GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Isnin, 27 Jun 2011

Foto penjahat ini dilelong laku US$2.3 juta


* Billy the kid ( AP photo )

Hanya beberapa minit dilelong, harga sudah mencapai jutaan dollar.

VIVAnews - Sebuah foto lama yang menampilkan penjahat Amerika Serikat abad ke 18, Billy The Kid, laku dijual hingga US$2,3 juta Siapa sangka secarik kertas foto lama berharga sedemikian rupa.

Dipetik dari laman CNN, foto yang berusia 130 tahun itu diambil dengan teknik fotografi kuno yang disebut Tintype,iaitu dicetak menggunakan plat besi. Untuk foto ini, Billy The Kid dibayar sebanyak 25 sen.

Pihak pengurusan lelong, The Old West Show & amp; Auction, awalnya mentafsir foto itu akan dijual dengan harga antara US$300.000-400.000 . Mereka teruja kerana baru beberapa minit lelong bermula, harganya sudah mencapai jutaan dolar.

"Ketika lelong selesai, seluruh hadirin berdiri dan bertepuk tangan. Saya tidak pernah mengalami hal ini sebelumnya," ujar juru cakap lelong, Melissa McCracken.

Pembeli lukisan lama ini adalah konglomerat pemilik perusahaan batu bara Oxbow Carbon, William Koch. Perusahaannya tersebut dilaporkan memiliki laba tahunan hingga US$4 miliar.

Billy The Kid adalah seorang penjahat yang lahir dengan nama Henry McCarty pada tahun 1859. Dia juga dikenal dengan William H. Boney dan Henry Antrim. Namanya mashyur dikala itu akibat kisah yang menyatakan bahwa dia telah menembak mati 21 orang sendirian. Namun, ahli sejarah menyatakan orang yang dia bunuh hanya sekitar sembilan orang.

Hollywood telah mengangkat kisah Billy The Kid dalam beberapa judul film. Lelaki ini mati pada usia 21 tahun akibat ditembak oleh seorang sherrif.

* Sumber vivanews.com



0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP