GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Selasa, 18 Februari 2014

BARBIE JADI PATUNG SIMBOL SEKS CETUS KONTROVERSI

Barbie dalam hiasan kalendar tanpa pakaian

New York - Barbie telah melakukan banyak perkara dalam hidupnya . Menjadi seorang doktor pada suatu ketika . Seorang ahli paleontologi di saat yang lain . Lalu angkasawan . Juga sorak , pemandu kereta perlumbaan , walaupun calon Presiden Amerika Syarikat .

Sekarang , di ambang ulang tahunnya yang ke ke - 55 , boneka paling terkenal di dunia ini menuai polemik di laman jejaring sosial negara asalnya , Amerika Syarikat . Mereka mendakwa Barbie telah menjadi simbol seks dan tak layak jadi mainan anak - anak lagi .

Semua bermula apabila boneka semampai dengan kaki panjang ini - yang secara anatomi sangat tak mungkin - memulakan debut menjadi sampul edisi ulang tahun ke - 50 majalah Sports Illustrated . Barbie mengenakan baju renang garis - garis hitam dan putih one - piece , mengingatkan pada baju yang dipakainya ketika diperkenalkan pada tahun 1959 .

" Sejak dulu pakaian renang menyampaikan mesej pemberdayaan , kekuatan , dan keindahan , " kata MJ Day , Editor Senior Sports Illustrated , yang bertanggung jawab untuk ikon dan edisi khas ini . " Dan kami sangat senang bahawa Barbie meraikan nilai - nilai teras dengan cara yang unik . "

Namun sejumlah pemerhati tak menyetujuinya . " Ini jelas merupakan trolling , " kata Mary Elizabeth Williams di ruang Salon.com , merujuk pada istilah untuk menyebut aksi anti - sosial yang bertujuan untuk menuai kontroversi di jagat maya .

Yang lain menyebut majalah itu tak peka anak . " Sama seperti edisi pakaian renang yang bukan untuk anak - anak , Barbie juga bukan untuk orang - orang dewasa , " kata Eve Vawter , Editor Mommyish.com .

Ia menyatakan ada usaha untuk memesongkan Barbie tidak lagi hanya sebuah boneka . " Dia adalah sex doll . Pikir ulanglah jika putri anda mahu di lorong mainan anak - anak , " Vawter menambah .

Huffington Post menyebut pengeluar Barbie mengalami krisis pertengahan umur . Pada usianya yang melewati setengah abad , pengeluar Barbie , Mattel , menyatakan jualan produk Barbie di seluruh dunia turun 6 peratus tahun lalu dan 3 peratus pada 2012 . Kerana itu , Mattel giat melakukan pelbagai langkah untuk kembali menaikkan jualan .

Jalan hidup Barbie dikenali penuh polemik . Laman Internet yang secara khusus mengulas problem gangguan makan , Rehabs.com , menyebutkan boneka setinggi 29 sentimeter ini ditransformasikan dalam sosok orang dewasa . Maka ia mempunyai lingkar dada 32 inci ( 81,2 cm ) , pinggang 16 inci ( 40,64 cm ) , dan pinggul 29 inci ( 73,66 cm ) , serta kaki saiz anak - anak . Jelas ia mengalami gangguan makan dalam tahap yang membimbangkan .

Lindsey Feitz yang menekuni bidang gender dan kajian wanita di University of Denver di Colorado menganggap bias mengetepikan boneka sensual di majalah yang pelanggannya kebanyakan kaum lelaki . " Lebih ironis kerana model asal digantikan dengan plastik yang mewakili seorang wanita seksi , " katanya .

Sumber tempo.co

1 Merujuk kepada perkara diatas :

THE AUTHOR 17 Februari 2014 pada 10:34 PTG  

hehehehehe.....kalau macam tu aku boleh beli satu..ahaks

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP