GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Ahad, 2 Februari 2014

Catriona Ross ‘Berhijrah’ mesti ikhlas

Kuala Lumpur: Pernah dianggap berpura-pura dan hendak menunjuk-nunjuk konon dirinya lebih bagus daripada yang lain. 

Hakikatnya, perubahan yang dilakukan daripada hatinya yang ikhlas. 


Demikian penjelasan pelakon dan bekas personaliti TV, Catriona Noorhayati Ross Bahrin Ross atau dikenali Catriona Ross ketika membuat keputusan berhijrah dengan niat mahu menjadi Muslimah yang sempurna. 

“Keputusan berhijrah daripada hati dan ia dapat mengawal akhlak seiring penampilan saya yang dianggap sebagai ikon masyarakat,” katanya kepada BH Ahad. 

Catriona mengakui tidak semua selebriti yang baru berjinak ke arah cara hidup Islam berjaya menyucikan hati sendiri seperti sabar, reda dan menjaga pertuturan serta pergaulan berlandaskan syariat. 

“Saya sebelum ini ialah seorang yang garang, tegas dan mudah menjatuhkan hukuman terhadap orang lain. Tetapi, sejak bulan lalu, Alhamdulillah saya berjaya menghentikan ‘zina’ hati seperti mengawal kemarahan. 

“Saya mahu tingkatkan amalan, menjaga nama baik Islam dan beriman kepada-Nya,” katanya lagi. 
Pelakon itu ditemui selepas menjadi tetamu program Hijab 2014 sempena Hari Hijab Sedunia anjuran Muslimah Interest Zone And Networing (MIZAN), di sini, semalam. 

Satu tamparan besar 

Bersama beliau dalam program itu ialah seorang lagi pelakon, Sharifah Sofia Syed Hussein, bekas model kelahiran Bangkok, Thailand, Aliza Kim dan pensyarah Universiti Malaya (UM), Dr Fadila Grine. 

Catriona berkata, kehilangan ibunya Februari tahun lalu adalah satu tamparan besar dalam hidupnya dan ia menyedarkan dirinya segala yang dimiliki adalah hak Allah. 

“Ujian dan kata nista segelintir orang yang menganggap penghijrahan saya sebagai pura-pura, tunjuk bagus dan nak jadi ustazah, itu semua buat saya kuat. 
“Mengadu dan doa kepada Allah, memberi kekuatan kepada saya untuk mengharungi kesedihan sejak berhijab,” katanya. 

Sementara itu, Aliza mengaku ajaran Islam mendamaikan hati, mengisi kekosongan jiwa dan mengajaknya bergelar Muslimah sempurna. 

“Cabaran memeluk Islam tidak terhad pada individu sekeliling sebaliknya, ia dapat mengasuh hati sendiri berubah secara Islamik. Saya ambil masa setahun untuk ubah penampilan dan beritahu keluarga cerita sebenar kerana tidak mahu masyarakat memperkecilkan niat saya untuk mendalami Islam. 

“Sinar Islam ditemui selepas terasa ada kekosongan. Keputusan mengkaji 12 buku termasuk kisah nabi membuka hati memeluk Islam. Kini, hidup lebih tenang, bahagia dan semakin bercahaya,” katanya. 

Menetap di Malaysia sejak enam tahun lalu, wanita ini berdepan detik cemas mahu memberitahu keluarganya mengenai niatnya untuk bertukar agama. 

Tambahan pula, kedua-dua orang tuanya ialah taat pada agama yang dianutinya. 

Namun begitu, Aliza menjelaskan, konsep berbicara dari hati ke hati dan membuktikan beliau masih individu sama, memudahkan keluarga menerimanya secara terbuka biarpun berlainan agama. 

Prinsip MIZAN 

Sementara itu, Presiden MIZAN, Wardina Saffiyah Fadlullah Wilmot, berkata MIZAN diwujudkan sebagai kumpulan sokongan mendidik wanita mualaf atau baru berjinak hijrah Islamik berkongsi masalah, keraguan dan pertanyaan mengenai Islam.


BH

0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP