GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Isnin, 31 Mac 2014

5 KISAH SUKA DUKA MENJADI PRAMUGARI

Mendengar kisah kemalangan pesawat tak lepas dari kisah-kisah pramugari yang menjadi salah satu korbannya. Tak hanya bergantung penampilan fizikal, menjadi pramugari dituntut untuk mempunyai kepedulian tinggi akan penumpang, ramah, sabar, dan cekap. Sekalipun khabarnya digaji dengan jumlah yang besar, menjadi pramugari punya suka dukanya tersendiri. Kisah bahagia hingga kisah sedih pernah dialami oleh para pejuang di ketinggian ribuan meter ini.

Dipetik Oddee.com, berikut adalah lima kisah suka duka menjadi pramugari, inspirasi dan mengharukan.

1. Dilamar kekasih
Pramugari cantik bernama Vera Silvia ini adalah salah satu pramugari yang punya kisah romantis dan manis. Kekasihnya, Joao Vieira memberikan kejutan tak dapat dilupakan pada laluan penerbangan tempatnya bertugas. 


Lelaki ini bekerja sama dengan pilot dan kru penerbangan lain, memberikan kesempatan padanya untuk melamar Vera di atas ketinggian di depan para penumpang dan awak kapal yang lain. Vera mengambil microphone pesawat dan mengatakan 'ya' pada ajakan berkahwin Joao yang romantis itu.

2. Pramugari kreatif





Berapa orang daripada anda yang selalu memperhatikan dengan baik ketika pramugari memperagakan penggunaan alat keselamatan? Sebahagian besar penumpang lebih banyak memejamkan mata atau melakukan kegiatan lain ketimbang menyimak persembahan penggunaan alat keselamatan. 



Kerana ingin penumpangnya menyimak peragaan mereka, akhirnya Cebu Pacific mencipta peragaan alat keselamatan kreatif yang meremix lagu Katy Perry dan Lady Gaga. Sontak saja para penumpang memperhatikan dengan baik kerana tidak lagi merasa bosan dan berfikir bahawa ini adalah cara unik untuk menyampaikan mesej safety flight.

3. Bersara setelah 60 tahun bekerja



Iris Peterson adalah salah satu pramugari terbaik milik United Airlines. 2007 silam ia bersara selepas 60 tahun bekerja sebagai pramugari. 


Iris memulakan kariernya sebagai pramugari tahun 1946. Ia adalah salah satu tokoh pramugari yang berjuang untuk membuat peraturan pengambilan pramugari lebih fleksibel. Baginya, semua wanita berhak menjadi pramugari tak peduli warna kulitnya.

4. Pramugari yang paling beruntung



Vesna Vulovic mungkin boleh disebut sebagai pramugari paling beruntung di dunia. Ia selamat dari kemalangan pesawat yang ditumpanginya, Yugoslav Airlines, dan menjadi satu-satunya mangsa yang selamat. Pesawatnya jatuh di ketinggian 10 ribu meter kerana letupan bom di dalam kargo. 

Ia pun berjaya terjun tanpa payung terjun, mendarat di sebuah lereng gunung salji. Kakinya patah, pinggulnya cedera dan ia mengalami koma selama 27 hari. Ia memerlukan masa 17 bulan untuk kembali fit dan bekerja menjadi pramugari kembali. 



Vesna tidak trauma dan meneruskan kariernya sebagai pramugari di Yugoslav Airlines selama lebih dari 20 tahun.

5. Mengumpulkan 1760 sudu



Pramugara yang satu ini bernama Dieter KAPSCH. Ia berjaya mengumpulkan 1760 sudu dari 447 penerbangan yang membawanya. Baginya, hobby sederhana ini merupakan sesuatu yang mengingatkannya pada setiap perjalanan yang ia lalui. 


Salah satu sudu tertua yang dimilikinya berasal dari Imperial Airways, sebuah syarikat penerbangan Inggeris yang beroperasi tahun 1924 hingga 1939. Ia berharap hobinya ini suatu saat akan memberikan manfaat baginya.

Sumber klikseru.com



0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP