GILA GAJET II


Terkini dari relevan Sokmo

Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Jumaat, 29 Mac 2013

Arab Larang Penggunaan Skype dan WhatsApp


UAE - Perkhidmatan mesej yang biasa terdapat pada telefon bimbit pintar seperti Skype, Viber dan WhatsApp kemungkinan akan disekat di Arab Saudi.

Peringatan soal ini dikeluarkan oleh regulator telekomunikasi. Pemerintah Arab juga meminta agar ada alat yang boleh digunakan untuk memantau aktiviti penggunaan aplikasi seperti ini.

Syarikat telekomunikasi yang menyediakan aplikasi ini diberi masa seminggu untuk menanggapi peringatan tersebut.

Pembekal rugi

Sejauh ini belum ada penjelasan kenapa kerajaan mengeluarkan permintaan seperti ini. Namun banyak yang menduga, sikap ini tidak lain dipengaruhi oleh peningkatan kerugian yang dialami oleh syarikat telekomunikasi akibat kewujudan aplikasi komunikasi percuma yang sangat popular di negara itu.

Namun seorang bloger di negara itu, Ahmed Omran mengatakan kemungkinan beberapa syarikat telekomunikasi akan tergoda untuk meluluskan permintaan dari regulator meskipun itu akan mengecewakan pelanggan mereka.

Seorang pemerhati yang lain yang menuliskan artikel soal ini di Arab News bahkan punya dugaan lebih jauh lagi yang menyebut sebenarnya permintaan sekatan dan pengawasan ini datang dari syarikat telekomunikasi untuk menentang kewujudan aplikasi komunikasi percuma tersebut.

Langkah yang dilakukan saat ini serupa dengan usaha beberapa tahun lalu untuk menghentikan perkhidmatan mesej serupa.

Peraturan ini mendapat kritikan dari sejumlah pekerja asing di negara itu yang mengatakan bahawa komunikasi dengan aplikasi ini sangat membantu mereka mengelakkan kos yang mahal.

Sementara warga Saudi sendiri mengatakan akan merasa tidak selesa jika komunikasi mereka dengan menggunakan aplikasi seperti Skype diawasi.

* Sumber tribunnews.com


1 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

Google+ Followers

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP