GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Khamis, 29 Mac 2012

Boleh soal kami 'online': Taliban

Pergerakan militan Afghanistan wujudkan ruang bersoal jawab di laman web 

KABUL: Pergerakan Taliban mewujudkan ruang soal jawab di laman webnya bagi membolehkan sesiapa juga bertanya kepadanya mengenai apa jua pendiriannya termasuk sama ada ayat suci al-Quran boleh disiarkan di Facebook atau pengebom bunuh diri yang membunuh orang awam tidak bersalah.

Mereka yang berminat boleh mengemukakan soalan di laman Voice of Jihad, laman web rasmi Emiriah Islam Afghanistan, nama rasmi pergerakan itu untuk dijawab jurucakapnya, Zabihullah Mujahid.
Kewujudan ruang perbincangan awam di internet itu menunjukkan sejauh mana pergerakan itu mengubah pendiriannya mengenai teknologi. Apabila berkuasa, Taliban mengharamkan televisyen atas alasan programnya tidak bercirikan keislaman, malah menggantung televisyen di atas pokok. 

Kini mereka memanfaatkan media sosial dan turut mempunyai akaun Twitter seperti juga pengaman Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) diketuai NATO, dengan jurucakapnya sering bertikam lidah online. 

Bulan lalu, bekas ketua skuad pencegah maksiat Taliban, Maulavi Qalamuddin yang merotan wanita kerana tidak memakai burqa dan memenjarakan lelaki jika tidak berjambang, memberitahu AFP beliau kini memiliki dua televisyen di rumahnya. 

Laman Voice of Jihad penuh dengan kutukan terhadap kerajaan Kabul menyifatkannya hamba atau boneka Barat selain kafir dan ‘musuh Islam’ selain menggembar-gemburkan kejayaannya menentang pemerintah sejak satu dekad lalu. 
Jawapan yang diberi menggunakan gaya bahasa konsisten dan jelas ditulis individu yang mendedahkan dirinya sudah berkahwin, berusia pertengahan dan suka makanan halal tetapi enggan memberi lebih banyak perincian peribadi atas alasan keselamatan. 

Kebanyakan soalan jelas daripada penyokong Taliban dan memuji militan, kadangkala mengucapkan selamat berjaya dalam perang suci menentang tentera Salib. 

Namun, pelawat memberi namanya sebagai Haseeb Ul Rahman berkata: “Tidakkah anda fikir membunuh orang menerusi serangan bunuh diri dan letupan bom setiap hari adalah dosa besar? Siapa yang anda fikir dipertanggungjawabkan oleh Allah?” 

Lebih 3,000 orang awam maut dalam konflik Afghanistan tahun lalu, lebih tiga perempat dibunuh Taliban atau pemberontak lain, Mujahid merujuk ‘masalah teknikal’ dalam isu kematian itu. 

“Saya setuju membunuh orang awam tidak dapat diterima, namun marilah ingat ada kalanya orang awam terkorban dan ada kalanya ia hanya propaganda musuh,” katanya. – AFP



* Sumber

0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP