GILA GAJET II


Terkini dari relevan Sokmo

Oh Gasak! ( Gosip Hiburan Terkini )

Carian dalam blog ini

Isnin, 22 November 2010

RM300,000 lesap di Internet sebulan

KUALA LUMPUR – Para pembeli pelbagai barangan secara dalam talian melalui Internet di negara ini mengalami kerugian di antara RM200,000 hingga RM300,000 setiap bulan gara-gara tertipu dengan sindiket perniagaan yang sebenarnya tidak wujud.

Presiden Persatuan Pembekal Kandungan Mudah Alih, Azli Paat yang mendedahkan perkara itu berkata, jumlah tersebut berdasarkan lima hingga 10 peratus daripada keseluruhan transaksi urus niaga yang dibuat menerusi pelbagai kaedah pembayaran seperti kad kredit, perbankan Internet atau bayaran secara bersemuka bernilai RM2.5 juta hingga RM3 juta setiap bulan.

Setiap hari, rakyat di negara ini berbelanja kira-kira RM100,000 untuk membeli pelbagai produk secara dalam talian di Internet.

Katanya, terdapat empat proses penting ketika pembelian dalam talian iaitu carian Internet, pengesahan atau perjanjian pembelian, penghantaran dan pembayaran.

“Malangnya penipuan sering berlaku apabila proses ini tidak diikuti. Kaedah yang salah ialah pembayaran dahulu baru penghantaran menyebabkan barang tidak sampai kepada pembeli,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

*** Tidak serik serik..

7 Merujuk kepada perkara diatas :

sahromnasrudin 22 November 2010 11:31 PG  

alhamdulillah..tak pernah kena lagi

zulkbo 22 November 2010 11:36 PG  

salam...
ermmm,banyak tu..
setahun dah berapa??
kaya...

cemomoi 22 November 2010 11:42 PG  

untung beno nega gitu yerk

eelobor 22 November 2010 12:04 PTG  

org kita nak senang jer sekarang, smuanya di hujung jari

akuanakpahang (AAP) 22 November 2010 12:53 PTG  

Bila nak mudah akan dapat juga susahnya.

Jom Singgah ke akuanakpahang "Segalanya disini suka duka sebuah kehidupan."

Sharinginfoz 22 November 2010 1:09 PTG  

memang kena hati2 dengan penipuan online ni kan

HonEyBuNNy 22 November 2010 1:19 PTG  

ya betul tu....xpernah kena jgk....nak baca kosmo..ihih

Catat Ulasan

Info,Berita,Hiburan yang Hangat dari Dalam dan Luar Negeri

Terima kaSih..kerana melayari relevan Sokmo

Catatan Popular

Ikut rapat rapat

Google+ Followers

MENARIK PERHATIAN

Segala penulisan dan gambar gambar di dalam blog ini bukan lah hak sepenuh penulis..barang siapa yang mendapat kesusahan yang teruk seperti terjejas akal minda dan fikiran selepas melayari blog ini bukan lah tangunggan penulis..di atas apa jua komen yang menyentuh sensitiviti seperti memporak peranda kan kesejahteraan..penulis juga tidak akan bertanggung jawab..

Sekian Terima kaSih
original design by : relevan
modified by : relevan

  © Blogger templates The relevan Scripts Template by relevan Scripts 2010

Back to TOP