GILA GAJET II


Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Selasa, 11 Februari 2014

Seekor Anjing Selamatkan Pemiliknya dari barah payudara

Diane Papazian (56 tahun) dan anjing peliharaannya, Troy

NEW YORK - Seorang pemilik anjing mengatakan dia berhutang nyawa pada seekor doberman peliharaannya selepas anjing itu mengesan sebuah ketumbuhan di payudaranya .

Diane Papazian , asal New York , AS , berkata , anjing yang bernama Troy itu terus - menerus menanduk payudaranya ketika anjing itu masih berusia empat bulan . Dia kemudian menyedari bahawa Troy menunjukkan minatnya pada sebuah benjolan di payudaranya . Perempuan itu kemudian memutuskan untuk melakukan mamogram , walaupun dia baru saja melakukan hal yang sama enam bulan sebelumnya . Hasilnya , dia didiagnos menghidap kanser payudara agresif .

Papazian ( 56 tahun ) kemudian melakukan mastektomi ( pengangkatan payudara ) dan kemoterapi . Kini dia bebas kanser , lapor Daily Mail , Isnin ( 10/2/2014 ) .

Troy , anjing terlatih yang biasa ikut pameran , kini menjadi anjing doberman juara pertama di Negara Bahagian New York dan menduduki kedudukan kesembilan di AS . Anjing itu juga telah dicalonkan American Humane Association untuk mendapat anugerah Hero Dog of the Year .

Papazian berkata , " Saya sangat berterima kasih kepada Troy , bukan hanya kerana anjing itu merupakan anjing yang menakjubkan dan penuh kasih , tetapi binatang itu telah menyelamatkan hidup saya . Selama proses pemulihan saya , anjing itu terus memenuhi fikiran saya dan dia hanya duduk di samping saya dan menatap saya dengan mata coklat besarnya yang penuh cinta . Troy berfikir bahawa dirinya anjing peliharaan dan mengikuti kami bersiar-siar dan ingin bersama kami sepanjang hari . anjing itu baik , penuh kasih , menjaga , dan lembut . anjing itu membiarkan kami memeluknya dan dengan anggun menerima ciuman kami . kami sangat bangga kepadanya . "

Papazian juga berterima kasih kepada suaminya , Harry ( 57 ) , kerana dialah yang memujuk dirinya untuk menambah Troy dalam keluarga mereka , bahkan ketika dia menyatakan bahawa mereka sudah punya satu ekor anjing dan itu sudah cukup .

Anjing itulah yang membuat Papazian mencari ketulan di payudaranya setelah anjing itu terus - menerus menanduk ke sisi kiri payudaranya dan menyebabkan reaksi alergi gatal .

Deria bau anjing diduga 100,000 kali lebih kuat daripada penciuman manusia dan pelbagai kajian menunjukkan mereka boleh mengesan tanda - tanda kanser . Sebuah kajian insitu Foundation tahun 2003 mendapati bahawa anjing boleh menghidu kanser paru - paru dan payudara dengan mencium nafas pesakit . Kemudian , tahun 2004 , sebuah kajian oleh Buckinghamshire Hospitals Trust and the charity Cancer and Bio - detection Dogs mencari haiwan kesayangan juga boleh mengesan kanser pundi kencing dalam sampel air kencing .

Sel - sel kanser diketahui menghasilkan bahan kimia yang dipanggil sebatian organik yang mudah menguap yang mengeluarkan bau yang berbeza . Bau itu diyakini mencetuskan rekasi anjing .

Pesakit kanser paru - paru dan payudara diketahui menghembuskan nafas penanda biokimia yang dapat ditelusuri sebagai tumor yang mengeluarkan bahan yang tidak ditemui dalam rangkaian tubuh yang sihat . Kerana itu , anjing boleh dilatih untuk menunjukkan hidung mereka pada sejumlah pot sampel yang mereka yakini merupakan kanser .

Namun , tidak hanya anjing terlatih yang telah mengesan kanser . Ada banyak contoh orang yang didiagnosis dengan penyakit tersebut setelah " diberitahu " oleh anjing kesayangan mereka .

Sumber kompas.com


0 Merujuk kepada perkara diatas :

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP