GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Sabtu, 27 April 2013

Awas ! Kurang Tidur boleh Bikin Sperma menjadi Cacat


ilustrasi (Foto: Thinkstock)
Aktiviti yang makin padat membuat laki-laki kerap menggunakan masa tidur untuk bekerja, sehingga hampir boleh dipastikan jam tidur menjadi kurang. Jangan anggap remeh, sering kurang tidur boleh turunkan kesuburan laki-laki.

Para penyelidik mendedahkan bahawa laki-laki yang kurang tidur atau mengalami gangguan tidur mempunyai jumlah sperma seperempat lebih sedikit berbanding mereka yang jam tidurnya cukup. Selain itu, laki-laki yang jam tidurnya kurang dari 6 jam sehari juga mempunyai kualiti sperma yang lebih rendah dan saiz testis yang lebih kecil, seperti dikutip dari Telegraph, Jumat (26/4/2013).

"Laki-laki dengan gangguan tidur tingkat tinggi mempunyai kepekatan sperma 29 peratus lebih rendah. Ini merupakan kajian pertama yang menemukan adanya hubungan antara gangguan tidur dengan kualiti sperma," ujar Tina Kold Jensen, pemimpin penyelidik dari University of Southern, Denmark.

Kajian ini mempelajari 953 laki-laki daripada Denmark berusia 18 tahun atau lebih dan meminta mereka untuk mengisi soal selidik tentang kualiti dan kuantiti tidur mereka. Kemudian dibuat perbandingan antara jawaban soal selidik dan sampel spermanya.

Hasilnya, mereka yang mengalami gangguan atau kurang tidur dalam 4 minggu terakhir mempunyai jumlah sperma yang lebih sedikit. Spermanya bahkan kurang aktif dan cenderung cacat.

Dr Remy Slama, seorang penyelidik dari Joseph Fourier University, Perancis, sambil menambah bahawa hasil penelitian ini merupakan kesan negatif dari gaya hidup saat ini, dimana laki-laki cenderung mempunyai sedikit masa untuk tidur.

"Penyelidikan ini menambah beberapa faktor yang sebelumnya sudah diketahui menjejaskan kualiti kesuburan laki-laki, yaitu kelebihan berat badan, kebiasaan merokok, dan paparan pencemaran," lanjut Slama.

Hasil kajian yang telah diterbitkan dalam American Journal of Epidemiology ini menambah bahawa mereka akan meneruskan penyelidikan untuk mencari apakah ada peningkatan kualiti sperma jika para laki-laki ini kembali memperbaiki jam tidur mereka.

Namun, para penyelidik telah bersetuju bahawa jumlah jam yang sesuai untuk rehat adalah 7-8 jam per malam, baik bagi laki-laki maupun perempuan.

* Sumber detikhealth

0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP