GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Khamis, 20 Jun 2013

11,000 tong sampah percuma diagih kepada penduduk

JERANTUT 19 Jun - Alam Flora Sendirian Berhad mengagihkan secara percuma sebanyak 11,000 tong sampah mudah alih model baharu kepada penduduk taman perumahan dan premis perniagaan di sekitar bandar ini kelmarin.


Antara kawasan agihan tong berkenaan ialah di Taman Inderapura Fasa Satu, Dua dan Tiga, Taman Angsana, Taman Angsana Height, Taman Woodland dan Taman Woodland Height.



Penyelia Operasi Alam Flora Jerantut, Muhammad Ammar Asyraf Azmi berkata, agihan tong sampah berkenaan untuk kegunaan selama tujuh tahun dan dapat diselaraskan dengan lori pengangkut sampah yang bakal beroperasi tidak lama lagi.

Beliau berkata, penukaran tong sisa pepejal mudah alih baharu itu bertujuan diselaraskan dengan Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam yang bermula 1 September 2011 dengan kerjasama Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (PSSPPA).



"Tong ini boleh diselaraskan dengan lori pengangkut dan memberi keselesaan kepada pekerja Alam Flora yang tidak perlu lagi memegang sampah dalam plastik kerana boleh terus dipunggah dan dituang ke dalam lori.

"Alam Flora meminta penghuni kediaman atau pemilik premis perniagaan meletakkan semua sisa pepejal atau sampah basah dan lembut ke dalam pembalut plastik dan diikat kemas agar tidak terkeluar daripada beg plastik berkenaan bagi memudahkan pemunggahan," katanya.

Menurut beliau, penduduk perlu mengasingkan cecair daripada makanan sebelum dimasukkan ke dalam beg plastik sampah untuk mengelakkan mudah pecah apabila terlampau berat dan sarat.



Katanya, Alam Flora juga meminta penduduk tidak membuang bahan berbahaya seperti alat picagari, bateri, cat, tin semburan serangga ke dalam tong tersebut kerana syarikat itu sudah menyediakan jadual pengambilan sampah pukal pada hari yang ditetapkan.


Sehubungan itu, katanya, jadual pungutan sampah akan dilakukan dua kali seminggu di semua kawasan perumahan dan sekali bagi memunggah bahan sisa pukal menerusi jadual operasi yang akan diedarkan untuk makluman penduduk bandar ini dalam masa terdekat.

"Kita juga menasihatkan penduduk jangan membuang bahan sisa bara api, sampah kebun dan bahan pepejal lain ke dalam tong baharu yang berkemungkinan mudah terbakar," ujarnya.

Sumber Utusan 




0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP