GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Rabu, 29 Mei 2013

Pasangan Lesbian Pakistan Menikah di Britain

Rehana Kausar (kiri) dan pasangannya Sobia Kamar, mencatatkan pernikahan mereka di Ledds, Inggris

LONDON - Dua perempuan lesbian asal Pakistan menjadi perempuan Muslim pertama yang mencatatkan pernikahan mereka secara sivil di Inggeris. Demikian dikhabarkan pelbagai media Inggeris, Minggu (25/5/2013).

Rehana Kusar (34) dan Sobia Bilik (29), bekas mahasiswa Pakistan di Inggeris, meminta suaka politik menyusul perkahwinan mereka yang dicatat pejabat catatan sipil Leeds awal bulan ini. Demikian dikhabarkan harian The Independent.

"Negeri ini membenarkan kami menjalankan keputusan peribadi yang telah kami ambil. Ini urusan peribadi kami dan bukan urusan orang lain," kata Kausar kepada harian Sunday Newspaper terbitan Birmingham.

Keluarga kedua perempuan itu berkata, Rehana dan Sobia, yang menuntut ilmu di Birmingham, menerima ancaman kematian, baik di Inggeris mahupun di Pakistan, yang tidak menghalalkan segala bentuk homoseksual.

Dalam perarakan pencatatan pernikahan, kedua perempuan ini menyatakan kepada pegawai bahawa mereka berkenalan tiga tahun lalu saat belajar ilmu perniagaan dan pengurusan kesihatan di Birmingham.

Keduanya masuk ke Inggeris menggunakan visa pelajar dan sudah tinggal bersama selama satu tahun terakhir.

Sebelum menjadi mahasiswa di Inggeris, Rehana Kausar sudah meraih gelar master untuk ilmu ekonomi dari Universiti Punjab, Pakistan.

"Yang menjadi masalah di Pakistan adalah semua orang menganggap dirinya berhak mencampuri kehidupan orang lain dan berhak menilai moral orang lain," kata Kausar.

Homoseksual adalah hal haram di Pakistan. Selain itu, Pakistan juga tidak mempunyai undang-undang yang boleh mencegah diskriminasi atau keganasan terhadap masyarakat yang mempunyai orientasi seks yang berbeza.

* Sumber kompas.com


0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP