GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Selasa, 1 Oktober 2013

Kunci lama pintu Kaabah akan ditukar awal Muharram


Kunci lama pintu Kaabah akan ditukar dalam satu majlis disaksikan penjaga Kaabah pada awal Muharram ini. - AGENSI

MEKAH 30 Sept. - Kunci pintu Kaabah akan ditukar pada awal November ini, sempena Tahun Baharu Hijrah, kata Presiden Hal Ehwal Dua Masjid Suci menerusi jurucakapnya, Ahmad al-Mansouri.

Ahmad berkata, penukaran kunci bagi menggantikan kunci lama yang telah berusia 30 tahun itu akan disaksikan oleh penjaga Kaabah atau Sadin.

"Permintaan supaya menggantikan kunci lama itu pernah disuarakan bekas penjaga Kaabah, Allahyarham Sheikh Abdul Aziz al-Shaibi.

"Beliau ada menulis surat kepada Raja Arab Saudi, Raja Abdullah pada 15 Zulhijjah 1429 (Disember 2008) di mana beliau menyatakan masalah yang dihadapi ketika membuka pintu Kaabah untuk tujuan membasuh kain Kaabah," kata Ahmad.

Bagaimanapun, kunci tersebut kembali boleh digunakan selepas diperbaiki selama 12 jam.

Raja Abdullah kemudian memerintahkan agar Pusat Sains dan Teknologi Raja Abdulaziz (KACST) menjalankan kajian tentang aspek teknikal jika kunci tersebut perlu diganti.

Sehubungan itu, satu kajian dijalankan bagi menghasilkan kunci baharu yang tahan lasak dan karat dengan mengambil kira pandangan penjaga Kaabah yang mencadangkan agar kunci baharu diperbuat daripada emas bagi menjamin ketahanannya.

Tahun Baharu Hijrah 1435 disambut pada 5 November tahun ini.

Kunci Kaabah juga biasanya digunakan sebanyak dua kali setahun iaitu semasa proses mencuci kain Kaabah pada bulan Muharram dan Syaaban. 

- AGENSI



0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP