GILA GAJET II


Terkini dari relevan Sokmo

Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Selasa, 9 Februari 2010

Sepanjang jalan kenangan 1985 ( Kerja )

Keseronokan menoreh masih dapat aku rasakan lagi dengan harga getah cair yang amat stabil..Atas nasihat abah aku..aku terpaksa menerima kerja disebuah PBT ( Pihak berkuasa Tempatan ) Majlis Daerah sebagai Buruh Am..dengan gaji yang tak bergebuk aku kerja juga demi masa depan dan abah aku ada berkata '' Batang getah tak kemana..kalau kau rindu ia kau balik lah dihujung minggu ''...

Dapat aku jangka mesti tugas aku sebagai krew lori pengangkut sampah ataupun krew Sapuan jalan maupun krew pencuci longkang..Bolehkah remaja seperti aku membuat kerja kerja begini ditengah tengah bandar..

Dengan semangat motor baru berkuasa Y80 CDI yang baru abah aku beli sebagai hadiah untuk perangsang aku bekerja dan atas kesedaran aku yang kurang bepelajaran ini saja kerja yang layak buat aku selain menoreh getah..

Aku melapor diri dihari pertama di Majlis Daerah ( sekarang Majlis Perbandaran ) sebagai penebas rumput ditepi longkang untuk kerja dihari pertama..Hari kedua aku terus ditukarkan ke Cawangan Bandar kedua pesat kerana disana kekurangan pekerja ketika itu..Tiada masalah bagi aku kerana jarak hanya 13km sahaja dari rumah..

Setelah menerima arahan dari Mandor ( Ketua Pekerja ) aku ditugaskan untuk membuat kerja ( Cleansing ) penyapuan Sampah disebuah lorong ..Aku tau di lorong itu terletak nya kilang kain dan juga 2 kedai syarikat pencetakan..dan dilorong itu juga ada pusat perjudian ( mesin kuda dan Jack Pot ) Aku dibekalkan dengan 1 penyapu lidi,1 skop sampah dari tin minyak kelapa dan sebuah kereta tolak ( push Cart )..

Tentunya kilang kain dan Kedai pencetakan itu pekerjanya adalah kaum perempuan..dengan mengenakan topi Bareeta aku merendahkan topi tersebut agar tiada siapa yang dapat mengenali aku.. ( Bareeta adalah nama seorang penyiasat pesendirian siri tv yang hebat saingan dengan Hawaii five O ketika itu )..

Aku bekerja dengan bergaya meski pun perasaan malu menyelubungi sangat sangat..tapi demi masa depan aku gagahi jua..dan aku bangga menjadi penjawat awan ketika itu meskipun jawatan aku hanya penyapu sampah dengan gaji cuma RM285 sebulan..

Dengan ini juga aku tau betapa banyak penyelewengan yang berlaku dalam pekerjaan..terutama penyelewengan waktu ( masa bekerja )..Gila kuasa bagi yang berpangkat..menipu dan bermacam macam skandal lagi..

*** Gantinama aku adalah kawan untuk menaikan jalan cerita ini...ini kisah liku liku perjalanan hidup kawan yang mana segala tempat segala objek tiada kawan nampak kan..




18 Merujuk kepada perkara diatas :

sI tEDI 9 Februari 2010 6:54 PTG  

sikit2 lama2 jd bukit. eh.. betul ke..??

beruntung org yg mula dr bawah ni...

a kl citizen 9 Februari 2010 6:55 PTG  

assalammualaikum

patut buat buku lah...
kumpulan kisah hidup pekerja2 jalanan seperti pencuci, driver teksi, pemungut sampah... pastinya banyak kisah2 menarik yang orang lain tak tahu...

kalau terbit buku seperti itu, saya nak beli...

RMY-Abelitokjoro 9 Februari 2010 7:05 PTG  

cerita awok ni ada lagi ke.. dah habis... tergantung je... kalau ada sambung best jugak...

Cikgu Jang .. 9 Februari 2010 8:20 PTG  

ni sekarang awok dah ade pangkat besor dah kot....paling tidokpun supervisor...

pakcik kordi 9 Februari 2010 8:32 PTG  

patutlah pelik aje cakap ''aku'' pula entry ni...=)

Akuanakpahang 9 Februari 2010 8:45 PTG  

Ceita aok ada iras-iras cerita kawan juga beza ayah kawan x de pokok getoh. Ayoh kawan dulu keje kat PBT juge penoh nyruruh kawan mengantikan tempat dia malangnya kawan haram tidak di panggil temuguga selepas permohonan dibuat..

Citer kawan agok panjang juga emboh kawan kena novelkan dlm spjng jln kenangan juge....tungguuu...hehehe

al-mankaraqi 9 Februari 2010 9:27 PTG  

pengalaman adalah guru.........

redNing 9 Februari 2010 9:44 PTG  

kejer la apa pon...jgn buat kejer tak senonoh dah lah

kelompen 9 Februari 2010 10:06 PTG  

ralit weh.
apa apa keje tak kisah asal halal
yang penting masyukkkk

piewahid 9 Februari 2010 11:27 PTG  

menarik kisoh demeh ni...koi tabik!

Mazru Majid 10 Februari 2010 3:40 PG  

hehe..aku suke dgn penggunaan aku dlm entry kau ni..

relevan 10 Februari 2010 7:24 PG  

* Sikit sikit ye Tedi lama lama berbukit bukit..

* Salam cikgu..kawan tak pandai nak jadi penulis ni..

* Akan bersambung dari masa kesemasa Abeli..sila mengikuti..

* Terima kasih Daun Bidara..

* Kawan cuma naik cikgu Hj..naik lori hehe!..

* Aku itu kawan Pakcik Kordi..

* Buat jangan tak buat en Yassin..biar adik2 anak2 dan awek2 kita tau pengalaman kita..permasalahan dalam percintaan pun akan didedahkan nanti..ehhehe!

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

Google+ Followers

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP