GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Rabu, 19 Februari 2014

Wanita Ini Tidak Pernah Makan Selama 25 Tahun ?

Manju Dharra, wanita yang mengidap penyakit yang jarang berlaku, Achalasia. (Foto: Oddity Central)

SONIPAT - Seorang wanita asal India belum pernah makan sejak ia lahir . Manju Dharra , hanya meminum susu , teh , air , dan buttermilk selama 25 tahun . Wanita yang tinggal di sebuah bandar kecil bernama Sonipat , India , ini menderita keadaan yang jarang berlaku yang disebut dengan Achalasia .

Achalasia adalah keadaan di mana otot sphincter pada jantung ( otot yang menutup pembukaan dari kerongkong ke perut untuk mengelakkan refluks asid ) tidak terbuka sama sekali . Sehingga , makanan tidak dapat masuk ke perut dan kerongkong .

" Jika saya makan sesuatu maka saya akan muntah . Sekarang saya merasa takut ketika melihat makanan padat , " kata Manju . Demikian dilaporkan oleh Oddity Central , Selasa ( 18/2/2014 ) .

" Saya hanya boleh meminum susu , teh , air , dan kadang - kadang jus , " tambahnya .

Walaupun tubuhnya kurus , Manju tidak kelihatan lemah dan bahkan ia berjaya menyelesaikan pekerjaan rumah tangga dengan mudah . Hanya saja , Manju sering merasakan sakit pada perutnya .

Sang ibu mengatakan bahawa pada mulanya ia tidak menyedari penyakit yang dideritai anaknya tersebut , sampai ia cuba untuk memperkenalkan makanan pepejal kepada Manju saat usianya dua tahun , tapi Manju menangis dan merasakan sakit di perutnya .

Selepas berunding ke pelbagai doktor akhirnya Manju didiagnosis menderita Achalasia . Menurut Dr Adarsh ​​Sharma , seorang doktor anak dari bandar Jaipur , India , satu - satunya penyelesaian adalah operasi , tapi keluarga Manju tidak mampu .

" Keadaan ekonomi kami tidak membolehkan untuk melakukan operasi , " ujar Ramkanwar Dharra , ayah Manju .

Manju tinggal bersama ibu bapanya , dua saudara laki - laki , dan lima saudara perempuan . Seluruh keluarganya mempunyai keadaan yang sihat dan tidak seorang pun yang menderita keadaan seperti ini .

Walaupun ibu bapa Manju tidak mampu membayar rawatan yang diperlukan , tapi mereka telah membeli seekor lembu untuk menghasilkan empat hingga lima liter susu setiap harinya

Sumber okezone.com


0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP