Salji cair dekatkan Norway, benua Asia
Tweet
Kirkenes: Bandar Kirkenes paling utara di Norway suatu ketika dahulu pernah menjadi antara kawasan paling jauh dari Asia berbanding pelabuhan Eropah lain tetapi kini menjadi lebih dekat.
Ais yang mencair membuka laluan Laut Utara di sepanjang pantai Lautan Artik Russia kini mula mengubah pola perdagangan antarabangsa.
Buat pertama kali dalam sejarah menyaksikan pembukaan laluan baru di bahagian utara yang akan mempunyai kesan besar kepada perdagangan dan tenaga, kata presiden Persatuan Pemilik Kapal Norway, Sturla Henriksen.
Pada 2012, apabila ais mencecah tahap paling rendah dalam rekod, 3.4 juta meter persegi, 46 kapal menggunakan laluan baru, berbanding hanya empat pada 2010, kata agensi perkhidmatan dan pengendali pemecah ais Russia Rosatomflot.
Jimat masa, kos bahan bakar
Dalam satu perubahan yang membawa kepada revolusi penting, masa perjalanan antara pelabuhan Jepun Yokohama dan Hamburg di Jerman dipendekkan sebanyak 40 peratus manakala belanja bahan bakar berkurangan sebanyak 20 peratus.
Jumlah barangan dibawa sepanjang laluan Laut Utara berkembang dengan lebih cepat dalam masa beberapa tahun akan datang daripada 1.26 juta tan tahun lalu kepada 50 juta tan pada 2020, kata Persatuan Pemilik Kapal Norway.
Kirkenes, yang menempatkan 3,400 penduduk biasanya sunyi sepanjang musim sejuk, tetapi kini berdepan perkembangan memberangsangkan.
Tschudi Shipping Group merancang membuka sebuah hub logistik menyamai hampir 200 padang bola sepak di fjord berhampiran yang bebas ais sepanjang tahun berdekatan Gulf Stream yang panas.
Lokasi pelabuhan berkenaan amat strategik. Ia mengambil masa sembilan hari untuk merantau dari kedua-dua Pasifik dan Mediterranean, dan dekat dengan kawasan minyak dan gas utama di Artik selain perlombongan di utara Sweden dan Finland.
-AGENSI
Pembukaan laluan Laut Utara di sepanjang pantai Lautan Artik Russia mengubah pola perdagangan antarabangsa.
Kirkenes: Bandar Kirkenes paling utara di Norway suatu ketika dahulu pernah menjadi antara kawasan paling jauh dari Asia berbanding pelabuhan Eropah lain tetapi kini menjadi lebih dekat.
Ais yang mencair membuka laluan Laut Utara di sepanjang pantai Lautan Artik Russia kini mula mengubah pola perdagangan antarabangsa.
Pada 2012, apabila ais mencecah tahap paling rendah dalam rekod, 3.4 juta meter persegi, 46 kapal menggunakan laluan baru, berbanding hanya empat pada 2010, kata agensi perkhidmatan dan pengendali pemecah ais Russia Rosatomflot.
Jimat masa, kos bahan bakar
Dalam satu perubahan yang membawa kepada revolusi penting, masa perjalanan antara pelabuhan Jepun Yokohama dan Hamburg di Jerman dipendekkan sebanyak 40 peratus manakala belanja bahan bakar berkurangan sebanyak 20 peratus.
Jumlah barangan dibawa sepanjang laluan Laut Utara berkembang dengan lebih cepat dalam masa beberapa tahun akan datang daripada 1.26 juta tan tahun lalu kepada 50 juta tan pada 2020, kata Persatuan Pemilik Kapal Norway.
Kirkenes, yang menempatkan 3,400 penduduk biasanya sunyi sepanjang musim sejuk, tetapi kini berdepan perkembangan memberangsangkan.
Tschudi Shipping Group merancang membuka sebuah hub logistik menyamai hampir 200 padang bola sepak di fjord berhampiran yang bebas ais sepanjang tahun berdekatan Gulf Stream yang panas.
Lokasi pelabuhan berkenaan amat strategik. Ia mengambil masa sembilan hari untuk merantau dari kedua-dua Pasifik dan Mediterranean, dan dekat dengan kawasan minyak dan gas utama di Artik selain perlombongan di utara Sweden dan Finland.
-AGENSI
0 Merujuk kepada perkara diatas :
Catat Ulasan