GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Jumaat, 10 Ogos 2012

Ribuan Perempuan Jadi Korban "Awang Hitam"


Sebanyak 1.436 perempuan Malaysia menjadi korban penipuan sindikat "Awang Hitam" dalam tiga tahun terakhir, yang merayu mereka melalui media sosial dan kemudian membujuk korban untuk mengirimkan sejumlah uang.

Jumlah kerugian akibat aksi sindikat Awang Hitam, sebutan untuk komplotan warga Afrika, itu mencapai 87,6 juta ringgit.

Wakil Ketua II Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Mohd Rodwan Mohd Yusof, seperti dikutip sebuah media massa terbitan Kuala Lumpur, Rabu (8/8/2012), mengatakan, jumlah perempuan Malaysia yang menjadi korban sindikat tersebut meningkat dari 514 pada 2010 menjadi 671 pada 2011.

Sepanjang Januari hingga Mei 2012, jumlah korban sindikat tercatat 251 orang dan diperkirakan terus meningkat.

Kerugian akibat ulah komplotan tersebut tercatat mencapai 20 juta ringgit pada 2010, 50 juta ringgit pada 2011, dan dalam lima bulan pertama 2012 tercatat 17,6 juta ringgit.

Data JSJK juga mencatat 834 kasus penipuan yang melibatkan warga Afrika itu pada 2010, 1.117 kasus pada 2011, dan 417 kasus sepanjang Januari-Mei 2012.

Menurut hasil penyelidikan, sindikat tersebut menyamar sebagai mahasiswa universitas swasta dan menjaring mangsanya melalui laman sosial Facebook, Twitter, dan Tagged.

Sindikat itu juga menggunakan berbagai cara pendekatan, termasuk penipuan dengan modus pengantaran barang, serta memajang foto berparas rupawan untuk mengecoh korban. Tersangka biasanya memperkenalkan diri sebagai lelaki tampan berkulit putih serta berpangkat tinggi dan berasal dari Inggris.

Mohd Ridwan mengatakan, sebanyak 504 dari 653 tersangka yang ditahan dalam kasus-kasus penipuan tersebut adalah warga Nigeria. Menurut dia, para tersangka tersebut sudah memiliki pola rayuan cinta yang dikarang secara standar untuk memperdaya para perempuan korbannya.
Anggota sindikat dalam sehari mengirim ratusan surat eletronik dan pesan melalui media sosial kepada calon korban secara acak.

* Sumber kompas.com


0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP