GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Ahad, 28 Julai 2013

7 Wanita terkenal dan berjaya yang pernah Mengalami Kegagalan

Setiap orang pasti pernah mengalami kegagalan dalam hidupnya. Bagi beberapa orang, kegagalan seolah menjadi akhir dari usaha mereka dalam meraih mimpi. Namun hal itu tidak berlaku bagi 7 selebriti wanita berikut ini. Mereka seolah menjadi perwakilan nyata dari pepatah yang mengatakan bahawa kegagalan adalah kejayaan yang tertunda. Mereka belajar dari kegagalan yang pernah mereka hadapi dan menjadikannya awal bagi kejayaan mereka. Dilansir dari Huffington Post inilah 7 selebriti wanita yang mengalami kegagalan sebelum menjadi berjaya.

1. Lucille Ball

Lucille Désirée Ball adalah seorang pelakon dan legenda dalam acara TV Amerika di masa lalu. Awalnya Ia pindah ke New York City untuk menjadi seorang pelakon sebelum kemudian Ia hijrah ke Hollywood pada tahun 1933 untuk menjadi seorang bintang filem. Lucille Ball juga dikenali sebagai wanita pertama yang menguruskan studio televisyen dan Ia juga tercatat pernah memenangi empat anugerah Emmy di bidang industri hiburan.

Awalnya Lucille memutuskan keluar dari New York s John Murray Anderson School for the Dramatic Arts dengan alasan takut dan grogi untuk tampil. Lalu ia juga sempat beberapa kali cuba ke New York untuk mengikuti fashion show dan juga mengikuti pelbagai casting hingga mengalami dipecat dari dua tahap pengeluaran. Filem pertama Ball juga merupakan sebuah kegagalan besar yang pada akhirnya mengharuskan wanita tersebut perlu mengisi suara filem sendiri.

2. Marilyn Monroe

Marilyn Monroe terlahir dengan nama asli Norma Jeane Mortenson. Ia adalah seorang pelakon, penyanyi dan juga model terkenal yang berasal dari Amerika Syarikat. Hingga saat ini, Ia dianggap sebagai bintang filem yang paling terkenal pada abad ke-20. Walau telah lama tiada, sosoknya menjadi inspirasi bagi banyak bintang-bintang baru pada masa kini seperti Madonna.

Namun perjalanan kerjaya Monroe tidaklah selalu secantik parasnya. Pada awal-awal kerjayanya seorang agen model pernah mengatakan kepadanya "Kamu sebaiknya mempelajari ilmu kesekretariatan atau segera menikah.". Selain itu kontrak pertamanya dengan Columbia Pictures juga ternyata keburu tamat walaupun sebelum dia sempat bermain filem.

3. Oprah Winfrey

Oprah Winfrey Gil adalah seorang selebriti dan pengusaha Amerika Syarikat, namanya melambung setelah kejayaannya membawakan sebuah acara bincang-bincang yang sangat popular, The Oprah Winfrey Show. Pada awalnya orangtuanya bermaksud untuk menamainya Orpah, akan tetapi karena sang bidan yang mencatat kelahiran itu tidak dapat mengeja dengan baik, sehingga namanya menjadi Oprah Winfrey.

Sebelum terkenal lewat talk show tersebut, kerjaya Oprah sempat juga diwarnai dengan kegagalan. Pada awal kerjayanya sebagai seorang reporter Ia sempat dipecat dengan alasan bahawa wajahnya tidak menyokong untuk pekerjaan tersebut serta sering terlalu emosional saat membacakan berita.
4. Vera Wang

Ellen Vera Wang adalah seorang pereka fesyen kenamaan Amerika yang berpusat di New York dan juga bekas atlet skating. Dia banyak dikenal berkat berbagai macam rancangan gaun untuk pengantin dan pengiring pengantin

Sebelum masuk ke dunia reka bentuk, Vera Wang adalah seorang atlet skating dan bercita-cita untuk menjadi ahli pasukan skating pada Sukan Olimpik Amerika tahun 1968. Namun kerana keinginannya tidak tercapai, Ia akhirnya memutuskan untuk beralih menjadi pembantu di majalah Vogue. Di Vogue Ia sempat menduduki jabatan sebagai senior fashion editor, namun akhirnya memutuskan untuk keluar kerana tidak diterima untuk menduduki jabatan editor-in-chief.
5. Stephenie Meyer

Stephenie Morgan Meyer adalah seorang penulis novel Amerika Syarikat yang sangat terkenal. Salah satu karyanya yang paling fenomenal adalah Twilight series yang ideanya berpunca dari mimpinya akan seorang gadis yang jatuh cinta pada vampire. Selain berjaya sebagai novel, Twilight series juga meraih sukses saat diangkat menjadi sebuah filem.

Walau pada akhirnya sukser besar ternyata naskah novel Twilight sempat mendapat banyak penolakan pada awalnyaa. 14 agen penerbitan menolak naskah novel Twilight yang saat itu diajukan oleh Meyer. Untungnya agen penerbitan yang ke-15 ternyata bersedia menerima naskah Meyer dan kemudian menjadikan Twilight sebagai salah satu novel fiksyen terlaris sedunia.
6. J.K. Rowling

Joanne Kathleen Rowling atau lebih dikenali sebagai JK Rowling lahir di Yate, Gloucestershire Utara, United Kingdom, pada 31 Julai 1965. Ia berjaya menjadi sorotan kesusasteraan antarabangsa pada tahun 1999 saat tiga siri pertama novel remaja Harry Potter karyanya mengambil alih tiga tempat teratas dalam senarai New York Times best-seller.

Novel Harry Potter akan ditulis oleh Rowling sambil mengasuh anaknya. Saat itu Rowling memang tengah berjuang untuk keluar dari keterpurukan sebagai seorang ibu tunggal yang miskin. Rowling juga harus merasakan ditolak hingga 12 kali sebelum akhirnya membuat kisah Harry Potter and the Philosopher s Stone menjadi terkenal di seluruh dunia.
7. Arianna Huffington

Arianna Huffington adalah seorang penulis dan kolumnis Amerika keturunan Greece. Namanya menjadi terkenal berkat laman beritanya yang bernama The Huffington Post. Majalah Fobers bahkan memasukkan namanya sebagai salah satu Wanita Paling Berpengaruh Di Media.

Arianna Huffington juga pernah mengalami kegagalan. Bahkan kegagalannya sedikit lucu kerana terjadi setelah mendapatkan kejayaan. Setelah buku pertamanya mendapat respon yang baik dari masyarakat ternyata buku keduanya ditolak oleh 36 agen penerbitan.

Sumber vivanews.com


0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP