GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Selasa, 1 Januari 2013

Pasangan Warga Tua Australia ingin Lari Maraton 365 Kali dalam Setahun mulai tahun 2013


Alan dan Janette sebelumnya pernah melakukan 50 maraton dalam 50 hari.

MELBOURNE - Sepasang suami isteri asal negara bahagian Victoria Australia berusia 60-tahunan telah memulakan tahun baru dengan lari marathon setiap hari selama setahun.

Alan Murray (67) dan Janette Murray-Wakelin (63) akan bersama-sama berlari setiap hari keliling Australia. Mereka merancang untuk melakukan marathon 365 kali dalam 365 hari selama tahun 2013 guna mengumpul dana bagi badan amal. Di hari pertama 2013, mereka memulakan dari Melbourne, dan kemudian melakukan perjalanan berbalik arah jam mengelilingi Australia.

Menurut laporan laman ABC, bila berjaya, maka di akhir tahun kedua-duanya akan berlari sejauh 15.500 kilometer. Kedua-duanya berharap apa yang mereka lakukan boleh menjadi inspirasi bagi orang-orang lain untuk membuat pilihan sihat dalam hidup mereka.

Menurut laporan koresponden Kompas di Australia L. Sastera Wijaya, ketika berusia 52 tahun, Nyonya Murray-Wakelin didiagnosis menderita kanser payudara dan diduga akan meninggal dalam masa 6-12 bulan. Ketika itu dia memutuskan untuk tidak menjalani rawatan konvensional dan kemudian hanya mengambil makanan mentah.

"Saya kira dengan usia kami, ini sesuatu yang boleh memberi inspirasi kepada orang lain untuk menyedari bahawa tidak pernah ada kata terlambat untuk membuat perubahan, dan berfikir lebih sedar mengenai apa yang kita lakukan, sehingga kita boleh lebih sihat, lebih muda setiap tahun, dan bukannya semakin tua. "kata Murray-Wakelin.

"Bagi kami, kami berfikir mengenai makanan yang kami makan, sehingga kami sihat, dan juga gaya hidup kami gaya hidup sihat." tambahnya.

Sepanjang tahun lalu, kedua-duanya sudah berlatih dengan berlari sekitar 7000 km. Alan dan Janette sudah berkahwin selama 43 tahun dan berasal dari New Zealand. Maraton ini bukanlah perkara pertama yang mereka lakukan.

Di tahun 2000, guna merayakan ulang tahun ke-50 Janette, mereka berlari mengelilingi New Zealand, sejauh 2182 kilometer, dengan melakukan 50 maraton dalam 50 hari berturut turut.

* Sumber kompas.com


0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP