GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Selasa, 19 November 2013

Gadis Cantik ini tak punya Organ Seksual ?

Jacqui Beck

Apa yang dialami Jacqui Beck (19) ini sungguh merupakan kes kelainan yang sangat jarang berlaku. Ia tidak mempunyai organ-organ pembiakan yang menyebabkannya tak boleh berhubungan intim dan mempunyai anak . Anehnya , keadaan itu baru ia sedari ketika usianya sudah menginjak 17 tahun.

Beck, didiagnosa doktor bahawa ia mengalami sindroma yang disebut mrkh ( Mayer Rokitansky Kuster Hauser ) . Yakni sebuah sindrom langka yang mempengaruhi sistem reproduksinya .

Keadaan ini membuatnya tak mempunyai rahim, serviks, bahkan saluran bukaan pada alat kelaminnya . Diagnosa itu, baru diketahuinya ketika menginjak di usia 17 tahun. Yakni ketika dirinya memutuskan untuk memeriksakan diri ke doktor lantaran ia mengalami sakit pada bahagian punggung dan ia mengeluhkan belum adanya tanda -tanda haid padahal usianya sudah 17 tahun.

Doktor menyebutkan, bahawa keadaan ini merupakan kes yang sangat jarang berlaku. Doktor menganalogikan bahawa sindrom tersebut terjadi pada satu diantara lima ribu wanita di Inggeris. Hal ini ditandai dengan tidak adanya saluran faraj, rahim dan leher rahim. 

Wanita yang menderita kelainan ini sebenarnya masih mempunyai sel indung telur, dan kelainan itu pun tidak boleh dirasakan dan tidak terlihat termasuk ketika memasuki masa pubertas. Kelainan ini baru diketahui ketika pesakit cuba untuk berhubungan intim , ia tidak akan dapat hamil dan tidak akan mengalami masa haid .

Doktor menjelaskan , kelainan ini sama sekali tidak boleh dilihat dari luar. Kerana organ seksual bahagian luarnya sama sekali tidak menunjukan hal yang aneh . Hanya saja ia tidak mempunyai saluran ke dalam. 

Beberapa diantaranya , akan menjalani rawatan dengan cara menggunakan dilator berbentuk silinder dengan saiz yang berbeza, yang bertujuan untuk menghulurkan otot- otot faraj . Namun , jika cara itu tidak berjaya , maka satu -satunya hal yang harus dilakukan yakni tindakan operasi untuk meregangkan saluran faraj . Setelah melakukan rawatan, wanita ini biasanya mampu melakukan hubungan intim dan boleh mempunyai sel telur.


Kini Beck , tengah menjalani terapi untuk memulihkan keadaannya itu sehingga ia mampu berhubungan intim di masa mendatang. Ia juga memutuskan untuk terbuka dengan keadaannya itu, dengan maksud ingin berkongsi cerita kepada mereka yang mengalami keadaan serupa.

" Selama ini saya tidak pernah menganggap bahawa diri saya berbeza dari perempuan lain. Berita ini sungguh sangat mengejutkan. Awalnya saya yakin bahawa doktor pasti salah mendiagnosis saya, namun ketika dia mula menjelaskan kenapa saya tak haid , semuanya kemudian menjadi masuk akal. 

Doktor kemudian menjelaskan bahawa saya tidak akan pernah bisa melahirkan anak, dan mungkin perlu menjalani pembedahan sebelum saya benar- benar boleh berhubungan seks. Saat itu, saya tinggalkan doktor sambil menangis, saya sedih menyedari bahawa saya tidak akan pernah merasakan bagaimana melahirkan , hamil dan mengalami haid . 

Semua perkara yang saya bayangkan itu ternyata tiba -tiba dihapuskan. saya benar -benar marah, dan merasa bahawa saya bukan wanita sejati lagi, " paparnya sebagaimana dilansir Dailymail .

Dirinya menjelaskan bahawa keadaan itu memang baru diketahui setelah ia memeriksakan diri ke dokter. Lantaran menurut dia , alat kelamin yang ia miliki sama sekali tak menunjukan keadaan aneh di bahagian luar . Hanya saja selama ini ia belum pernah berhubungan intim sehingga tak tahu keadaan yang sebenarnya . ( dailymail / mon )

Sumber okezone




0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP