GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Jumaat, 23 Ogos 2013

Google buang app kesan kekasih


'Boyfriend tracker' dituduh langgar hak peribadi 

RIO DE JANEIRO: Warga Brazil marah selepas mengetahui negara mereka menjadi sasaran perisikan Amerika Syarikat membabitkan panggilan dan emel. 

Bagaimanapun, mereka memberi reaksi berbeza kepada program mengesan kekasih, sebuah app yang diperkenal Google, minggu lalu. 

App itu diberi nama ‘Rastreador de Namorados’ (bermaksud mengesan teman lelaki) dan berjanji bertindak umpama penyiasat dalam poket kekasih. 

Tetapi, Google terpaksa membuang app berkenaan selepas mendapat protes ramai pengguna yang menganggapnya satu pencerobohan hak peribadi. 

Antara fungsi app itu termasuk membenarkan seseorang mengesan lokasi kekasih mengetahui di mana pasangan mereka berada selain menyampaikan lokasi mereka. 

Ada juga ciri tertentu membenarkan pengguna secara diam-diam mengunci telefon yang disasarkan untuk mendengar perbualan. 
Beberapa app sama digunakan di negara lain termasuk Eropah dan Amerika Syarikat. 

Bagaimanapun, ‘Boyfriend Tracker’ adalah yang pertama memberi impak di Brazil. 
“Orang Brazil kuat cemburu. Sudah tentu app itu boleh popullar,” kata Marcia Almeida, 47. 

Perkahwinannya berakhir tujuh tahun lalu kerana suaminya curang. 

“Ini berbeza dengan perisikan. App ini membolehkan anda memeriksa seseorang yang anda kenali,” katanya. 

Pengkritik berkata, app seperti itu menceroboh hak peribadi mangsa dan boleh digunakan untuk tujuan lebih buruk seperti mengekori orang lain. 

Ada juga pihak tertentu di Brazil berkata, app itu melanggar larangan mengganggu orang lain sejak April lalu selepas gambar bogel aktres Brazil, Carolina Dieckmann, didedahkan penggodam kerana dia enggan membayar wang AS$5,000 (RM15,000) pada tahun lalu.


 - AP

0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP