospital untuk pereksa tekanan darah..setelah berbagai alasan diberi kepada akak tetap beliau mau menemankan kawan ke Hospital..ini yang merisaukan kawan..

Kawan dah mula berkira kira untuk minum bersama Siti Rohaya jururawat pelatih yang pernah merawat kawan semasa dalam wad dulu..Setelah semalaman berutusan SMS dan berjanji akan bersarapan pagi di Cafe Hospital tersebut..mungkin akak dapat menghidu taktik lama kawan..itu pasal dia berkeras mahu menemani kawan..telah lama agaknye akak mengesan kecurangan kawan setelah handphone sentiasa berada dalam gengaman kawan..

Minta maaf lah abang kerana Aya sekarang bukan lagi di Hospital dulu..Aya dah mula bertugas kat Hospital Alor Setar Kedah..mesej tu sengaja je Aya kata ada kat Hospital dulu..
( Mesej daripada Siti Rohaya yang terakhir sebelum kawan ke Hospital bersama akak yang sedari tadi masam mencuka )

Dan dalam hati kawan mula berkata..disatu masa nanti kawan akan minum pagi juga di Hospital Alor Setar Kedah sana nun..dan padan juga muka kawan mungkin ini kerana akibat kawan melakukan kecurangan kepada akak..

Read more...

Selasa, 29 Disember 2009

Berkira kira di tahun baru 2010

Congak punya congak dah hampir sangat ke Tahun baru 2010 ( Tahun orang putih )..Cepat sangat masa berlalu..

''Apa azam tahun baru aok weh'' tanya rodong kome kepada en Karim seorang wartawan sambilan..

'' Berhenti merokok '' jawab en Karim selamba..

Begitulah azam en Karim setiap tahun untuk berhenti merokok sejak 28 tahun berlalu..

Read more...

Isnin, 28 Disember 2009

Catatan perjalanan semalam

Semalam kawan bersama akak dan anak anak ke Kuantan untuk berjalan jalan dan membeli belah barangan berupa pensil..pembaris..setokin dan kaler warna..

Sampai dipekan Kuala Krau ada satu kawasan belum boleh dipandu laju ..sebuah bas ekspress meluru dengan laju nye..kedudukan odometer kereta yang kawan pandu pada ketika itu adalah 101km sejam.. kiranya kawan pun dah melakukan kesalahan..tapi dengan bongkaknya sebuah bas ekspress boleh lagi memotong kereta kawan .. ( Gambar tak sempat kawan rakam ketika itu..sebab pada waktu yang sama akak sedang menyusukan anak )..

Sesampai di bandar Kuantan hujan turun dengan lebatnya..sidang dan lebat kembali..cuaca tak menentu sekarang ini sama juga dengan kedudukan poket tidak menentu arah..


Macam biasa kami terus ke pantai Cherating jumpa kawan lama en.Saifuddin yang sama sama berjuang dalam kg dot net dan juga kg dot com .. terus beliau menaja untuk makan tengahari kami ( selamat bajet )
.

Setelah selesai segala urusan di Cherating kami pun bergegas kesebuah gedung membeli belah didalam bandar Kuantan..orang punya lah ramai macam macam yang dia orang beli.. biskut..tisu..kain pelikat..basikal..Kawan tak larat nak masuk berlama lama cuma akak dan anak anaknye yang membeli belah..ubat lipas pun akak beli juga..

Tiada niat untuk mempromosi gedung ini secara langsung cuma gambar terfokas kepada bangunan tersebut..malas nak turun kerana hari hujan

.


Setelah akak dan anak anak turun dari gedung tersebut sambil menjinjing kampit kampit dengan barangan..kami pun terus mencari sebuah pantai untuk lepak lepak..ingat nak mandi manda tapi terpaksa membatalkan hasrat disebabkan cuaca tak mengizinkan..



Kesuraman pantai jelas terserlah kerana tiada penyediaan yang khusus untuk menarik perhatian pelancong pelancong didalam mau pun luar negeri

.


Setelah petang hari kira kira jam 5.30ptg akak dan anak anak sempat lagi membeli barangan dipusat membeli belah Taman Tas..Hala balik kawan membuat pemanduan berhemah kerana jalan licin hujan pun renyai renyai..masuk plaza tol Gambang kawan tersalah pilih laluan..kawan nak laluan jurutol perempuan tapi dapat laluan lelaki siap bermisai pulak tu..



Untuk makan malam kami singgah di R & R Temerloh..sempat juga kawan membeli sekotak ubat kuat daripada penjual ubat dikawasan R & R tersebut...

Read more...

Ahad, 27 Disember 2009

Apa kenanya orang ini

Pagi semalam sedang kawan membuat rondaan kawasan disekitar terminal bas..ternampak lah oleh kawan ( orang lain pun nampak juga )..seorang yang mencangkung di penjuru simpang 3..berkedudukan agak bahaya kerana kawasan tersebut adalah selekoh berpenjuru lap bagi kaki kaki rempit..


Entah benda yang dia tunggu tak adalah sapa yang tau..berpakaian bolah tahan smart juga..amat tidak logik untuk dia menunggu bas disini..kerana dihadapan beliau itu adalah setesen bas..
.
** Pada amatan kawan kes ini biasa berlaku bila waktu persekolahan hampir tiba..mana nak kukau duit beli baju/seluar/kasut/setokin/singlet/baldi dan macam macam lagi..mungkin beliau tidak membuat persediaan yang rapi untuk ini..pada amatan kawan yang kedua pula..mungkin beliau frust kerana orang yang beliau sayang telah berkahwin dengan lelaki lain..

Read more...

Jumaat, 25 Disember 2009

Misteri kehilangan Enjin mesin rumput

Pernah satu ketika dahulu semasa kawan menjadi stor keeper..kawan diamanahkan untuk menjaga semua kelengkap barangan alatan kerja..penyapu,sabit,pongkis,sarung,chop sawit,wheel barrow,stim roll dan juga beberapa biji mesin rumput..

Bila berlaku kerosakan mesin rumput pasti akan ada terjadi kehilangan pada komponen enjin mesin terbabit..condition rod boleh hilang piston pun hilang..ada ketika block pun hilang..

Mesin terpaksa diistiharkan kondem..pandai pandai lah buat report bagi menyelamatkan diri daripada audit..

Siasat punya siasat komponen enjin mesin rumput tersebut tidak kemana..vendor simpan dalam guni untuk membuktikan bahawa komponen terbabit tidak hilang..

Macam itu..tapi kes terbaru ini mesin jet pejuang pun boleh hilang..maka kawan pun tidak hairan sangat..cuma berfikir macam mana lah dia orang adjust boleh lepas ke luar negara pulak tu..nak kata masuk dalam guni muat ke..hehe!

Read more...

Khamis, 24 Disember 2009

Semalam hari yang sedap dan hari yang kopak

Selepas membayar bil air kat kaunter JBA pejabat kerajaan terus saja kawan pergi mengetea bersama en Yassin Sulaiman seperti yang dijanjikan..kawan order tea tarik sama kuih muih..meski pun kome tinggal dalam bandaraya yang sama baru semalam lah dapat berjumpa..berbual bual mesra sambil kawan menjeling jeling juga awek pekerja Cafe tersebut..yang sedap nya en Sulaiman yang belanja..


Setelah selesai segala urusan di Pejabat Kerajaan kawan terus ke bengkel..ini urusan yang tak berapa sedap kerana banyak membabitkan kos.. Kerosakan kereta yang kronik seperti kit brake..stering rod..dan keempat empat absober perlu ditukar..ada ke tokey bengkel tu kata kawan ni berat sangat..

Terkopak kawan hampir setengah ribu nak tak nak labuhkan juga...

** en Sulaiman seorang yang hensem..andai kawan ni perempuan kawan goda dia cukup cukup..

Read more...

Selasa, 22 Disember 2009

Membeli dan belah

Semalam kawan pergi membeli belah beg..baju..kasut dan segala peralatan sekolah anak anak dara kawan di bandar M..dan kawan pun sempat juga menyibuk membeli sepasang kasut baru untuk kawan..Akak pula tak beli apa apa..cuma bila nampak kedai perabut mata nya liar menengokkan kerusi almari dan peti sejuk..

Setelah segala urusan selesai dibandar M..kawan pun hala ke bandar T..bandar T tempat kawan dibesarkan..ada banyak juga perubahan tapi sebelah malam di bandar Lama T masih lagi suram..

Kawan sempat juga mengetea dan makan makan dibenteng tepi sungai..

'' Helo Aie..aok datang kat gerai Abu Rokiah sekarang kita mengetea kawan ander sama awek 2 orang ni ''..kawan menelipon seorang rodong..

'' Oke kejap lagi koi datang..koi mandi dulu yak''..lagi 3 minit koi sampai jawab Aie rodong kawan tadi..

'' Kit nak mandi jarak dari rumah hampir 15km sempat ke 3 minit '' kata hati kawan..

Sedang kawan tengah makan sampailah rodong bernama Aie tadi..
Sibuk pula dia menanya kawan..'' mana awek 2 orang te''..
.

'' Ni haa..'' jawab kawan sambil menunjukan kepada 2 orang anak dara kawan seorang berumur 10 tahun seorang lagi berumur 12 tahun..
.
'' Lor...lambat lagi lah koi boleh jadi menantu aok yak '' balas Aie..
.
'' Lambat lagi '' jawab akak pula..
.
Dan Aie terus mengoder air batu bandung berlaici..
.
** Seronoknye kome berjumpa dengan pemuda bernama Aie ini yang dikenali juga sebagai Pakcik Kordi..

Read more...

Sabtu, 19 Disember 2009

Sidang Dewan

Pernah dulu satu masa kawan hantar SMS pada seorang ahli Parlimen yang kawan kenal rapat..

..Salam yb..kawan nengok sidang dewan parlimen dalam tv ni tapi arah meja aok kosong je..aok mana?..

..Lor aok relevan..koi ada program bersama MB Pahang ni..koi kat Kuantan sekarang..balas SMS dari Ahli Parlimen tersebut..

..Ooo..kawan ingat aok saja ngulor..ok lah ..

Pendek kata kita rakyat boleh memantau pergerakan seseorang wakil rakyat ni..Sebab baru baru ni..seramai 74 ahli parlimen BN tidak hadir di Dewan Rakyat ketika bacaan kali ketiga Bajet 2010 untuk kelulusan.

Kehadiran ahli parlimen BN cuma 48 peratus, iaitu 66 daripada 137 anggota, berbanding 77 peratus anggota pembangkang, iaitu 63 daripada 82 anggota..

** Cemas dahhh..


Read more...

Jumaat, 18 Disember 2009

Salam Maal Hijrah

Salam Maal Hijrah 1431..

Masa berlalu selaju pantas angin..
Nekad dan cepat bila siang meniti malam..
Terasa diri mula diabai masa..

Menerjah kealpaan..
Begitu longgar dalam menghadapi Nya..
Ku berdoa agar tidak tersungkur lagi...

Read more...

Khamis, 17 Disember 2009

Emas

Malaysia 2 Vietnam 1..

Read more...

Rabu, 16 Disember 2009

Anak Teruna


** Siapa kata peniaga peniaga begini tidak kaya raya..jika terserempak dengan beliau ini boleh lah bertanya berapa income beliau dalam 1 bulan..**

Read more...

Selasa, 15 Disember 2009

Melangkah bergaya

Tidak sia sia menonton perlawanan bolasepak sukan SEA separuh akhir antara negara kita Malaysia dan Laos malam tadi berkesudahan Malaysia mencapai kemenangan bergaya 3 1.. Demikian negara kita layak ke perlawanan akhir turun menentang Vietnam..sama sama kita mendoakan lagi..

Dengan berbekalkan secawan kopi berharga RM 0.90 kawan berjaya mendapat tempat terbaik disebelah kanan layar gergasi untuk menonton perlawanan ini dikedai korner..hiruk pikuk sorakan peminat bola membingit telinga..terutama semasa pasukan negara menjaringkan Gol..

'' Abe tak sorak pung masa Gol ''..kata awek pelayan dari selatan Thai yang putih manis menegur kawan..

'' Takleh sorak dek oii..time ni bilal duk Azan di Mesejid sebab dah masuk waktu Isyak nih..'' Jawab kawan pada awek selatan Thai yang manis itu..

Dan para penonton terus bersorak girang mungkin tak ada yang perasan waktu Isyak sedang berlalu..

Read more...

Isnin, 14 Disember 2009

Malaysia boleh!

Malam ini perlawanan separuh akhir bolasepak antara Negara kita Malaysia dan Laos..sama sama lah kita mendoakan kejayaan untuk negara agar bolasepak negara kita tidak lagi terkebelakang..
Bagi yang tidak berkesempatan untuk ke Laos setesen tv2 ada menyiarkan siaran langsung..harap ramai ramai kita turun menonton dilayar gergasi kedai korner..

Read more...

Ahad, 13 Disember 2009

Cabaran hebat dihari ahad

Ada ka.. dipagi minggu begini kawan kena dera oleh akak kena jemur kain?..Nak tak nak dalam keadaan keterpaksaan kawan harungi jua..sama saing dengan jiran sebelah nampaknya..

'' Alahai ni yang kawan lemah ni ''..kata kawan dalam hati..

'' Aii en. Man kena jemur kain kee?..tanya jiran sebelah kawan yang masih basah rambut nya dengan berkain pelikat cap gajah suami dia..

'' A'ah lah kak..orang rumah ni duk bz cuci bilik air..kawan lah yang kena jemur kain ni..'' balas kawan..

'' Elok juga bantu orang rumah yerk..bukan macam suami akak ni melingkor lagi ishk!..'' jawab akak jiran lagi..

Bila siap semua kain dijemur kawan cepat cepat masuk dalam rumah..duk pikir kenapa akak tu boleh pakai kain pelikat cap gajah suami dia..'' Agak nya bertukar kain sejak malam tadi dak?..''

Read more...

Sabtu, 12 Disember 2009

Kenyang

Hari ini dan esok hari minggu ada jemputan ke Majlis perkahwinan dikawasan perumahan kawan..di kampung pun ada juga..di kampung yang lama pun ada..

Kampung Pak Mertua pun ada juga..boleh dikatakan dimana mana saja pun ada majlis perkahwinan ini..

Cuaca dah kembali panas bagi pasangan pengantin tentu nya akan selesa bila berada didalam kesejukan..Oleh itu air con akan memberi peranan utama..

Read more...

Jumaat, 11 Disember 2009

Kerja banyak

Hujung hujung tahun ini biasa dengan kerja yang banyak..Tok mudim dan Mak andam pun kerja banyak juga..

Ingatkan bercuti boleh meluruskan badan..tapi dirumah kerja banyak juga..

Ada ka duduk rumah akak suruh potong kain untuk buat pakaian sekolah anak anak..tak patut..kini setelah cuba cuba memotong kain untuk buat pakaian sekolah anak anak..baru lah kawan tau apa itu sekoci..

Read more...

Khamis, 10 Disember 2009

Jangan betul kan skrin komputer anda

Buat sementara waktu pihak pengurusan relevansokmo memohon maaf diatas segala kesulitan kerana proses penukaran template ( kelongsong baru ) sedang dijalankan..

Read more...

Rabu, 9 Disember 2009

Senyum pagi Khamis

Dalam sebuah mahkamah disatu daerah masa silam yang lalu..pembicaraan satu kes rogol sedang dijalankan..

Pendakwa : - Adakah anda mengaku merogol Timah binti Abu..
Tertuduh : - Tidak Tuan Pendakwa Tidak Tuan Hakim..bukan kesh yang merogol Timah ni..
Timah : - ( Lantas menjerit dengan kuatnya ) ..** Tidok ke tidok Tua Hakeh dia loh yang bertenggek atah perut kesh ni.. !!!

** Dalam loghat daerah tertentu maknanya ( Tidak ke tidak Tuan Hakim dia lah yang bertenggek atas perut saya )

Mahkamah menjadi hingar dan bingar seketika

Read more...

Selasa, 8 Disember 2009

Sepagi dalam kebun

Gambar ini gambar pokok Jelutong bukan pokok getah

Ingat nak buka pelan getah yang hampir enam bulan tidak ditoreh..Adalah lah dalam 150 pokok..tapak yang aboh kawan toreh sedia seperti biasa tiada masalah bagi aboh kawan..kudratnya masih power walaupun dah berumur 74 tahun..

Tapi kawan baru toreh 20 batang je dah terlentang atas busut jantan..dapatlah kena gelak oleh aboh kawan..'' Nasib aok yer Tan dapat kereja makan gaji ''..''.mentidok nak harapkan noreh ntoh makan ke tidok anok bini aok te..''

Kawan pun terus melajukan torehan..

Read more...

Isnin, 7 Disember 2009

Bercuti


Hari ini selasa rabu dan khamis kawan bercuti..rehat rehat dikampung sambil jalan jalan dalam kebun..jika jalan ampuh kawan bersidai dirumah saja sambil berkira kira untuk projek terbaru ditahun hadapan..

Read more...

Ahad, 6 Disember 2009

Kisah malam sabtu lalu


Setelah siap je solat Isyak..kawan pun sibuk ( sembulu ) konon nak nengok Anugerah skrin..tapi lor ..apa punya konsep macam tak kena jer dengan anugerah yang gilang gemilang itu..dah lah pembukaan celoteh hos nya hampir setengah jam diselang pula dengan iklan sampai 20 unit dari pelbagai iklan..cat..kereta..minyak maupun iklan beskut..

Alih pula ke rangkaian syarikat tv kabel berbayor..nak tengok filem filem dari Holywood maupun Bollywood..tekan remote buka rangkaian 411..412 dan 413..lor..filem filem dah lebih tak kurang 16 kali tayang..tekan lagi kerangkaian lain..ada pula drama drama Indon dan drama Melayu yang ceritanya penuh dengan adegan mengata orang dan adegan mengetea..tekan lagi remote ke tv2 ..ada pula cerita polis yang tak tau bila penamat nya..dengan adegan yang seolah olah dikitar semula..

Kawan pun amik kunci kereta..setat terus pergi mengetea lepak lepak kedai koner..baik tengok tv layar besar..ler duk main juga cerita polis..

Bosan degan keadaan ini..kawan terus lalu dekat kopitiam..haa c.c buka lagi..masuk c.c nak buka blog Echam dengan entri bervideo tajuk Men after 40..baru lah dapat buka blog beliau sebab tenet dipejabat kawan bukan dari jenis broadband yang berkelajuan tinggi..nak bertenet kat rumah akak selalu je jeling jeling..

Selepas bertenet kawan jeling jeling juga ke pusat dangdut ditingkat 2 bangunan seberang jalan c.c tersebut……

Read more...

Sabtu, 5 Disember 2009

Ayam maSak Lomak cili padi bermaman

Ini dia ayam masak lomak cili padi bermaman..sedapnya hingga boleh menjilat siku..Sayur maman ini boleh dibuat jeruk..memang sedap..kechoor air liur ..nak pula untuk ibu mengandung yang mengidam sayur maman ini..dengan aura rasa yang pahit pahit masam menyengat..

Ada yang menyatakan kesusahan untuk mendapatkan sayur maman ini..cuba cuba lah tinjau dekat pasar tani ditempat anda..Biasa terdapat jika ada yang membuat projek tanam semula atau pun membuka tanah baru..selepas kayu @ reba diperun tabur sahaja benih maman..pasti elok tumbuh menjadi..



** Kawan kalu makan nasik ada jeruk maman ni..tak payoh berlauk pun tak apa..

Read more...

Jumaat, 4 Disember 2009

Sembang sumbing

'' Hujan hujan macam ni batang selalu je basah ''..kata seorang penoreh getah yang pendapatannya boleh tahan juga..

'' Hoi! la aok mencarut??..celah rodong beliau sambil menghirup kopi 0 panas diwarung Miah janda beranak tiga yang bergetah..

'' Mencarut apa nya..aok ni mboh ngat salah faham..koi maksud kan batang getah lah..sebabkan jangan selalu berfikiran songsang dan pedooor hala ke lain...'' terang penoreh getah tadi dengan jayanya...

Read more...

Khamis, 3 Disember 2009

Gula gula


Akan terhapuskah kemanisan diwajah tiap insan jika subsidi gula ditarik balik..?

Read more...

Rabu, 2 Disember 2009

Bekas ratu maut komplikasi bedah plastik

BUENOS AIRES: Bekas ratu cantik Argentina, Solange Magnano, 38, mati akibat mengalami komplikasi selepas menjalani pembedahan plastik di bahagian punggungnya....
( sumber dipetik daripada suratkhabar ternama )

** Nak buat benda lagi nak oprate kat situ..ratu ni walau pun bekas ratu memang dah sedia lawo walaupun dah berumur 38 tahun..

Read more...

Selasa, 1 Disember 2009

Bulan 12

Sekejap je rasa dah masuk penghujung tahun..makin tua makin berumur..yang meniarap dah mula pandai merangkak..yang merangkap dah mula bertatih.. jalan rebah umpama burung terbang labuh..

Perubahan alam begitu ketara juga..semalam Kuala Pilah digegarkan dengan 3.3 pada skala ritcher..sebelum tu Bukit Tinggi dan Jerantut..meski pun lemah gegaran tapi itulah peringatan..

Masa begitu pantas dirasakan berlalu..siang malam singkat .. Sehati berdansa dah masuk minggu minggu akhir..Program SUBUR dibekukan sementara.. Harapan tuntutan royalti minyak untuk negeri Kelantan tidak diputuskan lagi..Kini tuntutan royalti minyak melarat ke negeri Pahang pula..( negeri kome ni )..

Mulai tahun hadapan harga minyak entah macam mana lah..dengar dengar cerita harga tanpa subsidi..Harga getah ketika ini boleh tahan..( tapi selalu hujan )..

****Bil astro belum bayar lagi rupanya..nanti tak sempat tengok kung Fu Panda..

Read more...

Isnin, 30 November 2009

Menghidup leSen memandu

Sedor tak sedor rupanya lesen memandu kawan dah mati pada hari ini..maka kena lah menghidupnya..

Terus Kawan kepejabat Pos..Orang sikit punya ramai..macam macam bau ada..hamis pun ada..Kaunter ada 6.. yang betul betul aktif hanya 2 kaunter saja..amik nomber ..lama juga lah kawan menunggu tapi tak kisoh boleh mencuci mata..sebab jarak kerusi menunggu terlalu hampir dengan kaunter..sesiapa yang sedang berurusan dihadapan kaunter boleh capai dek tangan jika kita duduk di kerusi paling depan..

Ralit juga kawan nengok jika ada awek awek yang sedang berurusan..Heh heh!

Read more...

Ahad, 29 November 2009

Evolusi Kuala Krau Drift

Gambar ini gambar cilok..litar Kuala Krau seakan ini juga boleh tengok dari tepi jalan tapi kalau musim banjir litar ini akan menjadi litar perahu..( sampan )

Setiap petang minggu iaitu hari ahad ( sunday ) kawan sering singgah dikawasan tapak pekan sehari Kuala Krau untuk menyaksikan pertunjukan percuma daripada pemandu dan tuan punya kereta kereta lama..

Aksi drift yang mengerunkan dengan deruman engin yang membinggitkan telinga..kawan berminat untuk menyaksikan..kereta berjenama terkenal meski pun ada yang berusia puluhan tahun..tapi masih aktif bergerak untuk menunjukan aksi..

Berbagai jenis kereta..Toyota KE20 KE30 LE DL GL ..Datsun 120Y..( Datsun Petak ) dan berbagai jenis lagi yang mempunyai kuasa tarik belakang..
...Sambil kawan begitu tekun menonton kawan teringat semula kereta KE30 kawan yang telah kawan jual dengan harga RM400..dengan duit RM400 tu lah kawan membeli hendphone kakak..

Read more...

Sabtu, 28 November 2009

Air sejuk

Oleh kerana pagi tadi tak sempat nak sarapan dekat rumah..kedai makan minum / warung / restoran masih ada yang tutup..yang buka pun penuh dengan orang ramai yang tak reti reti nak minum dekat rumah..

Kehulu hilir pusing lorong jalan depan jalan belakang terjumpa lah seorang akak yang jual aneka nasi tepi jalan berpayung..ada nasi lemak..nasi berlauk..nasi dagang..nasi temato..nasi hujan panas..nasi kerabu..kawan beli nasi berlauk..lauk ikan masak lemak belimbing buluh..terus bawa ke pejabat dan makan..

Sampai pejabat cerek elektrik hilang entah kemana..mungkin dah terjual sama kertas suratkhabar tempoh hari..turun kedai bawah pejabat ingat nak beli air mineral atau pun air kotak..tapi kedai tutup lagi..

Macam mana boleh jadi macam ni..ambil gelas pulas paip..neng kan air selama 5 minit agar segala tawas dan klorin turun kebawah..sambil tu kawan makan nasi berlauk dengan sedapnya..

Setelah siap makan kawan pun togok jer air paip yang telah kawan neng kan selama 5 minit tadi..glup!..payau kelat kelat rasa..sedap juga minum air paip tanpa dimasak ni..dalam hati risau juga dengan penyakit yang masih menular dinegeri Terengganu sekarang ni...arhh! kawan minum air paip bukan makan keropok..

Read more...

Jumaat, 27 November 2009

Selamat Hari Raya Korban

Dengan ini kawan mengucapkan kepada semua rodong rodong yang mengikuti mahupun yang tidak mengikuti perkembangan blog ini dengan ucapan Selamat Hari Raya Korban..Hayati erti sebenar pengorbanan..
Administrator blog memohon ampun dan maaf sekira sering terdapat perkara atau pun sentuhan yang tidak menyenangkan..terutama pada pemuda ini yang kawan terpaksa pinjam haiwan peliharaan beliau untuk menghiasi halaman ini.. heh heh!..

**Gambar diatas ini sebagai hiasan sahaja..tapi jika perlu korban kome akan korbankan..

Read more...

Khamis, 26 November 2009

Balik Kampung

Tret! tret!..aboh kawan talipon..'' Tan aok dapat gaji dah?..

'' Dapat dah ''.. jawab kawan ..

''Kita dok buat lemang raya haji ni..aok beli je 2 atau 3 batang tepi jalan karang ''..arah aboh kawan..

'' Okes boh roger ..tapi nak cicah dengan benda boh..kome lauk pun tak beli lagi ni..kata kawan..

'' Aok beli je ikan pelaling 2 kilo hala balik karang..boleh cicah dengan lemang '' kata aboh kawan lagi..

'' Sudoh dah aboh kawan ni..nak makan lemang cicah dengan singgang ikan pelaling pulok ke..maru dah ni..'' kawan pun pecut kereta laju laju menuju kampung...

Read more...

Rabu, 25 November 2009

Menjual kertas untuk kitar semula

Hari ini jual segala kertas yang ada dalam store pejabat..lepas badget mengetea..

Suratkhabar / Majalah RM/Kg 0.20sen
Buku RM/Kg 0.10sen
Kotak/kadbod RM/Kg 0.15sen
Kertas Campuran RM/Kg 0.10sen..

Kome dapat RM33.20...Selamat mengetea

Read more...

Selasa, 24 November 2009

Fuel

Pernah mengalami situasi kritikal begini...? Tak perlu risau kerana E = Enough bermaksud Cukup dan F = Finish bermaksud habis..Jadi pandulah dengan berhemah kerana minyak sentiasa mencukupi..

Read more...

Isnin, 23 November 2009

Smart klamps

Cukup senang dah sekarang..tak macam zaman dulukala..dah lah duduk atas batang pisang.. Guna penyepit buluh..pisau pula kena tajam..jika tidak susah putus..

Zaman kawan dulu siap balut dengan bulu kongkang sebelum tu kena pula berendam hampir 4 jam dalam pelor.. Nasib ada Azimah anak tok Imam ripin datang jengok melalui tingkap ketika sedang giliran kawan..Hilang rasa perit ngilu memandangkan Azimah tersenyum pada kawan..tapi meleleh juga air mata..

Semenjak ujud alat ini yang bernama Smart klamps tak payah lagi nak bersengkang kayu batang cenerai untuk menyengkang kain terutama pada waktu malam ketika tidor..cuma perlu sangat sangat iaitu tempurung jantan untuk ketok kepala lutut..

Read more...

Ahad, 22 November 2009

Projek hari minggu

Nak turun rumah lecah sana sini..nak pergi kebun tak selera..jengok luar rumah..hujan turun renyai renyai lagi..Molek ni..

Tengok jam dah pukul 08:45 pagi..Apa lagi lurus kaki tarik selimut ( gebor ) duduk diam diam dalam bilik..

Read more...

Sabtu, 21 November 2009

Jemuran kain tak kering


Alatan ini yang perlu difokas pada musim tengkujuh seperti sekarang..Jangan diambil mudah jika berlaku kerosakan pada alat ini..terutama kepada mereka mereka yang ada anak kecil..sarong kain baju ikut dan..

Gunakan ia dengan cermat..takkan nak panggang kain baju diatas bara api..Jika berlaku masalah terpaksa lah ke kedai dobi terdekat..

Read more...

Jumaat, 20 November 2009

UpSr anak pekerja bawahan yang cemerlang

Sering kita tengok dalam televisen dalam suratkhabor dalam megezin tertera gambar dan cerita tentang anak anak orang yang susah hidupnya mendapat tempat yang terbaik dalam peperiksaan..baik UpSR/PMR/SPM/STPM..

Semalam di tempat kawan bekerja..iaitu rodong rodong setempat kawan yang berjawatan sebagai Pekerja Am ( General worker )..dalam ertikata lain krew loading sampah kedalam lori ..krew Sapuan di tempat Awam dan juga krew Tapak pelupusan ( Landfill ).Anak anak dia orang telah berjaya dengan keputusan yang cemerlang dalam UpsR.. 2 orang mendapat 5A dan yang seorang lagi mendapat 4A 1C..

Kawan tumpang bangga..

** Tahniah pada en Mohd Suhaimi Ghani..en Mohd Zulali Ghaffar dan en Anuar Malek kerana berjaya mendidik anak dengan gemilang..kawan dulu Pereksa Pernilaian darjah 5..dapat lah.. 1A 2C dan 2E..( bungkus dengan cemerlang )..

Read more...

Khamis, 19 November 2009

Garis Panduan kemiskinan ( Pendapatan Bulanan Isi Rumah )

Bagi kawasan Semenanjung Malaysia

1. Kategori Miskin tegar

Kawasan Bandar RM 440
Kawasan Luar Bandar RM 420

2. Kategori Miskin

Kawasan Bandar RM 740
Kawasan Luar Bandar RM 700

3. Kategori mudah Miskin

Kawasan Bandar RM 1,500
Kawasan Luar Bandar RM 1,000

**Dengan ini kawan layak menerima Program Subsidi Beras Untuk Rakyat ( SUBUR )...

Read more...

Rabu, 18 November 2009

Komplen

Komplen 1. '' Tolong sikit encik ar itu longkang tepi kita punya lumah sudah sumbat ahh..''

Komplen 2. '' Helo Incik ar..sampah bila mau angkat sudah 12 hari tada angkat ''..

Komplen 3. '' Assalamualaikum Encik.. rumput hadapan rumoh kome dah panjang melayut..bila nak tebas ''...

Komplen 4. '' Jamban rumoh tersumbat Encik ''..

Komplen 5. '' Helo..boleh amik anak kucing kome jatuh dalam perigi buta malam tadi ''..

Komplen 6. '' Nak buat aduan ni dahan rembutan sekoh ngempap peleh rumoh abis patoh..nak mintok team encik tancas te..''

Kadang kadang sakit juga hati..pengguna masih tak faham faham..nak buat komplen ikut dan jer..tak kira dah apa Jabatan kita apa jenis Operasi kita..

Read more...

Selasa, 17 November 2009

20 tanda hampir mati

Baru baru ni Sharifah Anis Syafrina telah mengikuti program .. Pengurusan jenazah mengikut fukaha`islam..anjuran Asrama SMK beliau..

Setelah selesai kursus tersebut dia terus langsung memberi nota dan juga risalah apa yang dipelajari di kursus tersebut kepada kawan..'' Aboh kene study tau '' katanya..

1. Mata kabur..
2. Gigi gugur..
3. Rambut putih bertabur..
4. Telinga tenggelam timbul..
5. Kulit sudah kendur..
6. Lidah banyak kata yang kotor..
7. Akal banyak yang lupa..
8. Makan banyak memilih ( kurang selera )..
9. Banyak minum air tawar..
10. Kaki dan lutut tak kuat berjalan..
11. Ada penyakit darah tinggi..
12. Kencing manis..
13. Lemah jantung / semput..
14. Umur lebih 63 tahun..
15. Cepat sensitif..
16. Asyik menambah harta..
17. Solat jemaah jarang jarang..
18. Menuntut ilmu sekadar mengikut mood..
19. Tidak mahu hijrah diri..
20. Keutamaan dunia daripada program akhirat..

Read more...

Isnin, 16 November 2009

Awang Hitam

Begitu cepat tersebar perkhabaran yang bukan gossip tapi kenyataan telah menjadi buah mulut penduduk Kampung Bukit Lanjut..Salmiah anak tok Iman kampung tersebut akan berkahwin dengan Awang Hitam..

'' Huiyoo ganas ahh Salmiah anak tok Iman kita tu yak..nak kawen dengan Awang Hitam..larat ke dia nanti ''..? kata en. Yaakob Bangkung pemuda separa hensem memulakan bicara..

'' Betul lah ada kaa orang negro dari Cameroon nak dibuat laki..ce` kala koi ni haa dia buat laki..adalah moleknye..''sampuk Din Kelulut yang pernah menyimpan hasrat untuk memperisterikan Salmiah dulu..tapi ditolak oleh tok Iman kerana kerja hanya melastik burung ciak saja..

'' Apalah mangkuk aok seme ni..Salmiah tu nak berkahwin dengan Awang bin Hitam anak tok Bilal Hitam dikampung Baruh sana nu..yang baru balik dari Jordan tu..bukan Awang Hitam pendatang yang selalu buat kacau kat negara kita ni....'' kata Setapa Ludin yang sedari tadi mendengar perbualan mereka..

Read more...

Ahad, 15 November 2009

Lawak sengal dihari minggu

Setelah sekian lama berubat sana sini jumpa doktor pakar.. mau pun tak pakar.. bomoh.. tok dukun.. pawang..tabib.. sinseh dan macam macam lagi..namun tak juga baik baik penyakit yang dihidapi oleh pak Semail ini..maka berkata lah rodong ceria pak Semail dengan idea yang sangat bernas..

'' Koi ander cadangan macam mana nak ngubat penyakit aok ni Mail ''..kata Derih Mangkuk..

'' Mende derih?..guana koi tak daya nahan dah ni '' kata Pak Mail..

'' Senang je Mail..aok mati saja..ilang lah sakit aok te '' jawab Derih Mangkuk..

'' Baiklah Derih koi akan cuba ''..jawab Pak Mail dengan selamba..

Read more...

Sabtu, 14 November 2009

Hari ini hujan lagi

'' Esok lusa tulat jika hujan lagi maka tiadalah hasil kome ''..kopon subsidi beras belum dapat lagi..nasib kome bila tiba musim pejor nilah gayanya.. luahan seorang penoreh getah yang aktif..

'' Orang suruh beringat berjimat masa sebelum musim pejor dulu tak ndok ''..sekarang rasakan lah kesesakan yang melanda ''..kata sekeriti guard dengan penuh bergaya walaupun bergaji hanya cuma RM450 setelah ditolak EPF..

** Cerita kebetulan antara yang bekerja sendiri dan makan gaji..

Read more...

Jumaat, 13 November 2009

Sejuk

Kenapalah kawan hari ini sejuk sangat..menjak dari rumah masuk dalam kereta sejuk..rool coll sejuk..masuk pejabat sejuk..pergi minum kat warung belakang pejabat pos pun sejuk..lepas tu beli paper..baca dalam kereta pun sejuk..

** '' Lor patut lah pun rupa rupanye hari ini kawan pakai baju sejuk..''

Read more...

Khamis, 12 November 2009

Jangan buat bising

Ini ada berita dari London..dipetik dari suratkhabar ternama..

Seorang wanita semalam gagal dalam rayuannya untuk mengetepikan larangan yang dikenakan ke atasnya disebabkan adegan asmara yang bising bersama suaminya,Selepas mahkamah mendengar sendiri bunyi bunyi yang tidak menyenangkan daripada rakaman yang diperdengarkan sehingga menyebabkan jiran jiran terjaga kerana menganggap ada orang sedang dibunuh..

''Lolongan ketika berasmara mereka itu 'bukan semula jadi' seolah olah terkena histeria dan seperti berada dalam kesakitan...

Rakaman selama 10 minit ketika mereka sedang berasmara didengar di mahkamah,malah bunyi ghairah wanita itu menekup mukanya dengan bantal turut kedengaran...

** Bagi kawan lah '' benda benda macam ni buat apa nak bising bising semasa sedang beroperasi..diam diam sudahlah **..

Read more...

Rabu, 11 November 2009

Panduan kerja harian ( pesanan )

Kawan tak pasti sangat ni..adalah seorang makcik dari HR Dept. tempat kawan yang post pesanan ni kat kawan..

Jawablah talipon dengan menggunakan telinga sebelah kiri...
makanlah ubat dengan tidak menggunakan air sejuk......
minum lebih banyak air pada pagi hari, minum lebih sedikit pada malam hari...
waktu tidur yang paling baik adalah jam 10 malam bangun jam 5 pagi...
jangan terlalu cepat berbaring setelah minum ubat...
ketika battery HP tinggal satu bar, jangan angkat telepon kerana radiasi meningkat hingga 100 kaliganda...!
Teruskan pesan ini kepd orang-orang yang kita sayangi...
dan yakinlah bahawa kebaikan hati...
tak akan pernah merugikan kita.

Macam pesanan berantai pulok yak?..

Read more...

Selasa, 10 November 2009

Langsaikan Hutang Kad Kredit ( Tiada Caj Pemprosesan )

Baru tadi kawan terima email..ntah dari sapa..

One Stop Solution - Refinance Hutang Kad Kredit in KL & Selangor

Easy Payment Plan / Refinancing Credit Card

Adakah anda sudah tak mampu bayar Minimun Payment setiap bulan? Adakan anda selalu menerima panggilan dari bank suruh bayar payment?

Sudah berapa bulan anda tidak bayar kad kredit? 1 bulan? 2 bulan? 3 bulan? Bank akan ambil tindakan yang sah terhadap anda kalau sudah lebih 3 bulan tidak bayar dan akan Blacklist

Jangan tunggu lagi !!! Menghadap Masalah Kad Kredit anda sekarang !!!

No Processing Fee !!!

Kurangkan bayaran minima anda seterusnya jadikan hutang tertunggak anda kepada ansuran bulanan sehingga 36 bulan) Contoh: min. Payment anda (selepas ‘re-finance’) : Hutang kad kredit anda:Rm5000.00 / 36 bulan =rm138.00 sebulan Atau rm50 sahaja (minimum payment)

Asalkan kad kredit anda Interest mengurangkan dari 18% >6% sahaja Bayaran bulanan mengurangkan 30% ke atas.

Syarat Re-finance:1. Masih active2. Limit masih belum habis diguna3. Mempunyai penyata Kad Kredit yg terkini

Sila menyediakan maklumat di bawah1. Nama, email, no. telefon & lokasi2. Jumlah credit ingin re-finance3. Available Limit 4. Senaraikan nama bank kad kredit anda ( contoh : XXX , XXX )

( kawan bukan pemegang kad kredit pun )..ada lagi macam macam yang dimintok oleh syarikat ini..ntah ye ntah tidok tak tau lah kawan..

Read more...

Isnin, 9 November 2009

Air naik dan surut

Semalam air naik pagi ini dah surut..hujan disatu dua tempat masih berlaku..Gambar longkang tepi pejabat KEMAS ini adalah penanda aras bagi penduduk penduduk Kampung Muhibbah..


'' Incik sana kita Kampung jalan tak boleh masuk air sudah naik atas ''.. kata en Nadarajan yang memang kerap cuti dan MC pada hari isnin..

Read more...

Ahad, 8 November 2009

Cerita pagi sabtu ( Bonus )


Kenapa lah semua pekerja tempat Syarikat kome` ni begitu senyum..senyum sampai ketelinga..tak pernah pernah macam ni..yang selalu hunyai dipagi hari pun nampak ceria dan bersemangat untuk memulakan kerja..

Setelah siap roll coll..semua bergegas ke warung kopi untuk pekena teh tarik..ramai yang pakat tarik tarik tangan kawan untuk minum bersama mereka..

Laa..Syarikat kome` bayar ex - gratia..uihs patut lah..dalam keadaan sekarang Syarikat tempat kome` ni mampu membayar untuk sebulan gaji..bahagia rasa kome bernaung di bawah Syarikat yang tidak kurang hebat ini..

Terima kasih CEO kome..

Nota : - Echam bila balik Jerantut cari kawan boleh lah kopitiam dangdut mazru dan endiem nak join pun boleh juge eheh!

Read more...

Sabtu, 7 November 2009

Sayangi haiwan disekeliling kita

Sayangi haiwan disekeliling kita.. ( keluarga bahagia ini sebagai contoh )




Read more...

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

Google+ Followers

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP