GILA GAJET II


Terkini dari relevan Sokmo

Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Rabu, 10 Februari 2010

Sepanjang Jalan kenangan 1986 ( krew CQ 8917 )

'' Wa'ang ado pitih baik wa'ang buek lesen mandu yo Man..'' kata kata pemandu lori sampah en Ahmad bin Suli masih terngiang ngiang di telinga aku ketika habis waktu untuk punch kad..

'' Ado baik yo..sampai bila wa'ang nak angkat ( loading ) sampah ni Man ''..itu kata en Ahmad bin Suli lagi kepada aku.. ( Loghat dalam bahasa Kampar )

Aku tekad mengumpul duit untuk mengambil lesen lori kerana aku tidak mau bergelumang dengan sampah sarap sehingga kan air sampah yang likat mengalir ke birai siku aku..bau tak payah cerita lagi..sekurang kurang aku jadi pemandu cuma pegang stering dan sekali sekala sahaja tolong krew meloading sampah..aku juga sering terfikir adakah mana mana wanita yang sudi dengan aku ni..itu kurang menjadi penting kerana aku utamakan kerja dulu..

Setelah selama satu tahun ditugaskan menyapu sampah aku diarahkan pula untuk menjadi krew lori sebagai tukang loading sampah..Ketika itu semua lori kutipan sampah tiada sistem hydrolic macam sekarang..semua secara manual..bentuk lori macam open tipper..

Pemandu en. Ahmad bin Suli ..krew bawah en. Zakaria bin Yadin..en. Abd Latif bin Ishak..aku dan krew diatas en. Siteh bin Ishak..

Kerja normal bermula jam 0700 pagi..waktu kerja menjadi tak normal bila bermula jam 0830 pagi..mengambil kira masa mengetea yang terlalu panjang..Untuk laluan biasa setiap hari team CQ 8917 akan mengambil sampah di sebuah Hospital yang besar juga ketika itu..terletak di atas bukit..Keadaan sampah di wad 2 ( wad bersalin ) amat mengerikan dengan darah yang hanyir sarung tangan terpakai..cuma jarum suntikan pihak Hospital melupuskan sendiri..sekarang tidak lagi..Untuk pelupusan Klinikal waste ada sebuah Syarikat yang menguruskannya..

Pernah juga baju ( uniform ) terkena air jeruk lobak merah yang bau nya sangat menyengat hidung akibat tersalah loading..sukar untuk menghilangkan kesan tersebut meski pun baju berendam dengan bahan peluntur..

Bila muatan sudah penuh..kami semua berangkat untuk membuang sampah di sebuah tapak pelupusan ( LandFill ) jarak 6 km dari bandar..Tapak pelupusan masih lagi menggunakan sistem kumpul dan bakar..disitu ada jawatan tukang bakar sampah..dan ditapak pelupusan itu juga kami sempat mengumpul hasil hasil ( untuk dikitar semula jual dapat duit ) seperti kotak/kertas/getah/botol/aloy/plastik dan macam macam lagi asal boleh dijual..pendapatan sampingan sekitar RM15 seminggu..

Hampir setahun lamanya aku bersama CQ 8917..selang beberapa bulan berikut depoh menerima lori baru ( Kompaktor ) keupayaan loading menggunakan hydrolic sepenuhnya..dan juga tong besi beroda ( two wheel bin ) untuk bekas sampah berpusat.. dengan ini memudahkan kerja krew.

Semangat aku makin melonjak untuk belajar memandu dan aku terima satu khabar berita dari seorang rakan pekerja '' Man awek kedai kek yang selalu sampah nya tidak berbungkus itu kirim salam kat kau ''

** Siti Zaleha muncul dipersada hati kawan meskipun kawan kurang memberi tumpuan kepada kaum Hawa ketika itu..alahai...

19 Merujuk kepada perkara diatas :

sonata anak kancil 10 Februari 2010 11:15 PTG  

semoga naik pangkat lagi - insyaAllah

Ah Fatt 10 Februari 2010 11:15 PTG  

jadi... apa cerita seterusnya
haha

Akuanakpahang 10 Februari 2010 11:20 PTG  

Peh !! kawan bila bercampo dgn org pompuan nei semangat kawan nok membacanya, kawan harap aok abis kan cerita dengan Siti Zaleha ini jangan Wan zaleha radzi atau pun zaleha Hamid dangdut tu hehehehe.......

kelompen 10 Februari 2010 11:28 PTG  

weh
pengalaman adalah guru
jauh adalah perjalanan
jangan mati langkah...
semoga rezeki terus bertambah..

sI tEDI 10 Februari 2010 11:46 PTG  

ohh zaleha....

camne x beri tumpuan leh dtg..

piewahid 10 Februari 2010 11:50 PTG  

pastu, pastuu...? criter la! hehehe..

Redz da Tsar 11 Februari 2010 1:42 PG  

Huih... Pengalaman tue... Untung bebenor~

deus X machina 11 Februari 2010 2:38 PG  

1986
koi baru nak lahir
erk888

al-mankaraqi 11 Februari 2010 2:58 PG  

menunggu episod seterusnya.......

Finaz 11 Februari 2010 10:01 PG  

citer pasal Zaleha tuh x habis?

♠☠♠ayudeadwish♠☠♠ 11 Februari 2010 1:23 PTG  

teknology dah makin maju~
lori sampah pon dah canggih~

Anuar Abdul Aziz 11 Februari 2010 2:03 PTG  

cepat la sambung...jangan biar ramai yang tertunggu2

Miecyber @ Sudu 11 Februari 2010 3:00 PTG  

Nanti bolehlah aok terbitkan Biografi diri aok nanti..Ianya sungguh menarik untuk di kongsikan bersama.Ia juga dapat memberi motivasi kepada insan-insan yang lain jugok.

relevan 11 Februari 2010 3:03 PTG  

* InsyaAllah Sonata..

* Sabar Ahfatt..

* Heh heh en Yassin..Zaleha bt Mohd Nor..

* Roger Kelompen..

* Fokas kawan diperingkat awal Tedi hehehe..

Sabar en Pie sabar hehe!

relevan 13 Februari 2010 4:15 PTG  

* Ander lagi lepas te Mazru..sabor2

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

Google+ Followers

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP