GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Ahad, 26 Jun 2011

New York Sahkan Pernikahan Gay


* Kaum gay New York rayakan aturan pernikahan sejenis (Foto: daylife)

NEW YORK - Senat New York, Amerika Syaikat (AS) meluluskan pernikahan sesama jenis. Keputusan ini tentunya disambut gembira oleh kalangan homoseksual AS, khususnya di New York.

Berikut keputusan ini dimaklumkan New York sebagai negara bahagian keenam di AS yang mengizinkan pernikahan sejenis secara rasmi dan dirayakan layaknya pasangan normal.

Kelompok aktivis pembela hak kaum homoseksual mengharapkan keputusan ini dapat mengharapkan negara bahagian lain untuk mengeluarkan keputusan serupa. Ini menjadi kemenangan bagi kaum gay New York, yang pengesahan atas undang-undang ini ditolak pada tahun 2009 lalu.

Meskipun New York dianggap lewat mengesahkan aturan ini, tetap saja hal ini dianggap penting. Besarnya ukuran New York serta reputasi internasional kota ini, seperti menjadi sebuah kemenangan bagi kaum homoseksual. Demikian diberitakan Associated Press, Sabtu (25/6/2011).

Di kota ini pula menjadi kelahiran pergerakan hak kaum gay. Pada 1967 silam, demonstrasi menuntut persamaan hak kaum gay di Greenwich Village mencetuskan terjadinya rusuhan.

Pihak senat yang dikuasai oleh kubu Partai Republik sendiri memberikan suara 33-29 untuk meluluskan aturan baru ini. Sebelumnya Partai Demokrat yang mengeluarkan aturan serupa, diperkirakan akan mengeluarkan aturan yang lebih spesifik mengenai pernikahan sejenis ini.

Gubernur Andrew Cuomo memang telah menjanjikan untuk meluluskan aturan tersebut. Setelah 30 hari ditetapkan, pasangan gay di New York nantinya akan diperbolehkan untuk melakukan pernikahan secara resmi.

* Sumber okezone.com



3 Merujuk kepada perkara diatas :

zulkbo 26 Jun 2011 pada 12:40 PTG  

salam..
ermm...kaum nabi luth
belaka nih..tunggulah
azaab Allah menanti

Muhamad Zulazwan Bin Chukop 26 Jun 2011 pada 1:36 PTG  

betul..mintk2 tragedi kaum nabi luth n pompei tak berulang lagi... n mintak di jauhkan malaysia jadi mcm ni...

-Yok mampir diluk = biar muslim..bukan islamic......

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP