GILA GAJET II


Terkini dari relevan Sokmo

Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Sabtu, 30 Mac 2013

Muzium Aneh, Simpan Ribuan Rambut Wanita


Muzium rambut di bawah kedai gerabah. (amusingplanet.com)

Muzium ini termasuk salah satu muzium aneh dunia. Muzium rambut atau dikenali dengan Hair Museum. Mungkin anda juga tertanya-tanya, untuk apa muzium ini dibina. Adalah Chez Galip, orang di sebalik pembuatan muzium ini 30 tahun lalu di Avanos, Cappadocia, Turki.

Galip membuat museumnya sedikit tersembunyi. Di bawah kedai gerabah miliknya yang menjajakan kerajinan tangan khas Turki. Awalnya ia hanya berniat menyimpan potongan rambut milik teman dekat, yang memberikannya sebagai kenangan saat akan meninggalkan Avanos.

Dari kisah ini, banyak pengunjung kedainya yang lalu ikut memberikan potongan rambut diabadikan di museumnya. Sampai saat ini potongan rambut yang berdaftar di muzium sudah lebih dari 16,000 jenis rambut. Rambut-rambut ini dihantar oleh wanita-wanita di seluruh dunia.

Terbayang bagaimana suasana di dalam muzium. Agak gelap kerana lorong gua dipenuhi deretan helai rambut, lengkap dengan label kertas yang mengandungi nama, alamat, dan nombor telefon pemiliknya.

Uniknya, sebagai penghargaan, Galip juga memberikan hadiah pada para penderma rambut ini. Di setiap bulan Jun dan Disember, ia mengambil rawak sepuluh pemilik rambut. Mereka yang terpilih akan diterbangkan ke Cappadocia untuk bercuti selama seminggu. Menikmati keindahan negeri ini sepuasnya, dan belajar membuat gerabah.

* Sumber vivanews.com


0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

Google+ Followers

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP