GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Sabtu, 16 Oktober 2010

Gaji minimum sektor swasta dilaksana Jun/Julai 2011

SUNGAI PETANI 16 Okt. – Gaji minimum sektor swasta akan dilaksanakan seawal-awalnya pada Jun atau Julai tahun depan, kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S. Subramaniam.



Beliau berkata, bagaimanapun tahap minimum gaji berkenaan hanya akan diputuskan semasa pembentangan cadangan di Kabinet pada Mac tahun depan.



"Sebelum itu kita akan tubuhkan Majlis Penetapan Gaji Kebangsaan dan sebelum majlis itu ditubuh satu akta akan digubal dan dibentang dalam sesi Parlimen akan datang.



"Setelah majlis itu dibentuk, ia akan diberi tanggungjawab untuk tentukan cara mana nak tetapkan gaji minimum itu,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Konvokesyen ke-3 Universiti AIMST, di sini hari ini.



Subramaniam berkata, penetapan gaji berkenaan akan berdasarkan kepada sama ada di peringkat kebangsaan, wilayah atau sektor. – Bernama



*** Bagus..

7 Merujuk kepada perkara diatas :

azzey 16 Oktober 2010 pada 6:26 PTG  

relevan: bagus utk kebaikan pekerja sume....

Aku Anak Pahang 16 Oktober 2010 pada 6:35 PTG  

Berasa pulak nak gi keje dgn swasta..keknya hari dah nok senje :)

Relevan 16 Oktober 2010 pada 6:45 PTG  

* yer azzey..

* Tak lama lagi aok ke sektor Swasta lah Sin..heh heh!

Chenta 16 Oktober 2010 pada 8:55 PTG  

ok ..

Pekerja swasta tidak dianaktiri kan ..

zulkbo 16 Oktober 2010 pada 9:43 PTG  

salam..
memang tak patut..??
boss koi kabor gaji
koi dah maximum..popaleh
betikkk!!

Tanpa Nama ,  5 Januari 2012 pada 11:20 PG  

Sebenarnya isu mengenai penindasan majikan terhadap pekerja serta kenaikkan gaji yang terlalu rendah membuatkan kami seperti dianak tiri kan oleh kerajaan. Kami merasakan seolah-olah kerajaan hanya mementingkan sektor awam dari kami sektor swasta.

Kerajaan hanya mementingkan Cuepacs yang mewakili sektor awam dari MTUC yang mewakili sektor swasta. Kemuncaknya dari ketidakadillan itu satu rapat umum yang diadakan oleh MTUC yang mewakili sektor swasta kerana menentang akta pekerja 1955 yang diluluskan oleh parlimen.

Akta itu menurut pandangan kami merugikan kami sektor swasta. Malaysia akan mejadi negara maju 2020 tetapi terlalu banyak jurang-jurang pemisah diantara sektor awam dan sektor swasta terutama kenaikkan gaji. Kerajaan terlalu memanjakan Cuepacs sehinggakan segala kemahuan Cuepacs dituruti.

Sepatutnya kerajaan harus peka dalam peka dalam soal ini. Sesebuah negara maju sepatut tiada jurang pemisah di antara sektor awam dan swasta.

Di sini cuba perhatikan belanjawan 2012 adakah menguntungkan sektor swasta. Kenaikkan gaji sektor awam menyebabkan harga makanan meningkat apa akan jadi sektor swasta yang gajinya rendah maka di sini timbul kos sara hidup yang tinggi maka bolehlah diiibaratkan kais pagi makan pagi kais petang makan petang.

Kemiskinan akan timbul dan di sini saya akan bertanya inikah sebuah negara maju? Oleh itu saya yang mewakili pekerja-pekerja sektor swasta mencadangkan perlunya sebuah parti politik yang mewakili kami sektor swasta seperti di negara barat terutama di Britan adanya Parti Buruh yang mewakili golongan pekerja.

Dengan adanya parti yang mewakili kami pekerja- pekerja sektor swasta segala luahan kami dapat didengar di parlimen dan ketidak adillan majikan dapat di dengari di parlimen dan akta-akta yang merugikan kami sektor swasta dapat dipinda serta jurang-jurang pemisah dapat dihindari

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP