GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Sabtu, 30 November 2013

Hebat ! Doktor Lumpuh bedah pesakit

KINI Dr Rummel boleh membedah bahagian paling digemari iaitu bahu pesakit.
Doktor yang lumpuh dari pinggang ke bawah masih mampu melakukan pembedahan secara berdiri menggunakan kerusi roda khas.
Seorang pakar bedah ortopedik di Missouri yang tiba-tiba lumpuh dari paras pinggang ke bawah pada 2010 membuktikan semangat kentalnya apabila kembali bertugas di bilik pembedahan.
Dr Ted Rummel dari O'Fallon, Missouri, hilang keupayaan berdiri atau berjalan apabila ketumbuhan berisi darah di tulang belakangnya pecah, tiga tahun lalu.

Selepas melalui proses pemulihan intensif selama setahun, beliau berjaya mengatasi kekurangannya apabila kembali menjalankan pembedahan menggunakan kerusi roda khas yang membolehkannya berdiri.
Pakar bedah itu kini mampu melakukan semua jenis pembedahan seperti biasa dan memastikan dirinya kekal sihat dengan senaman harian selain sokongan keluarganya.
“Apa yang saya kecapi hari ini amat istimewa kerana masih mampu bergerak dan melakukan apa yang saya mahu. 

“Umpama saya dapat semula kehidupan sebelum sakit,” katanya.

Masalah kesihatannya bermula pada 2009 apabila beliau didiagnos mempunyai hemangioma kaverna, iaitu sejenis ketumbuhan yang berisi darah pada tulang belakangnya.
WALAUPUN berkerusi roda Dr Rummel tidak menjadikan kekurangan itu sebagai penghalang.

Doktor enggan melakukan pembedahan kerana bimbang menyebabkannya lumpuh.

Bagaimanapun, pada September 2010, ketumbuhan itu pecah menyebabkan pembedahan kecemasan terpaksa dilakukan dan Rummel lumpuh separuh badan.
Rummel berkata, beliau yang sebelum itu melakukan hampir 1,000 pembedahan setahun tiba-tiba mengalami perubahan gaya hidup drastik apabila berdepan kemungkinan tidak lagi mampu bekerja sepanjang hayatnya.
“Perkara pertama yang terlintas di fikiran saya adalah kehidupan saya tidak akan sama lagi.

“Sebelum ini saya dikenali kerana hasil kerja di bilik pembedahan, namun selepas kejadian itu saya terpaksa mengubah persepsi mengenai diri saya sendiri,” katanya.

Bagaimanapun, beliau enggan mengalah dan berazam kembali bertugas di bilik pembedahan. 

Impiannya tercapai setahun kemudian apabila dibenarkan melakukan pembedahan sambil diperhatikan pakar bedah lain yang bersedia menghulurkan bantuan jika diperlukan.

“Jelas beliau masih mempunyai kebolehan tinggi untuk melakukan pembedahan,” kata Ann Abad dari Pusat Penjagaan Kesihatan Progress West yang menjadi tempat Rummel bekerja.

Pada awalnya Rummel melakukan pembedahan yang boleh dikendalikan secara duduk, iaitu pada tangan, siku, kaki, lutut dan buku lali pesakitnya.

Bagaimanapun, beliau masih terhalang daripada melakukan pembedahan paling digemarinya, iaitu membabitkan bahagian bahu kerana perlu dilakukan secara berdiri.
DR Rummel bersiap sedia melakukan pembedahan menggunakan kerusi roda khas yang membolehkannya berdiri.

Masalah itu berjaya diatasi apabila dia menggunakan kerusi roda khas yang membolehkannya berdiri sepanjang melakukan pembedahan.

“Saya mendapat kekuatan daripada keluarga saya dan orang disayangi. 

“Akibat kejadian itu, saya diberi peluang lebih mengenali mereka dan hubungan kami jauh lebih akrab. Pengalaman ini amat bermakna buat saya.

“Paling penting isteri saya Kathryn. Tak mungkin saya mampu melalui semua ini jika tidak kerana sokongannya,” katanya.

Rummel mengakui ada kalanya berdepan kesukaran, namun beliau memilih bersikap positif dan berazam melakukan kebaikan.

“Saya bernasib baik kerana walaupun perkara ini terjadi, saya mempunyai kerjaya, pendidikan, wang, keluarga dan rakan sekerja yang menyuntik semangat dan menyokong saya.

“Ramai orang berdepan keadaan seperti ini namun nasib mereka tidak sebaik saya.

“Berikutan itu, saya sentiasa memikirkan cara untuk membantu orang lain. Saya harap satu hari nanti impian itu menjadi kenyataan,” katanya.
Sumber

0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP