GILA GAJET II


Terkini dari relevan Sokmo

Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Sabtu, 27 November 2010

Kopi bergula tingkatkan prestasi otak

BARCELONA, Sepanyol - Satu kajian terbaru menunjukkan minum secawan kopi yang bergula boleh meningkatkan kemampuan otak, lapor sebuah akhbar semalam.

Saintis-saintis di Universiti Barcelona di sini mendapati pengambilan kafeina dan gula pada masa yang sama meningkatkan prestasi otak.

Para penyelidik kini percaya kafeina dan gula itu meningkatkan fungsi otak seperti daya ingatan.

Hasil kajian itu diperoleh selepas 40 sukarelawan diuji dengan pengambilan kopi bergula, kopi tanpa gula dan air masak.

Jurnal Human Psychopharmacology: Clinical and Experimental menyiarkan hasil kajian saintis tersebut.

Menurut kajian itu, kopi manis merupakan cara terbaik untuk menyediakan otak bagi menghadapi cabaran pekerjaan. - Agensi



'' Mamak bagi kopi bergula 1..manis punya ''..laung encik Topik..

'' Aiks..aok,selalu tea tarik gelas besar?..sudah tukar ka?''..kata Rosli Ghani..

'' A'ah..sejak kopi bergula boleh meningkatkan prestasi otak ''..jawab encik Topik..

'' Aok tak takut kencing manis ka? ''..kata Rosli Ghani..

*** A'ah yerk !

10 Merujuk kepada perkara diatas :

akuanakpahang (AAP) 27 November 2010 10:15 PG  

Salam rodong moga kebah dah demannya.
Kawan goner sedak pun kopi ttp boleh minum kepala terus jadi pening :(
Entri Terbaru "9 ekor anak toyol kena tembak."

Teja 27 November 2010 11:11 PG  

kopi o mmg peberet ai sejak dulu... tp kureng manis sikit ye... hehe

zulkbo 27 November 2010 11:18 PG  

salam...
canyik nampok gaya
kopi "o" aok ter..

HonEyBuNNy 27 November 2010 11:56 PG  

pekatnya la kopi tu yer....he2

::FAIZ FARISH:: 27 November 2010 12:17 PTG  

Aku suka Kopi Susu Manis..hehhe

Yunus Badawi 27 November 2010 12:35 PTG  

Salam rodong. Dah baik demam ke?

Kopi O dan teh tarik feberet saya. Lepas ni nampaknya fokus kpd kopi O lah. Biar meningkat prestasi otak yg dah mula nak berkarat ni hehehe

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o 27 November 2010 12:47 PTG  

salam start minum kopi bergula ..hrini
tapi menurut kajian juga minum kopi akan menebabkan cepatnanyuk kerana otak yang aktif disebabkan kopi

eelobor 27 November 2010 12:57 PTG  

boleh masuk gula, tapi jangan banyak sudu. letak satu atau 2 sudu teh jer

ahsfantasy24 27 November 2010 6:02 PTG  

uit2..
hehe kne minum byak2 ler~

Nerzhul 29 November 2010 11:17 PG  

kopi manis mane sedak wehhh!! kene pekat kelat² manis sikit² aje baru betoi!! hahaa

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

Google+ Followers

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP