GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Isnin, 11 November 2013

Rupanya,Leo Fender tiada asas petik gitar

 Leo Fender

GEMERSIK petikan gitar ciptaan Leo Fender terus hidup hingga hingga ke hari ini.

Sungguh pun dianggap lagenda pencipta gitar, hakikatnya, beliau tidak tahu bermain gitar. Antara nama besar menggilai gitar ciptaannytermasuklah, Bob Dylan, Bruce Springsteen, Jimmy Page (Led Zepplin), Dick Dale, Dave Murray (Iron Maiden), Billy Corgan (Smashing Pumpkins), Stevie Ray Vaughan, Jimi Hendrix, Eric Clapton, George Harrison (Beatles) dan ramai lagi.

Clarence Leonidas atau lebih dikenali sebagai Leo Fender merupakan pengasas Syarikat Fender Electric Instrument Manufacturing (Fender).

Pada Januari 1965, beliau menjual syarikat itu kepada CBS dan kemudian mengasaskan dua lagi syarikat peralatan muzik, Music Man and G&L Musical Instruments.

Awal usia

Leo Fender dilahirkan pada 10 Ogos 1909. Anak kepada pemilik dusun oren Clarence Monte Fender dan Harriet Elvira Wood ini membesar di Anaheim Fullerton, California, Amerika Syarikat (AS).

Ketika berusia 13 tahun, Fender menunjukkan minat dalam muzik elektronik. Bapa saudaranya yang dapat menghidu minat Fender dalam bidang itu akhirnya mengirimkan satu set radio kereta dan bateri kepadanya.

Ketika Fender melawat kedai elektronik muzik milik bapa saudaranya di Santa Maria, beliau terpesona dengan ciptaan radio bapa saudaranya termasuk teknologi pembesar suara hingga memberi kesan mendalam dalam dirinya.

Pada 1928, Fender menamatkan persekolahannya di Sekolah Tinggi Fullerton Union dan menyambung pengajian dalam bidang perakaunan di Kolej Junior Fullerton. Sungguhpun mengambil bidang akauntan, minatnya terus mendalam dalam bidang elektronik bunyi.

Selepas tamat pengajian di kolej, Fender bekerja di budak penghantar barang di syarikat Ice Consolidated dan Syarikat Cold Storage di Anaheim. Ketika itu beliau sedang sibuk menghantar barang, sebuah band tempatan menanyakan kepadanya sekiranya beliau boleh membuat sistem pembesar suara yang boleh digunakan di tempat awam untuk pesta di Hollywood. Rezeki datang bergolek itu diterima lalu Fender menandatangani kontrak pembinaan enam sistem audio.

Pada 1933, Fender bertemu Esther Klosky dan berkahwin setahun kemudian. Ketika meniti alam rumahtangga beliau berkhidmat sebagai akauntan di Jabatan Lebuh Raya California di San Luis Obispo.  

Namun, disebabkan kemelesetan ekonomi ketika itu, beliau kemudiannya berhenti kerja dan bekerja sebagai akauntan di syarikat tayar hanya untuk enam bulan selepas syarikat itu terpaksa ditutup.

Perkhidmatan radio Fender

Pada 1938, dengan meminjam AS$600 (RM1,900) Fender dan Esther kembali ke Fullerton dan membuka kedai membaiki radio diberi nama, Fender Radio Service.

Tidak lama kemudian, ahli muzik dan band sering berkunjung ke kedainya untuk membaiki, menyewa dan menjual sistem PA. Bukan itu sahaja, ketika demam muzik Jazz ramai pemain gitar berkunjung ke kedainya untuk memodifikasi gitar akustik supaya mengeluarkan bunyi lebih kuat.

Awal penciptaan gitar



Ketika, Perang Dunia ke-2, Fender bertemu penjual gitar keluli terkenal dari syarikat Rickenbacker, Clayton Orr Doc Kauffman,

Walaupun Kauffman berpengalaman dalam industri gitar keluli beliau lebih mengagumi kesenian bunyi dari gitar kapok. Sepanjang bersahabat dengan Fender, Kauffman mencipta satu alat yang dipasang pada gitar yang digelar Vibrola.

Vibrola ini mampu mencipta getaran lebih kuat pada setiap petikan gitar. Mereka akhirnya bekerjasama dengan menubuhkan syarikat K & F Manufacturing Corporation.

Pada 1944, Fender mempatenkan gitar keluli ciptaan Kauffman dengan arus elektrik. Gitar elektrik ciptaan Fender akhirnya mendapat permintaan tinggi setahun.
Pembangunan gitar elektrik

Selepas kejatuhan kumpulan okestra Big Band pada akhir Perang Dunia II, gabung kumpulan band kecil boogie- woogie, blues, western swing , dan honky-tonk tumbuh seperti cendawan di AS.

Ketika itu juga kumpulan muzik terbabit cenderung memilih gitar elekrik sebagai pelengkap kepada kumpulan muzik mereka hingga lahirnya lead gitar atau gitar utama sekitar 1940-an.

Pada 1950 Leo mengeluarkan gitar elektrik Fender Esquire lengkap dengan telecaster. Bermula dari situ, penggunaannya dikatakan meluas dan menjadi pilihan gitaris terkemuka dunia.

Meninggal dunia

Pada 1980, isterinya  Esther meninggal dunia akibat kanser dan 11 tahun kemudian pada 21 Mac 1991, beliau menyusul akibat derita penyakit Parkinson.

Beliau disemadikan di Fairhaven Memorial Park di Santa Ana, California. Pencapaian dan sumbangan dalam bidang teknikal audio kepada bidang rakaman diiktiraf dengan meraih Anugerah Teknikal Grammy pada 2009.

Petikan artikel sinarharian


0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP