GILA GAJET II


Terkini dari relevan Sokmo

Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Sabtu, 5 September 2009

Kisah dipertengahan Ramadan ( episod karangan terbaik )

Kawan dapat dari email cerita ini dari kawan kawan.. kisah sedih ini..patut lah kerjaya perguruan begitu mencabar..mungkin dah ada yang membaca kisah ini dimana mana..tapi bagi kawan patut juga disiarkan walaupun untuk diulang tayang..kepada guru guru yang telah menjadi rodong kawan dan yang belum menjadi rodong kawan harap bertenang bila menghayati cerita ini terutama guru Bahasa Malaysia..

Karangan Terbaik UPSR 2008

Pagi itu pagi minggu.. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk.
Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.

Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah.. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.

Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!". Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya.

Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya.. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.

Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak
saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting Highlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu..

Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu.. Dia meminta maaf dari emak saya.. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam.. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit "Adoi..!" dan jatuh ke bumi.

Emak saya menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris .

Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati.

Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.

Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.

------------ --------- --------

TOLONGGGG... ..LA AJAR ANAK2 KORANG MACAMANA NAK BUAT KARANGAN TERBAIK MACAM NI... AKU PUN MACAM NAK MATI BACA KARANGAN NI..... ( ini mungkin luahan daripada guru yang memeriksa kertas ujian tersebut )

24 Merujuk kepada perkara diatas :

tangan hitam 5 September 2009 5:21 PTG  

kalu dh mati mcm mana buleh tulis karangan pulak ni...adeiii ntah apa2 laa budak ni..pengaruh tv kot ???

brapa markah yg budak ni dpt...?

sonata anak kancil 5 September 2009 5:21 PTG  

itu lah imiginasi anak berumur 12 tahun....belum tahap boleh fikir sesuai dengan umurnya....kartun la tu....

cikgu2 kena faham....logik tak logik, markah untuk bahasa tentu ada kot...ehhh tak tahu la saya - sebab tak ngajor bahasa melayu/malaysia....

relevan 5 September 2009 5:31 PTG  

* Salam TH..

Kalu di pikir pikir mau bg penyepak je budak ni..tapi mengenangkan anak orang tu lah..

* Salam AGK..

Tapi kan gaya penulisan murid ini dah mencerminkan keMAFIAan dia..

Cikgu Jang .. 5 September 2009 5:58 PTG  

ni bukan karangan terbaik upsr ni, ni karangan yang dicipta semasa calon tu sedang dlm khayal kot....mungkin terlebih dos...

apa2 halpun...karangan mengarut yg penah koi baca yang langsung tak relevan.....

relevan 5 September 2009 6:02 PTG  

* Betul sangat tu cikgu Hj Jang..langsung tak relevan..

Webmaster@Echam 5 September 2009 6:06 PTG  

Aok ler jugok yang relevan sokmo... hehheheh

Karangan mengarut tahap Gaban.... Aok keje ke ari Sabtu. Bangla Jerantut pun cuti ari Sabtu kawan tgk... hahhahah

relevan 5 September 2009 6:10 PTG  

* A'ah Echam..kwn keje ni..isnin ni pun kwn kene keje..bangla Jrt terima gaji hari ni..tu yang berselirat tengoh bandor..

cikgu_math 5 September 2009 6:38 PTG  

kuatnya pengaruh tv..
Anak CM ( 5 tahun ) pun bercakap 'bahasa kartun'!

maiyah 5 September 2009 6:42 PTG  

ekekeke.. nak tawa lak.. sabor ler ye cikgu2 :D

relevan 5 September 2009 6:44 PTG  

* Salam cikgu_math..selamat datang ke relevan sokmo..begitu lah nampak nya cikgu..ibu dan bapa pun kena mainkan peranan utama dalam pengawalan sistem2 elektronik ini..
..klasfikasi adalah penentuan dlm pengaruh tv maupun filem..

relevan 5 September 2009 6:46 PTG  

* Gelak sikit sikit jer Maiyah..rodong2 kita ramai didlm kerjaya perguruan..kwn tabik kat guru2 semua dlm menghadapi c2ac karangan ini.. :=)

Saliza 5 September 2009 6:54 PTG  

Encik Relevan,
Kawan pernah baca dah cerita ni tapi tak ingat kat mana.

Macam tak logik dan direka2 saja tapi kadangkala inilah hakikat yang guru BM terpaksa terima.

Err, kawan ngajo mate ye...

a kl citizen 5 September 2009 8:30 PTG  

assalammualaikum..

suka baca karangan ni...
kreativiti tahap tinggi nih...
dah besar nanti boleh buat filem alien pulak..

pOnstan 5 September 2009 11:29 PTG  

budak ni cerah masa depan dia... kecik lagi dah tunjuk bakat penulisan sci-fi...kena didik & gilap lagi bakatnye supaya lebih bergemerlap otak budak ni..

jika kO menjadi aku..aku pasti kO mengerti...

langkasuke 6 September 2009 12:09 PG  

nasib baik kawan ngajar quran.. alhamdulillah...

hahahah

mazru(9m2mzr) 6 September 2009 4:46 PG  

hahaaha...budok ni dah buang tabi at agoknye..mmg nak mati te lah!

aok kena jugek tag dek koi sok aok tunggulah

eeeda 6 September 2009 9:24 PG  

Kadang2 cikgu nie pun satu hal...nak anak murid dia, buat mcm dia buat karangan...

Kita patut sokong murid kita menulis... tu dah macam kajian masa depan....

Kita pun tak terfikir smp mcm tu...dia boleh fikir kira hebat tu...
kartun ke...superman ke...

Silap2 ari bulan cikgu pun terganga baca....

Teja 6 September 2009 9:40 PG  

ok pe karangan tu... bombastik!!! wakakaka...

tk trfikir oleh akal warasku...

Ex PMI 6 September 2009 5:04 PTG  

koi pun penah baca dulu.. mungkin majalah ujang atau apo kot...

relevan 6 September 2009 5:12 PTG  

* Salam Saliza..

Nasib yer cikgu Saliza ngajor maths..

* Wslm a kl Citizen..terima kasih akak Citizen berkunjung ke teratak kwn ni..

relevan 6 September 2009 5:17 PTG  

* Lagu sedap ..he he endiem tu tanda org kerajaan kan dpt bonus makin hampir..

* Ponstan turun lah bertapa dari bukit itu wehh..

* Mulia tu nasri..ngajor al quran..mana2 yg bebal tu ..piok jer..

* Aok nak tag kwn ke mazru?..kalu bg tax tak per..road tax..

relevan 6 September 2009 5:22 PTG  

* Salam eeeda..

Tu lah eeeda betapa tinggi nye daya imaginasi kanak2 sekarang..pemantauan penuh dari ibu dan bapa amat perlu..jika tak mungkin akn jadi lebih bertambah2 kewibawaan dlm sektor fantasi ni..

* Salam Teja..

Kita harus peka dgn segala kewarasan..he he..( bahasa sajak ) ?

relevan 6 September 2009 5:23 PTG  

* Selamat berkunjung ke relevan sokmo Ex PMI.. Majalah Batu Api kot..majalah yg terkenal seket masa dahulu..

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

Google+ Followers

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP