GILA GAJET II


Terkini dari relevan Sokmo

Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Isnin, 14 September 2009

Penghujung Ramadan ( episod buluh runcing )

Bermula hari ini kawan tengok persiapan segala keperluan untuk menyambut hari raya telah rancak dilakukan..

Tadi kawan lalu dekat pekan sehari Kuala Krau dah ada peniaga peniaga yang menjual daun palas dan pucuk daun kelapa untuk dibuat sarung ketupat..Rasa ori dari daun daun tersebut membuatkan aura ketupat bertambah sedap lagi..

Tak kurang juga peniaga yang menjual buluh buluh lemang bagi orang orang yang gemar membuat lemang..

Melencong juga pemikiran kawan berkenaan buluh ni..

Jika negara sana nun ada banyak buluh..negara kita pun tak kurang juga dengan buluh buluh..ada buluh betong,buluh lemang,buluh telor dan buluh bedil..

Jika orang orang sana nun suka meruncingkan buluh..kita pun boleh juga meruncingkan buluh..Tapi kawan lagi tertarik dengan buluh bedil..kita tengok mana hebat runcing atau pun bedil...

'' Lor dah jauh kawan melalut rupanya..'' '' Tahun ni saya nak tengok abang buat lemang tanpa mengharapkan pertolongan dari aboh tau ''..kata isteri kawan..

Kawan sengih jer..kerana selama ini tiap tiap tahun raya mesti aboh kawan yang buat lemang..

21 Merujuk kepada perkara diatas :

Webmaster@Echam 14 September 2009 7:07 PTG  

kala rodong aok kat SANA tu tak cukup buloh aok bagitau kawak yak.. kawan nak anto 20 biji kapal ke sana. Kat kota gelanggi banyak buluh ni...

zetty 14 September 2009 9:00 PTG  

nnti klu dah buat lemang...bg tau..biar org dtg serbu umah aok yerr...xnk yang aboh wat...heehehe

maiyah 14 September 2009 9:31 PTG  

salam.. wah.. ulor2 ler lemang tuh :D

endiem 14 September 2009 10:38 PTG  

jangan Echam, nanti tak de buluh payah nak melemang guna paip pvc.

langkasuke 14 September 2009 11:48 PTG  

kehkehkeh.. jadi ke tak agaknya lemang tu thn ni?..

Hashim Zabidi 15 September 2009 12:20 PG  

relevan, salam...

Deme ingat deme aje yg bisa bikin buluh runcing. Orang melayu M,sia juga bisa.

Orang mereka ramai disini - di M,sia berbanding orang kita disana.

hai 15 September 2009 12:50 PG  

emmm... aboh koi,kalo nak makan lemang gi beli je...hampeh!!Padahal dia lahir dalam keluarga yang terrer membuat lemang!!

seroja jingga 15 September 2009 12:57 PG  

buat lemang tak reti..tapi anyam ketupat..saya sangat pandai

Mokde 15 September 2009 1:22 PG  

tak dapat lemang, ketupat palas pun boleh, janji ada rendang kerbau

abu muaz 15 September 2009 6:49 PG  

sabar..... sekarang ni buluh tinggi harganya lepas raya nanti baru kita runcingkan buluh kita.

relevan 15 September 2009 6:59 PG  

* Kome ok jer Echam..lori nak punggah buluh kt Gelanggi tu ada 4 biji..terus bawa kekapal

* Tengoh bersabor ler ni pB..

* Salam Zetty..dtg ler umoh nanti..kwn bako lemang spesel utk aok..

* Buat jer lemang kukus endiem..guna tin beskut yang bulat tu..

Fadh 15 September 2009 9:45 PG  

buluh bedil kecik ngat...buluh aur lg best...buat meriam buluh kuikuikui

relevan 15 September 2009 10:37 PG  

* Salam Maiyah..kat karak h`way tepi jln banyak..hulur jer kat sana..

* Salam nasri..pakat tempah je lemang..sonang..

* Salam Pak Hashim..betul ngat tu..dia org ingat dia org dah terer..Selamat meruncingkan buluh..

* Salam Hai..Zaman dah berubah..

al-mankaraqi 15 September 2009 1:45 PTG  

Buluh bedil banyok tepi payer belakang rumoh koi. Jaman kenit2 dulu koi siap sepplai ke bebudok lagi. kalar koi tutup pagar ander hak sanggup meranduk paya punyalah nok main bedil... hehehehe bebudok lagi masater.

lama doh tok ke pekan sari kola krau. Ari bender koi luper dah dato' relevan?

relevan 15 September 2009 4:59 PTG  

* reti anyam ketupat..tentu seroja jingga juga reti anyam tikar..

* Salam mok de..rendang kerbau balau paling bes mok de..

* Setuju dgn en Abu Muaz..selamat meruncingkan buluh nanti..

relevan 15 September 2009 5:04 PTG  

* Betul tu basuh baju..zaman skrg semua nak segera dan cepat..

* Nanti kita buat entri main bedil peluru buah nyarong..ok al Mankaraqi..Pekan sehari Kuala Krau hari Isnin..manakala pasar malam ..malam sabtu..moh kite..

Hairun Azmi 15 September 2009 6:33 PTG  

Koi perlu banyak buluh untuk projek melemang kali nie, ada sesaper boleh supply koi buluh dok?

pOnstan 15 September 2009 7:50 PTG  

apa takut ngan buluh runcing..
kita ada nOrdin mat letOp..!!

relevan 16 September 2009 1:18 PTG  

* Buluh kat tepi paya seberang jln keretapi tu kan banyak mie..

* Nordin da bomber..

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

Google+ Followers

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP