GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Rabu, 26 Jun 2013

Bengkel Kereta Unik, Semua Mekaniknya adalah Wanita

Mekanik di Caroline's Car

Jika umumnya setiap bengkel kereta pekerjanya didominasi oleh lelaki, namun tidak berlaku di Caroline s Car. Bengkel yang ada di Norwich, Inggeris ini cukup unik, lantaran semua mekaniknya adalah kaum hawa.

Dilansir Dailymail, Selasa 25 Jun 2013, ada lima wanita yang menggawangi bengkel Caroline s Car. Soal kemampuan, jangan diremehkan. Kerana, bengkel yang dirintis sejak 10 tahun lalu itu kini punya ratusan pelanggan tetap yang juga didominasi wanita.

"Pergi ke garaj boleh menjadi pengalaman menakutkan bagi banyak perempuan. Aku tahu wanita yang lebih suka menjadi doktor gigi daripada mekanik dan pergi ke garaj," kata Caroline Lake (42) pemilik bengkel Caroline s Car.

Namun, melihat banyak wanita ditipu di bengkel umum, kerana undian dianggap tak mengerti persoalan mesin, Caroline memutuskan untuk menjadi mekanik di bengkel.

Pada awalnya, Caroline bekerja magang tanpa dibayar selama empat tahun, sebelum akhirnya ia meyakinkan bos laki-lakinya untuk menjadikannya sebagai pekerja tetap dengan upah yang sangat layak.

Hasilnya, Caroline menjadi wanita pertama di Inggeris yang menerima sijil sebagai tester dari Kementerian Pengangkutan Inggeris. Tapi, kerana semakin banyaknya wanita komplain soal pengalaman servis di bengkel yang didominasi lelaki, Caroline memberanikan diri membuka usaha sendiri.

"Pengguna wanita sering dijebak dengan mengatakan bahawa perlu perbaikan dengan kos yang besar, padahal tidak," bebernya.

"Beberapa wanita bahkan tahu mereka sedang ditipu, tapi terlalu takut untuk mempersoalkan diagnosis ke mekanik lelaki. Jadi, mereka membayar jumlah yang terlalu tinggi kerana takut," tambah Caroline,

Ada ciri khas tersendiri di bengkel milik Caroline, yakni semua mekanik menggunakan seragam berwarna merah muda. Bahkan, seorang mekanik lelaki yang baru saja direkrut untuk membantu mengerjakan tugas yang sifatnya berat, juga harus memakai baju yang sama.

Selepas ini, Caroline mempunyai cita-cita membuka jaringan dengan model franchise di Inggeris. Tak cuma itu, dia juga membuka kelas khusus dan pusat ujian mekanik untuk para wanita. Agar nantinya kaum hawa tidak "alergi" mempelajari soal automotif.

* Sumber vivanews.com


0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP